/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Momsen driller
Fra : anetteogjesper
Vist : 1565 gange
100 point
Dato : 23-06-08 11:02

Jeg sidder lige nu med det sidste til årsregnskabet 2007 og er pludselig kommet i tvivl om hvad jeg gør med momsen.

Jeg benytter summasummarum.

På dette tidspunkt havde vi halvårs afregning hos skat.

Jeg har angivet dette til skat i sin tid:
1 halvår:
Salgsmoms: 14.580
Moms af varekøb mv. i udlandet: 3.321
Købsmoms: 18.452

1 halvår:
Salgsmoms: 18.336
Moms af varekøb mv. i udlandet: 2.161
Købsmoms: 21.922

Min resultat og balance i regnskabet siger:
Konto 66100 - Salgsmoms - 18.367,10 - kredit
Konto 66150 - Moms af varekøb mv. i udlandet - kredit
Konto 66200 - Købsmoms - 21.975 - debet
Konto 66900 - momsafregning - 7.729,40 - debet

Hvad skal jeg gøre nu, skal jeg ikke have mosposteret noget - og er det i orden?

Jeg plejer at have en post på årsregnskabet der ser sådan ud:
Citat
Momsafstemning:
Skyldig moms 01.01.2007
Udgående moms (salgsmoms)
Erhvervelsesmoms

Indgående moms (købsmoms)
Afregnet moms

Skyldig moms 31.12.2007

Er der nogen der kan hjælpe med at udfylde denne?

Kommentar
Fra : ks40758998

Dato : 23-06-08 11:15

Som jeg ser dine oplysninger - er anden oplysning nok 2 halvår. Posterne skal overføres til afregningskontoen for moms -

1 halvår - D salgsmoms K afregningskonto
D afr. konto K moms køb i udlandet
D afr. konto K moms indenlands køb.

2 halvår tilsvarende.

Som jeg ser det har du penge tilgode for moms. Har du fået angivet som du skal til
SKAT - ellers skal din afregningskonto have en positiv (D) saldo og saldoen skal være
svarende til dit tilgodehavende hos SKAT for andet halvår.

Med venlig hilsen
40758998@forum.dk

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 23-06-08 11:29

Du skriver 1. halvår to gange - går ud fra at du mener 2. halvår den ene gang

Dine tal er helt klart forkerte. Mon ikke der er gået noget galt med en postering med en dato i første halvår som først er registreret i 2. halvår.

1. halvår
Salgsmoms: 14.580
Moms af varekøb mv. i udlandet: 3.321
Købsmoms: 18.452

Jeg går ud fra at da du bogførte de 3.321, så førte du samtidig det samme beløb på købsmomsen. Det burde SummaSummarum gøre automatisk for dig, men tjek lige efter for en sikkerheds skyld på kontokortene. Du mangler også i spørgsmålet at anføre saldoen på konto 66150.

Det betyder at du ved afregningen skulle indbetale 14.580 + 3.321 men kunne fratrække 18.452.
14.580 + 3.321 - 18.452 = -641.

For at lave momsafslutningen for første halvår fører du de 14.580 i debet på salgsmoms, 3.321 i debet på Moms af varekøb i udlandet og 18.452 i kredit på købsmoms. Modposten for alle tre er 'Momsafregning/skyldig moms' som ville ende med en debetsaldo på 641 kr som Skat altså skal sende dig. Når de gør det, så hedder det kredit 'Momsafregning/skyldig moms' og debet din bankkonto.

2. halvår er præcis samme situation (bortset fra at du overfører debetsaldoen på 'Momsafregning/skyldig moms' til næste års regnskab).

Nu burde du have forstået princippet. Jeg kan ikke påtage mig at gå yderligere ind i beregninger.
Husk at SummaSummarums momsspecifikation omfatter poster med momskode mens momsangivelsen indeholder saldi. Momsangivelsen er efter min mening ubrugelig, hvis man har rette momskode manuelt på bare een post.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-08 11:31

Hej

Jeg tror du har ret

Jeg er bare lige lidt forvirret nu tror jeg. Håber ikke jeg stiller dumme spørgsmål, men kan du ikke hjælpe med at uddybe yderliger?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-06-08 11:56

Jeg mente "Momsangivelsen er efter min mening ubrugelig, hvis man har rettetmomskode manuelt på bare een post."

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-08 12:24

Når jeg går ind under momsangivelsen, kan jeg se jeg rigtig nok har overført beløbet for første halvår, da den nu står i nul fra 1. januar til 30. juni

2. halvår står der stadig
Salgsmoms: 18.366
Udland: 2.161

Købsmoms: 21.974

Jeg kan se, jeg nok er kommet til at efterpostere (Har nok fundet en regning, men kan nu ikke huske det), efter jeg har angivet moms og købsmomsen er derved steget med 52 kr.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-06-08 12:35

Min anbefaling med SummaSummarum.

1. Vær omhyggelig med at indtaste alt og gøre det med korrekt dato (gælder alle regnskabsprogrammer)
2. Brug rapporten 'Momsangivelse' og sørg for at flytte beløbene ned på 'Skyldig moms'/'Momsafregning' når du laver opgørelsen.

Opdager du så alligevel en mindre fejl, så ret den og indberet den sammen med næste momsafregning. Småfejl som du opdager og retter op på FØR momsemor opdager den, dem kan du nok satse på tilgivelse for (specielt hvis du bare indberettet og ikke fortæller at de 56 kr rettelig burde have hørt til en anden periode).

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 23-06-08 14:01

Skal jeg så bare "ignorere" de 52 kr. og indtaste dem i 2008 momsafregningen?

Kommentar
Fra : ks40758998

Dato : 24-06-08 08:59

I teorien skal du efterangive rettelserne, da kontrolposterne hos skattevæsenet ellers kan finde på
at kalde dit regnskab ud på momsdifference - men beløbet er så lille at det nok ikke i dette tilfælde
kan beregnes. Så gør som du selv foreslår - fratræk beløbet i 2008 selv om det dybest set ikke er helt korrekt.

Med venlig hilsen
40758998@forum.dk

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 10-09-08 18:35

Tak for svaret henrikkrebs.