/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
At låne sine egne ting...
Fra : jyk
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 07-03-03 13:16

Hej!

Jeg ville gerne vide om det juridisk er muligt at låne sine egne ting? Dvs. sælge sine ting til en ven (evt. for et symbolsk beløb) og så låne det af ham?
Er denne konstruktion overhovedt juridisk muligt og ikke mindst lovligt eller findes der endnu bedre alternativer?

Grunden til at jeg spørger skyldes en offentlig gæld der muligvis vil udmunde sig i udlæg af indbo. Der er kun tale om en PC (stor), som jeg nødig vil have på tvangsauktion. Alt øvrigt udstyr er over 5 år gammelt og vil ikke indbringe det helt store modsat min PC!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-03-03 13:28

Hvis din pc kommer på tvangsauktion er beløbet jo afhængig af hvor meget folk byder og så kan det jo gå hen og blive dyrt at købe sine egne ting igennem din ven men hvis dit indbo derimod ikke er blevet bedømt ved de jo ikke at du har en stor pc og så kunne du jo bare stille den ud til din ven imens.. om det er lovligt ved jeg ikke
men går pc efterhånden ikke ind under den samme kategori som fjernsyn og radio som de jo i hvert fald ikke må fratage dig.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-03 13:46

Næh en pc kan man vist godt undvære. Men det du vil foretage dig Jyk, er vel dybest set en "proforma" handel, hvilket nok kan få øjenbrynene op i panden hos pantefogeden. Men med det, som med alt andet svindel, skal man i sagens natur, sørge for at tingene er sansynliggjort. Man kan antagelig komme ud i noget hvor bevisbyrden påligger en selv. Mon ikke man kan antage at de vil se med relativt strenge øjne på at man lejer en computer, man selv har solgt, få dage før kongens foged kom. Jeg er ikke sikker på det er klogt at have pc'en på adressen, når gutterne kommer.

PS: Hvorfor egentlig ikke få styr på sit liv, istedet for at køre på humbug. Det er vel dybest set amoralsk af helvede til.

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 07-03-03 16:20

3773: Jeg bad ikke om din moralske mening, men ellers tak for de øvrige oplysninger - er du statens håndlager eller hvad?

Vi er ikke alle der er født med en sølvske i munden som dig!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-03-03 17:27

Hej jyk

Jeg tror du kan finde svaret her:

http://www.familieadvokaten.dk/

Hvis ikke, så vend tilbage. Jeg har dårlig tid lige nu, men vil godt hjælpe dig senere.

Med venlig hilsen Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-03-03 17:28

Jyk, jeg glemte at spørge dig om, hvor stor tror du at værdien af din PC er lige nu?

M.v.h.
Franksp

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 07-03-03 18:27

Nypris omk. 12000,-

Kan vel indbringe omk. det halve på auktion!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-03-03 18:46

Men tror du virkelig, de kan fratage dig din pc?
Hvis radio og fjernsyn er uundværlige - så må en
pc da også være det!!!
Tænk på e-mail og internet. Pc´en kan bruges
til tovejskommunikation - i modsætning til radio
og fjernsyn, hvor man bare kan sidde passivt og
få en masse pladder hældt indenbords.

Accepteret svar
Fra : craca

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-03 22:13

hej rellom og solgaard,
jeg tror godt de kan fratage ham hans pc, selvom det da ville være helt umenneskeligt
det her er fra http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107181718_8868_3b55a8c19ad95.html&art_id=20020531094916903000001962017503&type=a

Hvad må fogedretten og kreditor tage:
Der kan ikke foretages udlæg i det, som skal til for "opretholdelse af et beskedent hjem og en beskeden levefod for skyldneren og hans husstand".
Almindeligt indbo som sofa, spisebord og lignende bliver der som regel ikke taget udlæg i. Men er det specielt dyre designmøbler af høj værdi, så kan du godt risikere, der bliver taget udlæg i dem. TV, opvaskemaskine, dybfryser og lignende kan der tages udlæg i, men det kommer an på deres alder og værdi.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-03-03 01:33

jeg synes nu at du skulle tale med de offenlige du skylder penge ( på en høflig måde ) og så lave en afdragsording som du selvfølgelig overholder , så skal du nok se at det går de med til
------------------------------
ja de kære penge er roden til alt ondt

Godkendelse af svar
Fra : jyk

Dato : 09-03-03 12:07

Tak for svaret craca.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-03 08:30

Jyk, jeg er ikke statens håndlanger. Jeg er ikke født med en sølvske i munden. Jeg er hverken formuende, rig eller tjener styrtende. Men min samvittighed er nogenlunde ren, hvorimod der åbenbart ikke skal meget til at ophidse dig.
Jeg tror faktuelt ikke du har lyst til at vide hvad jeg har til overs i min lille husholdning. Men jeg skylder ikke nogen noget.

Jeg gider ikke undskylde at jeg "røflede" dig lidt. Husk på, at en af grundene til at vi bliver nakket i skat er, at der er for mange der suger i systemet. Klart nok at den enkelte ikke synes det er noget særligt han/hun laver, men når man ser hvor mange penge der forsvinder ud i det blå, er der vel egentlig ikke noget at sige til det går lidt stramt i DK. Det er naturligvis træls at du er havnet i sådan en situation, hvilket man kun kan have ondt af i en eller anden forstand. Men almindeligvis skylder man mestendels det offentlige, fordi man har undladt at betale et eller andet. Og det er dybest set amoralsk ligemeget hvor højt du råber. Jeg gider ikke skose dig, men derfor kan jeg sagtens poientere hvod'den og hvorledes.