/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nødde/mandelkage til is.
Fra : benselense
Vist : 3829 gange
200 point
Dato : 22-06-08 21:17

Hej.
Fornylig fik jeg en dessert, der bestod af et par skiver god is, en skive frisk annanas og en skive melon. Dertil var der et stykke nødde eller mandelkage.
Er der mon nogen, der kan hjælpe med en god opskrift på sådan en kage.
mvh. Bente.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-06-08 21:36

Hej med dig. Jeg har fornyligt bagt den fra arla.
www.arla.dk mandelbund hedder den.
Den kan anbefales

Kommentar
Fra : katho

Dato : 22-06-08 21:38

Det her er efter huskeren og altså ikke 100 % sikker opskrift:

140 g. hassenødder blendes så det bliver til nøddemel

4 æggehvider piskes med 140 g flormelis til det er luftigt.
Massen blandes med nøddemelet.

Bages i ovn v. 175 % i ca. 40 min. i en rundform ( her er jeg lidt usikker mht. tiden.....)
Kagen afkøles.

Glasur:
Smør smeltes med 4 æggeblommer over vandbad.
En smule flormelis røres i
100 g Chokolade ( god kvalitet ) røres i

Kommes på kagen og det er en himmerigsmundfuld...............uhm, lidt konfektaktigt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-06-08 21:45

En mere.
200g.hakkede mandler
1 dl. øggehvider
180 g. melis

Det hele blandes sammen og hældes på bagepapir . Bages til de er lysbrune på 220 gr.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 22-06-08 21:52

Nu har du fået flere fine opskrifter på mandelkager

Her er min opskrift på en nøddekage som også er utrolig lækker, gerne sammen med en god is og frugter

Nøddekage:
185 gr. nødder - blendede
185 gr. Sukker
3 Æg

Æggene piskes til en tyk creme sammen med sukkeret. Bland nødderne i og hæld massen op i en smurt springform. Bages i 180 grader varm ovn i ca. ½ time.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-08 22:12

Så må du helre lige få de 4 emmer Det er de nemmeste kager at huske

Lige dele melis magarine mel og mandler altså lige meget af hver slags om det er et kilo eller 100 gram Der kan bruges nødder af enhver slags i stedet for mandler smør i stedet for magarine Selvom det ikke starter med m

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-06-08 22:14

Du får altså også lige vores "familieopskrift" på små nøddekager - traditionen er at kagerne får navn efter den, der har givet opskriften. Hos os hedder de "Kirsten kager" Men nu må de så hedde
"HelleBirgitte kager"

Ca 25 stk.
200 g finthakkede hasselnøddekerner
175 g flormelis
2 æggehvider

Pynt: hele hasselnødder og/eller coctailbær

Dejen blandes, formes til kugler ved hjælp af en stor teske, dyppet i vand imellem hver kugle hvis det klistrer.
En hel nød eller coctailbær trykkes midt i kuglen, som så bliver fladere.

Bages ved 225 grader på næstøverste ribbe 8 - 9 min. Kun til de er lidt lysebrune i kanten. PAS PÅ pludselig går det hurtigt! Afkøles på pladen inden de flyttes.

Kan opbevares i kagedåse meget længe, hvis man kan holde nallerne væk

Godkendelse af svar
Fra : benselense

Dato : 22-06-08 22:42

Tak for svaret HelleBirgitte.
Det var svært for mig at vælge mellem de gode forslag.
Jeg synes dog din ligner mest den kage jeg efterlyste.
Venlig hilsen Bente.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-06-08 22:44

Tak skal du ha´ og så er der jo også flere andre gode opskrifter, du kan afprøve efterhånden