/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Overdragelse af kolonihave...
Fra : Mickey4dk
Vist : 6145 gange
20 point
Dato : 24-06-08 19:04

Hej,

Jeg er ved at købe en kolonihave, som jeg kan overtage pr. 1/7. Men sælger vil først have den officielle overtagelsesdato til at være den 1/10, pga de er bange for skattesmæk da de får SU nu.

Da jeg vil rive det gamle hus ned og bygge et nyt hus i efteråret er jeg meget afhængig af, at de ikke kommer den 1/10 og siger de ikke vil sælge alligevel.

Er en skrivelse juridisk bindende, hvorpå køber og sælger skriver under på, at køber kan gøre hvad han vil med hus og have fra 1/7 og frem til overtagelsesdatoen den 1/10?
Og kan jeg recikere, at køber trækker købet tilbage inden den 1/10, hvor jeg allerede er i gang med at bygge nyt hus?

Hilsner
Kenneth

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-06-08 19:15

Overdragelse af kolonihave...
Det snakker Du med bestyrelsen i den kolonihaveforening.
Du kan for det første ikke bare rive et kolonihavehus ned og så bygge et nyt.
Overdragelsensdato er den 1/7. eller d. 1/10. Det andet er noget rod.

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-06-08 19:44
Kommentar
Fra : Mickey4dk

Dato : 24-06-08 19:53

Tak for din kommentar. Kolonihaveforeningen er ændret til en Andelsforening, så dit link til overdragelsesdok. er vel ikke det der benyttes.

Hvorfor kan man ikke rive ned og bygge nyt op?

Hilsner
Kenneth

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-06-08 20:02

Det kan de også være altså andelsforening, men er denne andelsforening medlem af kolonohaveforbundet??

Kommentar
Fra : Mickey4dk

Dato : 24-06-08 20:56

Nej, de har meldt sig ud pr. 1/1 i år. Men det er nu mere det med det juridiske hvis jeg begynder at bygge nyt når jeg først på papiret overtager den 1/10. Derfor mangler jeg lidt svar på om man kan lave en skrivelse med underskrifter fra køber og sælger om råderetten over hus og have allerede fra 1/7.

Kan forstå, at man kun kan få 5 svar, så derfor er jeg lidt afhængig af at få et svar der giver mig svar på spørgsmålene jeg skrev i første besked.

Hilsner

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-08 21:05

Så det du vil have er et juridisk bindende dokument der dokumenterer skattesvindel???

kan du selv høre den halter?

Kommentar
Fra : Mickey4dk

Dato : 24-06-08 21:20

Det er ikke mig der vil have det sådan, men sælger. Derfor skal jeg høre om jeg kan komme i klemme på nogen måde hvis der skrives en erklæring på at jeg har råderetten frem til 1/10.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-06-08 21:31

For at købe en havekoloni skal man godkendes af bestyrelsen i kolonien.
Haven skal vurderes af vurderingsmænd.
Der udfærdiges et andelsbevis/lejekontrakt
Denne underskrives af: Sælger-Køber samt een fra haveforeningen.
Dette er reglerne.

De som er udmeldt af kolonihaveforeningen kender jeg godt nogen af årsagerne til,
da jeg selv har havekoloni under forbundet.

Du spørger om en skrivelse som er juridisk bindende. Så kan der vel på andelsbeviset stå en overtagelsesdato pr. 1/10, men at Du har råderetten pr. 1/7, så må det være ok.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-08 21:39

Har de så tænkt at få pengene uden at overdrage papirerne..................det lyder ikke godt.

Da det sikkert er et stort beløb du skal aflevere så bør du nok have en advokat med til at skrive papir på købet.

Medvirken til skattesvindel/dokumentfalsk er også strafbart.

Salgssummen kan muligvis også ligge i depot hos en bank.

Kommentar
Fra : Mickey4dk

Dato : 24-06-08 21:54

Jeg tror I har misforstået mine spørgsmål. Jeg skal ikke være indblandet i noget skattesvindel/dokumentfalsk, så derfor spørger jeg netop om hvordan det arrangeres så jeg ikke kommer i klemme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 21:58

Henvend dig til Råd og ret, der kan du få gratis råd fra en advokat. Nu da du ikke kan bruge de svar du har fået.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 21:59

Ellers må du vente med at bygge hus til 2009, så er du da sikker på at det er din have og dit hus.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-06-08 22:03

Citat
Du spørger om en skrivelse som er juridisk bindende. Så kan der vel på andelsbeviset stå en overtagelsesdato pr. 1/10, men at Du har råderetten pr. 1/7, så må det være ok.

Citat
skattesvindel/dokumentfalsk

Andelsbeviset/lejekontrakten er da eet bevis på at kolonihaven er din. Datoerne er ikke hverken
skattesvindel eller dokumentfalsk, men de faktiske forhold som i hver især har aftalt.

I kan da godt skrive en erklæring og hver især underskrive den med vitterlighedsvidner,
men til hvad nytte.

De 300 000- eller måske flere penge falder selvfølgelig først d. 1/10.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 24-06-08 23:13

Lidt gratis skatterådgivning til sælgerne følger hermed.

Den i overdragelsesaftalen aftale overdragelsesdag er sådant set ligegyldig i skatteretlig henseende.
Overdragelsen får skatteretlig virkning på aftaledagen, altså den dag, hvor I underskriver en bindende aftale om overdragelse.

Dermed er det fra sælgers synspunkt fløjtende ligegyldigt, om I aftaler overdragelsen til den 1/7, 1/10 eller 29/12 2018. Det er aftaledatoen der tæller.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-06-08 23:23

300.000kr for en kolonihave

Vi gav 6.000kr for den kolonihave som min mor nu ejer for under 10 år siden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-06-08 23:35

Det er derfor de ikke vil være medlem af kolonihaveforbundet, så kan de sælge deres haver for højestbydende.

Der er faldet dom for at medlemmer af kolonihaveforbundet ikke må sælge for det de vil have, de skal have haven synet og pris sat og må ikke tage mere end det.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-06-08 00:29

Først Tillykke til dem det er lykkedes for at komme ud af Kolonihaveforbundet Danmark.

Jeg glæder mig også til at høre hvordan sagen er gået i Østre Landsret hvor A/H Søndergården forsøger at slippe ud af deres Kolonihaveforbundets klør.

Her er det demokratiske modspil.. http://www.khfr.dk/cms/

Men til Mickey4dk

Lad være, der er så meget fokus på ALT vedr. kolonihaver her i 2008, og Kolonihaveforbundet Danmark tøver ikke med at anmelde enhver afvigelse, hvis det kommer dem for øre, deres advokat Mads Kofod er ( Undskyld mig - censuren ville nok æde det)

Uanset hvilken aftale du indgår med sælger, er du ilde stedt hvis sælger VIL HAVE deres have tilbage, eller fortryder salget.

Så det bedste råd jeg her kan give dig er at udsætte byggeriet til foråret 2009, tro mig, jeg har været inde i alle juridiske aspekter omkring kolonihaver de sidste 2 år, og kender ALT til svinestregerne.

Det at det er en Andelskolonihave forening stiller dig rent juridisk ikke bedre end noget andet, for overordnet er problemet at der INGEN lovgivning med § § er på området, området er reguleret af regler - på samme måde som den lokale serie 6 fodboldklub, så du har INGEN lovgivning at henholde dig til, hvis der opstår problemer, så er det civile søgsmål hvor den der kan frembringe den største løgn i retten vinder.

Så for din egen skyld hold snitterne VÆK til 1.10.

Og så vil jeg slutte med at være lidt positiv, skal sommeren vare til jul som sidste år, så kan du da sagtens nå at knalde den bræddehytte op i november.

Og lige en sidste, HUSK at sætte dig ordentligt ind i højderegler - afstand til skel - placering på grund m.v., INDEN du bygger, for er det en vanskelig bestyrelse kan de godt finde på at kræve at du tager et stykke af huset igen, så få forlods bestyrelsen til at gedkende dine byggeplaner så du ikke ryger i problemer, for jeg har lige været vidne til at en kolonihave ejer måtte sænke skelettet til huset som var kommet 20 centimeter over den tilladte byggehøjde.

Det bedste hilsner fra vedikkealt / Gert / Roladen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-06-08 00:50

Vedikkealt
Du skriver som en idiot.

Hvad fanden skal almindelige mennesker gøre som gerne vil have en kolonihave, når der er fri handel på dem.

Det er sku da ikke en alm. handelsvare, var det det, så gik hele tanken om en have til alle samfundslag jo fløjten. Og det er derfor der er kolonihaver, fordi alle ikke har råd til båd eller sommerhus.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-06-08 01:04

# granner01

TAK for dit kompliment

Og du er jo sikkert også den type der mener det er helt i orden at en kolonihave ejer bygger et kolonihavehus til 350.000 kr. og dagen efter stjæler Kolonihaveforbundet Danmark 190.000 med en FAST vurdering og salgspris på 160.000 kr.

Det håber jeg sandelig Strassburg laver om på når den tid kommer.

Højesterets dom er og bliver en skandale dom.

