/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp!
Fra : ponda
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 25-06-08 17:42

Hej... jeg vil gerne have Windows eller Linux på børnenes computer.
Deres er lige brændt sammen, så vi fik en anden, men er er intet styresystem i den.
Det har engang været Linux på, men når jeg starter den op kommer der bare en masse tekst og så går skærmen ud og så sker der ikke mere.
Jeg har windows xp pro men det er kun en opgradering og så skal jeg jo have en anden også.
Da jeg købte den anden computer var programmet i den og jeg fik ikke en cd med, hvad gør man så?
Jeg har også købt denne bærbare med xp pro på og der fulgte heller ingen cd med, hvordan kan jeg få windows ned på en cd?
Når jeg sætter en cd ind i den starter den ikke programmet op, hvordan tvinger man den til det?
Hvad skal jeg trykke på hvis jeg skal slette hele harddisken, eller vil det ikke hjælpe?
Hjælp hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-06-08 18:15

Nuke lortet ..med en CD/DVD brændt ned fra dette site:

http://dban.sourceforge.net/

Nu er ALT slettet !!!

Partitionér og formatér så harddisken:

1.) http://www.frankie.dk/ind_harddisk.htm
2.) http://www.frankie.dk/fdisk.htm

..og installer et nyt operativsystem; Windows eller Linux.

Skal det være gratis? ..så prøv: http://www.ubuntu.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-08 04:39

Når man køber en computer der er installeret ligger der en geninstallationsfil på en særskilt partition, llæs om det i den medfølgende manual eller søg på producentes hjemmeside.

Ydermere får man ved ubrugtagning af computeren et tilbud om at brænde den installationsfil på CD/DVD, mange ignorerer dette grundet travlhed og står så uden software den dag computeren ikke kan starte op.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 12:05

Citat
Når jeg sætter en cd ind i den starter den ikke programmet op, hvordan tvinger man den til det?

Dette 'ordnes' i BIOS ..tryk DEL, INS, F2, F10, CRTL + ESC ...eller 'noget' ?
..det er nemlig lidt forskelligt fra BIOS til BIOS afhængig af fabrikanten, men fremgår gerne af den 1. tekst du læser ved opstart.

I BIOS skal du lede efter: BOOT Options ..eller: BOOT Sequence ..eller Start-up options ...eller noget der ligner ..igen afhængig af BIOS fabrikat.

Hér kan du vælge hvilket 'device' ( = FLOPPY, HARDDISK, CD-ROM, DVD-ROM, ..eller andre enheder) som skal have 1. proritet som BOOT device ved opstart.

Findes det første i rækken ikke? ..så gåes der automatisk videre til det næste device (= enhed).

Således vælger du hvilket drev der skal være dit primære, sekundære, tertiere ..osv. drev til indlæsning af IO / operativsystem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 27-06-08 18:38

Hej... jeg er stadig ikke kommet videre
Jeg har prøvet med det program du sagde MOLOKYLE men den står bare og blinker boot fra cd og så sker der ikke mere, ligesom om den vil have at jeg skal skrive noget?
Så prøvede jeg jeg at lave de cder som man kan brænde ned fra min bærbare computer, altså det orginale windows xp, men så skriver den, cd ikke understøttet til denne pc.
Jeg har også prøvet med linux cden, men det er det samme.
Jeg tror at der er linux på i forvejen, men den stopper efter alt den tekst og så går skærmen ud.
For lang tid siden skulle jeg slette min harddisk men kan ikke huske hvad jeg gjorde, men jeg skulle ikke bruge cd eller andet, jeg skulle gå ind i noget og vælge noget andet osv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-08 20:23

Du har gentagne gange skrevet:
Citat
Al den tekst

Hvilken ?

Er det BOOT oplysninger ved opstart ...eller hva' ?

Så må du ku' komme ind i BIOS MEDENS den skriver: "Al den tekst"

..med en af de tastekombinationer der står i; "Al den tekst"

Som sagt kan du ændre til den nødvendige BOOT start-up sekvens dér !!!

..ellers bagefter; når du når til: 'så sker der ikke mere', så er det fordi der intet operativsystem er på computerens opstartsdrev (C:) er overhovedet. Hvilket som regel giver sig udslag i: "..stopper efter alt den tekst og så går skærmen ud." og så kan den selvfølgelig ikke komme videre og du må evt. BOOT'e fra en CD-ROM.

Hvis den blinker : BOOT fra cd...

Tjaeh... så betyder det at du skal trykke 'Y' eller som regel en hvilken som helst anden tast på tastaturet for: ...at BOOT' fra CD-ROM'en

</MOLOKYLE>

Annuller spørgsmålet
Fra : ponda

Dato : 08-09-08 15:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål