/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Måling af batteri
Fra : fred280188
Vist : 9316 gange
100 point
Dato : 22-06-08 18:27

Hej jeg har købt et multimeter og vil gerne måle hvor meget strøm der er tilbage på mit 12 volts bilbatteri! Hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-08 18:28

Det kan du ikke.
Du kan måle spændingen, det siger dog ikke noget om
hvad der er tilbage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-08 18:29

Du skal bruge en belastningsmåler.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-08 18:31

http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-1370.pdf

Her ser du Biltemas vejledning til en batteritester.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-08 18:51

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 21
- Annullerede 13
- Slettede 0
Ialt 35

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 22-06-08 18:52

Hmm ifølge linket kan jeg sagtens aflæse det.. en voltaflæsning kan fortælle mig om batteriet er ved at være tør.. altså når det rammer 12,1 volt skal jeg til at lade op!!

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 22-06-08 18:53

Okay når det kommer under 12 skal det oplades!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-08 19:16

Nej du kan ikke kontrollere ladetilstanden ved et voltmeter.
Specielt for bly/ svovlsyrebatteriet er der ingen entydig sammenhæng mellem spænding og ladetilstand.

Hvis det skal være helt godt findes ladetilstanden ved at måle syrens koncentration. Dertil findes små batteritestere med flydevægt. Den måler syrens densitet , og med en tabel for korrektion for temperatur, kan ladetilstanden bestemmes.
Det er besværligt.
Normalt har man ikke brug for at kende ladetilstand, idet generatoren i en bil vil holde batteriet fuldt opladet.

Mål hellere ladespænding. Den skal være omkring 14,3 Volt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-06-08 19:20

Du kan bruge 12 V som vejledende.
Det går udmærket.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 22-06-08 19:34

Du skal da bare have fat i sådan en fætter: ACT-GOLD batteritester

http://www.actec.dk/Tester-ACT.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-08 20:05

AK ja både pir og hjemmesider er taknemmelige. Man kan påstå og love hvad som helst, som ikke holder i praksis.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-06-08 21:03

,,,,jeg bruger en spændingsmåler

her....http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4473&n=30100

den ligner denne af udsende........
http://cgi.ebay.de/Spannungspruefer-Durchgangspruefer-Duspol-M-in-Germany_W0QQitemZ150258517364QQihZ005QQcategoryZ126405QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

hvis dioderne lyser op til 12 V på batteriet så er der V indtil den spænding

transor er det ikke en ok metode
i hvert fald vejledende ????

og omvendt hvis dioderne ikke lyser er der ingen spænding på batt.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-06-08 21:06

,,,, ææææææ

rettelse......
Citat
hvis dioderne lyser op til 12 V på batteriet så er der V indtil den spænding

der skulle stå:
hvis dioderne lyser op til 12 V på måleren så er der V indtil den spænding på batteriet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-08 21:32

Jo man kan sagtens måle spændingen på batteriet. Men den er ikke ret god indikator for ladetilstanden

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-06-08 22:30

,,, mit svar bruger jeg til at konstatere om mit batteri dur eller ej
altså om der skal købes nyt batteri

hvis dioderne ikke lyser på måleren (helst indtil 12 V dioden) og batteriet er adskillelige år gammelt
så er det her jeg køber nyt

(der er selvfølgelig også muligheden
at batteriet ikke er blevet ordentligt opladt
og det kan min metode så ikke konstatere !!!)

sorry fred - mit indlæg er ikke svar på dit spm.

Kommentar
Fra : Dumbeldor

Dato : 22-06-08 23:08

Lad på batteriet men en batterilader og se hvor mange amp den trækker

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-06-08 23:56

"Lader" ikke til at man kan måle hvor meget energi der er tilbage i batteriet.
Men man kan måle hvor mange volt der er også oplade hvis volt neavuet er under et vist antal volt.
I min scooter manual står der om batteriet 12volt 4Ah:
fuldt opladt : 13,1volt
under opladt : 12,3 volt
Lade "current" : 0,4 Ampere
Ladetid : 5 til 10 timer

Ved ik om du kan bruge det. Det batteri er jo ikke samme Ah.
Så det "lader" til at hvis mit batteri kommer under 12,3 volt så skal det oplades.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-08 06:44

den spændingstester du har kan du ikke bruge til dette formål ? det skal være med skala
den kan vise 12v ved 11v så et multimeter.
dvs. mutimeter med digital tal eller analog viser.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-06-08 07:24

her er en god vejledning/ forklaring

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/052_054.pdf

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 23-06-08 07:34

,,,, her er multimeter.......
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2424&n=10

der bliver spurgt til, hvordan man gør
hvis der skal måles.....:
"hvor meget strøm der er tilbage på mit 12 volts bilbatteri!"
jeg kan ikke svare
men ville da meget gerne høre svaret

mit gæt er at man skal vide....
--->hvor dreje-håndtaget skal stå
--->hvilket hul ledningerne skal sidde i

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-06-08 17:46

et batterri er jævnstrøm så den skal stå på jævnstrømskalaen hvis man skal måle 12v skal den stå på trinet højere eks.6 12 24 48 110 så skal den stå på 24V da skalaen er max viser den så under 12V kan man gå et trin ned
man kan ikke med nomalt måleudstyr finde ud af hvor meget strøm der er tilbage men som der står skrivet når den nærmer sig 12V er det ved at være tid. et fuld opladt batterri 12v 6A = ca 6 timer ved 12V og en belastning på 1A (12W)

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 24-06-08 09:51

,,,,, det kan være dette link kan hjælpe dig fred
http://da.wikipedia.org/wiki/Multimeter

(men jeg skal vist have det med støtte-pædagog og staveplade for at forstå
... så jeg hopper af nu og gemmer det til en anden gang )