/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Digt/vers
Fra : oberwelt
Vist : 5246 gange
80 point
Dato : 25-06-08 17:13

For en del år siden fik jeg en mail med et eftertænksomt digt, som jeg gemte en tid, men nu ved jeg ikke hvor.

Jeg kan ikke huske hvem der har skrevet det, men jeg tror en amerikansk dame på omkring de 70 og inde i mit hoved hedder hun noget med Marcine Grey, men jeg har googlet og kan ikke finde en pind.

Jeg kan ikke huske ordlyden, men essensen er som følger.

Hvis hun kunne leve sit liv igen ville hun gøre mange ting anderledes, hun ville gå oftere med bare tæer og med en lilla hat igennem byen, hun ville gøre alle de ting som hun ikke har gjort, hvis hun havde samme erfaring som hun har nu som 70 årig.

Noget i den stil.

Jeg skal bruge digtet til en god veninde der er meget syg, men som jeg tror vil kunne se, at hun skal leve livet nu.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Jeg har desværre kun 80 p at give væk af - ellers ville jeg havde givet mere

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 25-06-08 17:33

Nå det hjalp at få spurgt. Så googlede jeg lige igen og fandt det.

Noget af det har jeg vist selv digtet, og hun hedder Nadine Star, hvilket jo minder utroligt meget og Marcine Grey Digtet er her hvis I vil se det

Næste mand på banen får mine point.

HVIS JEG KUNNE LEVE MIT LIV OM

-   ville jeg turde lave flere fejltagelser
-   jeg ville slappe mere af, tage tingene som de var
-   jeg ville opføre mig mere fjollet
-   jeg ville tage flere chancer
-   jeg ville grine mere
-   jeg ville spise mere is i stedet for bønner
-   jeg ville måske nok have flere faktiske problemer, men færre indbildte.

Ser du – jeg er en af de personer, der lever med fornuft og omtanke, time efter time, dag efter dag. Åh, jeg har haft mine øjeblikke, og hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg have flere af dem.
Rent faktisk ville jeg prøve intet andet – have flere øjeblikke.
Det ene efter det andet. I stedet for at leve mange år med at tænke på morgendagen.
Jeg har været en af de personer der ikke tog nogen steder uden varmedunk, regnfrakke, et termometer og en faldskærm.

Hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg rejse med mindre baggage.
Hvis jeg kunne lave mit liv om, ville jeg begynde at gå barfodet tidligere på foråret og til læn-gere hen på efteråret.
Jeg ville danse mere.
Tage flere karrusselture.
Plukke flere blomster.

Hvis jeg kunne leve mit liv om – men ser du – det kan jeg ikke.

Nadine Star – 86 år.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 90 point
Dato : 25-06-08 17:46

Digtet kan meget vel være med i serien "Amy", hvor advokaten, Amy's mor er en eftertænksom kvinde, som hedder Maxine Grey

Og jeg vil ikke have dine sidste point - dem skal du bruge på et andet tidspunkt!

Hanne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-06-08 18:55

Det var smukt - jeg har altid sagt, at jeg vil ønske, at jeg stadig har lyst til at købe en ny kjole, når jeg bliver meget gammel

Men det er jo så forskelligt, hvordan vi får lov til at opleve vores alderdom.

Det fik mig til at tænke på dette digt -

Hvad ser du søster ,her i min stue?
en gammel, sur og besværlig frue
usikker på hånden og fjern i blikket,
- lidt grisset og rodet, hvor hun har ligget.
Du taler lidt højt ,men hun svare ikke,
hun savler og hoster, har snue og hikke
hun takker dig ikke for hvad du gør,
og er så tit, som hun ikke bør.
Er det havd du tænker, er det hvad du ser?
så luk øjnene op og se der er mere.
................................................

Nu skal jeg fortælle dig, hvem jeg er,
den gamle kone der ligger her:
Jeg er et barn på ti i et lykkeligt hjem
med forældre og søskende-jeg elsker dem
jeg er en ung på seksten med håb og drømme
så let på fod med tanker så ømme
jeg er en brud på tyve, med roser på kind
i mit eget hjem går jeg lykkeligt ind
.........................................................
Jeg bliver mor og bygger et hjem så trygt
og værner mine mod kulde og frygt
og børnene vokser-sorger og glæder
med årene veksler, vi ler og græder
så flyver ungerne bort fra reden
.............................................................

Min mand mig trøser, vi nyder freden
vi når de halvtres og børnebørnene kommer
og bringer uro og glæde hver sommer.
Men så kommer sorger og tunge dage
min mand er død jeg er ene tilbage
for børnene har nu selv børn og hjem
der er så meget, der optager dem
og borte er alle de gode år
de glade og gode kår
...........................................................

Nu piller alderen fjerene af mig
min ynde og kraft bliver taget fra mig
for ryggen er bøjet, og synet svigter
jeg har ikke kræfter til dagens pligter
mit hjerte er tungt, og mit har er gråt
med hørelsen er det også lidt småt
.................................................................................

Men indeni dette gamle kadaver
er endnu levende smukke enklaver
der lever barndom, ungdom og steder
der lever minder, sorger og glæder
de gladeste minder i sindet synger
skønt alderen mit hjerte tynger
og smertelig nemmes den tunge lære
at intet kan blive ved at være.
.................................................................................

Hvad ser du nu søster?- en gammel, besværlig
og træt lille kone?--vær nu ærlig--
se nærmere til-måske kan du finde,
et barn, en brud, en mor - ja en kvinde
se mig, som sidder der inderst inde
det er mig du skal prøve at finde.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 25-06-08 19:11

kender I : den skamløse gamle dame, sunget af birgittte grimstad og vist nok osse af eddie skoller.

jeg vil forsøge at gøre endnu en indsats for at finde denne vidunderlige tekst.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-06-08 19:28
Godkendelse af svar
Fra : oberwelt

Dato : 25-06-08 20:27

Tak for svaret Camillasmoster.

Du bliver nød til at have mine point, for jeg får dem jo ikke fri igen, og ellers sparer jeg bare lige nogle flere op