/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hoax
Fra : Nordsted1
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 23-06-08 13:00

Hvordan ser sådan en som jeg, forskel på en hoax og en virus??

Nu ikke komme med en masse proff. forklaringer, men så simpelt som muligt, og helst skåret ud i pap tak

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-06-08 13:07

En Hoaxs formål er faktisk lidt det samme som en virus. Man får nogle oplysninger som f.eks at det eller det sletter ens harddisk hvis man exekverer det og så er det jo lige at man skal videresende disse oplysninger til alle man har i sin adressebog! For det første sætter det jo pres på mailserverne på nettet og kunne godt resultere i at en eller flere gik ned, for det andet resulterer det at en hel masse emailadresser med stor sandsynlighed bliver scannet af spamrobotter da folk som regel glemmer at bruge blind copy når de videresender, med det resultat at folk får spam og skal kæmpe med at fjerne tilbud om viagra, frække damer og rolexkopier!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-06-08 13:12

Man kunne evt. søge på nettet inden, så ville man hurtigt få at vide, hvis det er en Hoax
se f.eks. denne side: http://www.version2.dk/artikel/5870

Som du vil se er den ret gammel 2003, men når en it-koordinator kan tage fejl, så kan alle tage fejl.

Men ellers vil jeg sige, at sund fornuft oftest kan afgøre om det er virus eller hoax.
I 99% af tilfældene, kan man være sikker på - at et sådan kædebrev er en hoax - som kun benyttes til, at skabe panik.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-08 13:15

Nordsted1

Jeg har også været i tvivl, men jeg sender aldrig mails videre.

Jeg har tidligere skrevet et "tip" om Hoax

http://www.kandu.dk/Tip16857.aspx

https://www.cert.dk/vejled/hoax.shtml

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-08 13:16

Hvis det er en kædebrev som kommer i omløb, eventuel videre i tip her på Kandu, og der noget om at der opfordret til sende til alle venner eller alle du kender, ja så bliver jeg skeptisk og søger flere oplysninger, før jeg tager sådan en oplysning for at være sand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-08 13:19

En virus kan skade din computer, en hoax kan ikke skade nogen eller noget, den er beregnet til at skræmme folk, skaden opstår hvis opfordringen i hoax følges, lidt sund skepsis er ikke af vejen

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-08 13:50

Tak for svaret ans. Jeg har en gang sendt mail til vennerne og gør det aldrig mere, sikke et hyr, men altså nu har jeg så lært, at hvis det ligner et kædebrev, så skal jeg bare springe det over, evt søge på google...

Ja ja man lærer så længe man har lever

Tak til jer alle

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-08 13:57

Tror du ikke, det er en medarbejder hos DCU, der har sendt mailen videre (for at være sjov)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-06-08 13:58

Tak for accepten af mit svar

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-06-08 14:26

Og sådan kan man blive ved med at takke i uendelighed.

Tak fordi jeg måtte skrive dette.