/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Intet operativsystem
Fra : piafogh
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 26-06-08 10:38

Jeg har en bærbar som ikke kan starte op mere. Harddisken står og hakker og på et tidspunkt står der "missing operating system" på skærmen. Jeg har prøvet at geninstallere windows XP, men det kan heller ikke lade sig gøre. Så skriver den at der ikke er nogen harddisk????? Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 26-06-08 10:40

Køb en ny harddisk og sæt den i, når først du kan høre harddisk klikke, så er den færdig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-08 10:47

Forklaringen kan desværre være den enkle at din harddisk rent fysisk ikke duer mere. Det sker før eller senere med alle harddiske. Lejerne slides jo, selv om de er lavet meget holdvare.
Det gælder både dem til skiverne og bevægelsen af hovederne. Alt mekanisk har en levetid, og elektronikken i dens styring, holder heller ikke evigt.
Derfor skal man altid have backup af vigtige data. Det har du vel også.

Men der kan også på underfundig vis være sket noget softwaremæssigt med den . Det kan være en skrivefejl, eller virus, som har ødelagt bootsektoren. Få fat i en cd, som du kan boote fra og reparere eller undersøge harddisken.
Stat først med at se om den eksisterer i biosindstillingen.

Hvid det jeg skriver er sort tale for dig, skal du nok have hjælp af en erfaren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-08 10:53

Kør liveCD - så finder du ud af om det er harddisken der skal skiftes eller skrotpladsen der skal besøges

http://ubuntudanmark.dk/?action=downloads

Kommentar
Fra : piafogh

Dato : 26-06-08 11:33

Da jeg ikke er særlig god til det her, må jeg nok hellere henvende mig til en professionel, inden jeg måske ødelægger mere. Jeg håbede på, at det kunne klares på en nem måde. Men tak for jeres svar

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-06-08 12:58

www.diskhelp.dk - klarer også klikkende harddiske

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 26-06-08 13:24

Jada, men det koster kassen, det skal være noget meget vigtigt der ligger på før det er det værd.
Forhørte mig da min bærbar stod af sidst, det mente jeg skulle lægge ca. 20 kilo for en revocery.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-06-08 13:33

Ikke hos diskhelp..
Værste fald for alm diske 2,5 & 2,5" for privatpersoner er 5-8000,-
Normalt for 2,5" for private 1500-2500,-

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 26-06-08 14:08

Korrekt, det var hos vores noske venner der holder pantentet (kan self ikke huske hvad de hedder)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-08 14:12

Pia - du fik en nem løsning som ikke ødelægger noget.

Citat
Kør liveCD - så finder du ud af om det er harddisken der skal skiftes eller skrotpladsen der skal besøges

http://ubuntudanmark.dk/?action=downloads

Beslutter du dig for at prøve så sig til.

ubuntu live CD installerer ikke noget (kun hvis du inde i programmet trykker på installer)
Det er måske muligt at du med denne CD kan kigge og evt. hente filerne fra din harddisk.

ubuntu filen fylder 697 MB altså en hel CD (700) og tager lidt tid at hente.
Hvis du har brænderprogrammet NERO er det nemt at lave denne live CD
Men ellers er der flere andre muligheder.

Kommentar
Fra : piafogh

Dato : 26-06-08 14:43

Nu prøver jeg at brænde Ubuntu fra en anden PC. Skal jeg så bare lægge den i den dårlige PC og prøve at starte op? Ja, jeg er lidt dum!!!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-06-08 15:30

Når harddisken klikker, så har harddisken et problem. Problemet løses ikke med linux.
Problemet løses ved professionel hjælp inden den går helt i spåner..

Bare min mening

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-06-08 15:33

Hvis du ikke har data der skal reddes, så er det blot at skifte harddisken og reinstallere..
De koster ikke ret meget mere.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 26-06-08 15:39

Hørt Jens

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-08 16:37

Ny disk i dyret.

Så skal du starte den op med din xp cdrom.

Derefter - og det er vigtigt - installere drivere for dit motherboard, netværkskort , lydkort, og hvad du ellers har af hardware.

Hvis du ikke har drivere til motherboard ( chipset), må du se om du kan få den rigtige fra fabrikantens hjemmeside. Kryds fingrene, for det er ikke lige nemt med alle modeller.
Uden de rigtige kommer DMA , og USB aldrig til at køre optimalt.

Genstart ind imellem de forskellige driverinstallationer.

Til sidst kommer dine brugerprogrammer, som eksempelvis office-pakken.

DAta , gammle mail og kartoteker importeres fra din backup.

Det er en øvelse man bliver klog af.

Samtidig slipper du af med alt det junk, du i tidens løb har fået forurenet dit system med. Derfor kommer det til at køre hurtigere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-08 16:42

JensT - måske er det på tide at du bliver opdateret lidt.

Vi har til tider været heldige her på Kandu at kunne læse en harddisk med en live CD

Pia - Den hentede fil brændes med Nero på denne måde.

start nero > CD > kopi > brænd image til disk
find din hentede fil ( evt. filtype "alle filer")

Den brændte CD kan starte computeren op og du vælger lige dansk.

Når den er rullet ind i "rammen" kan du gå op i "places" og lede efter din harddisk

Jeg går nu men der er flere ubuntu brugere her inde.

Kommentar
Fra : piafogh

Dato : 26-06-08 22:37

Tak for alle jeres svar. men jeg opgiver nu. Jeg har prøvet det hele, men intet hjalp. Jeg må nok
se i øjnene at den er ødelagt, og se mig om efter en ny.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-06-08 05:24

Eyvind, den er helt fin, hvis der ikke er indikationer på skade på disken.
Men, klikkelyde er en klar indikation på skade på disken.

Ligesom i førstehjælp.. "GØR IKKE SKADE" mottoet gælder...

Hvis der ligger een med et tydeligt brækket ben, så prøver man ikke at få ham op at stå for at se om han kan gå alligevel - VEL ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-08 09:16

Nå - men jeg troede vi skulle hjælpe, og ikke postulere en masse selvhævdende vrøvl.
Hopper af her.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-06-08 15:23

prøv lige at chekke om hd sider korekt. normalt er der en bundplade. du lige skal skrue af. og så lige se om kabler sider korekt. de kan jo være løse.

Annuller spørgsmålet
Fra : piafogh

Dato : 24-07-08 17:59

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål