/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Agressiv nabohund
Fra : nusa
Vist : 947 gange
100 point
Dato : 23-06-08 20:18

Vi har fået nye naboer, og de har en stor schæferhund, som ejeren selv siger er ikke agressiv overfor mennesker men derimod overfor andre hunde. Vi har en islandsk fårehund og både naboens hund og vores er steriliseret.
Vi er lidt nervøse for, hvordan det første møde mellem de to hunde skal forløbe.
Hvordan er det bedst at lade dem mødes første gang?
Er der noget, vi kan gøre for at det skal forløbe godt?
mvh nusa

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-06-08 20:35

Jeg ville lade dem møde hinanden på en neutral grund.......Jeg går ud fra at begge er tæver, siden du skriver at begge er stereliseret.

Det bedste vil være hvis begge hunde kan være uden snor. Så hvis i kan finde en skov, mark eller andet som hundene kan boltre sig på, uden at i blander jer i deres evt. småknurren ad hinanden og uden at komme med fyer og så videre.

Ofte finder de ud af selv og sætte et heraki og finde ud af hvem der bestemmer.

Lykke til med projektet.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-08 21:25

Hvis begge hunde er voksne, altså over et par år, så ville jeg vente ret længe med at lade dem mødes. De kan lære meget om hinanden hvis de går ture de samme steder og snuser til hinandens "breve".
Når de så begge VED at begge hører til i området, så kan I prøve at lade dem få øje på hinanden. Og så tage det derfra.
Nogle hunde ER bare aggressive overfor alle af deres eget køn. Og så er der ingen grund til at udsætte DIN hund for det. Hvis det er sådan, så er det bedre at holde noget afstand.

Hvis de reagerer mere neutralt, så vær tilfredse med DET. Det er sjældent, at voksne hunde knytter nye venskaber indenfor deres eget køn. De kommer højest til at tolerere hinanden.

Ejerne ved bedst, om deres hund er forsvarlig at komme i nærheden af for jeres hund.

Nej, JEG ville ikke lade hundene selv finde ud af det... De er jo ikke en del af samme flok, så de har ikke behov for at sætte en rangorden. --De kan lige så godt ende med at blive dødelige fjender.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-06-08 21:44

Hej - har set det masser af gange i min omgang med forskellige typer jagthunde. Nogle kan simpelt ikke tåle andre på deres enemærker, men på neutral grund er der yderst sjælden noget i vejen. Forunderligt nok er det som regel den mindre hund som er aggressiv over for den større. Hvis de har noget fælles at besæftige sig med på neutral grund lærer de fleste at omgås andre indenfor et begrænset tidsrum, men på den anden side kan man aldrig være hundrede % sikker - det er jo dyr det drejer sig om, og hvorfor skulle de være bedre end mennesker?
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 24-06-08 05:46

Hmmm... Har modtaget en del hunde som har haft behov for en plejefamilie imidlertidigt, og har selv hunde, og jeg vil mene at så langt som det er forsvarligt skal de selv have lov at finde ud af det,men husk lige på hvem der i sidste ende er flokkens leder..Det er i for jeres hund, og ligeså jeres nabo for deres hund. Vi opdrager vores hunde sådan, og har naboens hund en aggresiv adfærd over for andre hunde, og hundens flokleder ikke tager affære, så sætter man jo rent faktisk den aggresive hund i en rigtig dum situation som gør den usikker og måske dermed mere aggresiv.
Neutral grund er klart at foretrække,men et stort åbent område ville jeg betænke mig gevaldigt ved. Hvis naboens hund går til angreb så er man en smule prisgivet med at få dem skilt ad hvis dette bliver nødvendigt, hvilket jo kan forekomme. Og hvilket jeg mener er okay hvis de begynder at slås, så de ikke gør skade på hinanden. Samtidig, selv om de er neutraliserede er det absolut IKKE sikkert at en tæve ikke reagere som tæver nu gør, altså ofte som var det en rød klud foran en tyr når den bliver prøsenteret for en anden tæve. Jeg har været ude for at måtte beholde den fremfarende hund i snor nogle timer første gang de træder ind i mit hjem, indtil de har fundet ud af hvem det er som der bestemmer..uha jeg lydder som en grummer dame,men dette er blevet gjort på en kærlig ,omsorgsfuld og fast måde med stor respekt for dyret. Nogle af dem var ret ødelagte i deres sjæl når jeg fik dem. Og husk som skrevet fra nogle af de andre.. Nogle hunde kan bare ikke sammen, og så må en snor på hvis andet ikke er forsvarligt... Med mindre floklederen kan gå ind og få taget den kontrol der bør tages

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 04-07-08 19:21

Ros til pinklady fra mig, det er meget fint som du rågiver. MvH Hansen

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 04-07-08 20:56

Tak for svaret Birgitta.
Det lyder rigtigt, det med at de skal kende hinandens lugte. Vi har gjort det, at v i har ladet naboens hund lugte til os (den var MEGET interesseret) i første omgang, og så må se, når de engang ser hinanden på afstand. Naboen er meget påpasselig med at lade den komme med ud uden snor, hvorimod vores (4½ år) jo altid har været vant til at ligge ude foran huset. Vi bor på en lille lukket sidevej, hvor vi kun er 5 husstande, så her er fredeligt og ikke gennemgående trafik. Jeg hber, at det hele går godt.
Men tak for dit gode råd og tak også til pink lady, det er desværre sådan, at man kun kan give points til een, men det er også så rigtigt, det du skriver.
Tak for hjælpen til alle svarerne
mvh nusa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-08 21:28

Tak for accepten af mit svar.

Det kan da være, at de to hunde ender med at blive veninder med tiden. Det ville jo være rigtig skønt. Men man kan bare ikke være for forsigtig med de første møder. Når det er naboer, der er tale om, så vil det jo være rigtig ubehageligt, hvis de to hunde kommer til at hade/frygte hinanden..

Naboen skal bare passe på, at deres hund ikke render ind i jeres have eftersom det nok er naboens hund, der vil opsøge konfrontationen.
Jeres hund løber næppe ind i en fremmed have. Og slet ikke, når I lige er flyttet til området.

Jo langsommere I kan gå frem, jo større er chancen for et godt resultat NÅR de engang mødes rigtigt.

Jeg håber det bedste for jer.