Men summa sumarum er at de svinske tiltag der lige nu kommer fra Kolonihaveforbundet Danmark er et tydeligt tegn på hvor pressede de er, og jeg vil gøre mit til at de ikke bliver mindre pressede i fremtiden.

Og da der ikke er foreningstvang i Danmark er det kun et spørgsmål om tid før der kommer hul igennem til kommunerne, så det bliver valgfrit hvilket kolonihaveforbund det enkelte kolonihaveselskab er medlem af

Så bare rolig granner01 der er lys forude

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-06-08 09:18

Nu er mange af grundene i kolonihaverne lejede og man bygger da ikke et hus til 350.000 på en lejet grund.
Selve tanken om hus og have for dem der ikke har så mange penge bliver ødelagt af dem som tror at en kolonihave er lig med et sommerhus.
Der er eksempler på (i København og omegn) at man sælger drivhus for 50.000, eks. en rive for 5.000, bare for at omgå reglerne og hive penge ud af folk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-06-08 09:37

Koloniforbundet bestemmer ikke hvordan reglerne er, det bestemmer regeringen og kommunerne, koloniforbundet admistrerer bare reglerne. Så det er regeringen og kommunen du skal i krig med, hvis du vil have lavet reglerne om.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-06-08 11:12

Det er ikke alle svarene, der kommer ind på det, Kenneth spørger om. Og nogle af svarene rammer en lille smule ved siden af.

Skal vi ikke lige repetere. Kenneth =Mickey4dk skrev:

Jeg er ved at købe en kolonihave, som jeg kan overtage pr. 1/7. Men sælger vil først have den officielle overtagelsesdato til at være den 1/10, pga de er bange for skattesmæk da de får SU nu.
Da jeg vil rive det gamle hus ned og bygge et nyt hus i efteråret er jeg meget afhængig af, at de ikke kommer den 1/10 og siger de ikke vil sælge alligevel.
Er en skrivelse juridisk bindende, hvorpå køber og sælger skriver under på, at køber kan gøre hvad han vil med hus og have fra 1/7 og frem til overtagelsesdatoen den 1/10?
Og kan jeg recikere, at køber trækker købet tilbage inden den 1/10, hvor jeg allerede er i gang med at bygge nyt hus?

SVAR:
Der er flere problemer i dit spørgsmål, og du har brug for at være helt sikker på, hvor du står.

1. problem er, om udmeldelsen af kolonihaveforbundet er en realitet, som du kan stole på. Der har været ført retssager om dette tema (prøv blot at google på Kolonihaveforbundet+udmeldelse), og Kolonihaveforbundet er helt oppe på mærkerne for at forhindre kolonihaveforeningerne i at udmelde sig. Der kræves som regel kvalifceret majoritet på generalforsamlingen, ofte 2/3 af stemmerne, og desuden kræver vedtægterne ofte, at næsten alle medlemmer er til stede på den generalforsamling, der træffer beslutningen om udmeldelse. Så: Hvis det kun er sælgerne, der har fortalt dig, at foreningen har meldt sig ud af Kolonihaveforbunder, så bed sælgeren om at dokumentere det, f. eks. ved at bestyrelsen fremlægger et brev fra Kolonihaveforbundet, hvor det er bekræftet. Eller spørg selv hos bestyrelsen eller henvend dig til Kolonihaveforbundet (måske vil de svare). Bedst er det naturligvis, at foreningens bestyrele bekræfter over for dig, da det er dem, der skal formidle og bekræfte handlen mellem dig og sælger. Hvorfor alt dette bureaukrati --- fordi, hvis foreningen ikke er "sluppet ud" af Kolonihaveforbundet, så er det ikke sandsynligt, at prisen kan godkendes, og så får du efterfølgende et slagsmål med sælger om tilbagebetaling, ellr også får du et problem, den dag du selv skal sælge andelen igen og ikke kan få lov at tage den pris, du forlanger. Så her er noget, du skal have nedskrevet sort på hvidt, før du overtager.

2. Næste problem er med hensyn til den udskudte ovetagelsesdag, der af sælgeren ønskes "konstrueret" af hensyn til myndighederne (SU). Det er ganske rigtigt, som det allerede er nævnt, at selve aftaledatoen er den, der forpligter og derfor også den, der er juridisk gældende. Så det er for så vidt sandt nok, at hvis I handler i dag, så er aftalen en realitet fra d. 25. juni, og sælger er i forhold til Skat og andre myndigheder stillet på den måde, at der ER handlet. Men i det virkelige liv, er det jo sjældent at skattemyndigheder eller SU vil dykke ned i detaljerne; hvis der ligger en underskrevet aftale, vil de normalt stole på de datoer, der står i den. Jeg vil anbefale, at I overtager d. 1. 7., og så må sælger faktisk selv ligge og rode med sit forhold til myndighederne, - umiddelbart er det svært at tro på, at der er nogen, der kommer og spørger ham om, hvornår kolonihaven bliver solgt; -- SU's folk sidder jo ikke og følger med i hans privatøkonomi hver dag. Men hvis det er et stort problem for ham, så må han løse det ved at give dig et bindende salgstilbud allerede nu. I salgstilbuddet står der nøjagtig det samme som i den endelige slutseddel, bortset fra OVERSKRIFTEN

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-06-08 12:05

Citat
Overdragelsensdato er den 1/7. eller d. 1/10. Det andet er noget rod.

Sådan er det

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 26-06-08 07:10

# granner01

Hold nu op med dit forblommede Kolonihaveforbunds vrøvl.

Det fungerer - bare som et eksempel således at hvis jeg køber en ny bil til 200.000 kr. så kommer staten dagen efter og fortæller mig at min nabo har mere brug for den bil og jeg skal sælge den til ham for 100.000 kr.

Det kan selv en blind mand se ikke holder, altså med undtagelse af Kolonihaveforbundet Danmark.

Hvad mon spørgsmålsstiller her skal betale for sit nye hus ??

Tror du selv www.khfr.dk er kommet ud af ingenting.

Og jeg kan da se at det er lykkedes Kolonihaveforbundet Danmark meget godt at hjernevaske deres medlemmer, for mange af de regler Kolonihaveforbundet Danmark køre efter er netop IKKE fastlagt af Stat og Kommune, og hverken Stat eller Kommune har ej heller bestemt, at Kolonihaveforbundet Danmark SKAL køre retssager i hobetal mod deres egne medlemmer, det er noget Advokat Mads Kofod som jo er ansat i Kolonihaveforbundet Danmark selv holder gang i, og det køre mig bekendt på kanten af de Advokat etiske regler, og fortsætter det er det sidste punktum nok ikke sat i den problematik.

F.eks har ALT med udmeldelsen vedr. A/H Søndergården kørt lige efter bogen, og alligevel vælger Advokat Mads Kofod at slæbe dem i retten, den opførsel kan umuligt skabe hverken sympati eller respekt for Kolonihaveforbundet Danmark.

Faktisk tror jeg ikke der findes EN forening i Danmark der køre så mange retssager mod egne medlemmer som Kolonihaveforbundet Danmark.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 26-06-08 18:19

Hej Mickey4dk

Har du fået nogle svar du kan bruge? Ellers må du stille nogle uddybende spørgsmål. Men husk anbefalingen af, at du må i kontakt med bestyrelsen. Du er nødt til at have dokumentation for de ting, sælgeren fortæller dig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 15:39

vedikkealt

Vi to blive ikke enige, så skal vi ikke bare hylde forskelligheden?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 27-06-08 16:47

granner01

Joo..lad os det..

God weekend

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 18:43

i lige måde.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-06-08 12:23

Hvad mon spørgeren ender med at gøre ?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-07-08 22:13

Mon dette spørgsmål er helt dødt ?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-07-08 09:05

Hvad mon spørgeren besluttede sig til.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-07-08 21:03

Citat
Hvad mon spørgeren besluttede sig til.

Godt spørgsmål. Men antallet af points, som spørgere vil give for et svar, fortæller ofte noget om, hvor stor vægt spørgeren vil tillægge svarene. I dette tilfælde kan man frygte, at et svar, der af spørgeren tillægges en værdi på 20 points, ikke betragtes som et svar, spørgeren seriøst har tænkt sig at rette sig efter. Man kan frygte, at køberen er gået lige præcis i de fælder, som smokei, Eyvind, granner, vedikkealt og undertegnede har advaret imod. Det har han selvfølgelig ikke lyst til at fortælle i dette forum. Måske har du, kære spørger, blot taget chancen, betalt, skrevet under, er i gang med at rive ned, og så må alle problemerne komme bagefter, hvis de vil. "Nogle gange går det godt", er et motto, der hyldes af mange. -- Men jeg håber nu, for din egen skyld, at du har fulgt nogle af rådene.

Kommentar
Fra : Mickey4dk

Dato : 07-07-08 14:39

Jeg er hverken død eller har valgt at købe den efterhånden meget omtalte kolonihave.

Synes det blev mere en diskusion om alt mulig andet...så orkede ikke at svare på hver en kommentar der også var rettet til øvrige brugere...

Men tak for alle jeres ivrige kommentarer til min sag.