/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gul/brun farve slår igennem ma
Fra : ara
Vist : 7541 gange
100 point
Dato : 22-06-08 15:12

Hej.

Jeg er ved at male nogle limtræsbjælker der har været svenskrød.

Nu maler jeg dem hvide, men der slår en gul/brun farve igennem.

Det er vand/metal maling jeg bruger. Hvad skal jeg gøre?

PS. Det ligner lidt nikotin farve der slår igennem.

mvh

Allan

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-06-08 15:27

Og du fjernede ikke den røde først ?
Så må du male ti gange om nødvendigt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-06-08 15:37

Du skal bruge noget stop-grund eller lign. til at lukke af for nikotin eller fugt eller hvad, det er, der trænger igennem malingen. Shellak kan også bruges.

Derefter er det en god idé at male det hele gråt (evt. grunder) før den hvide kommer på..

Rød er en farve, der trænger gennem alt, den er ikke til at dække.............

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-08 15:43

Du har forhåbentligt vasket det af med grundrens inden du maler, for at fjerne fedt, nikotin og andet snavs....

En anden mulighed er, at den nye maling går i forbindelse med det gamle og at der af den årsag bliver trukket farve igennem....hvis det er sådan det hænger sammen, skal du matslibe og derefter bruge noget grunder der lukker af.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-06-08 16:05

Jeg fjernede ikke den røde først.

Hvilken opløsning er Stop-grund malingen på?

Nu har jeg jo malet i et par timer på vandbasis, så kan jeg vel ikke
bruge oliebaseret stop-grund ovenpå vandmalingen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-08 16:27

Glem det med nikotin. Det er MEGET giftigt, og du ville være død nu hvis der var sådan noget i en mængde af betydning for maling.

Du skal en tur til farvehandleren og købe noget ordentlig fulddækkende maling.
Det tynde hvide du bruger er underlødigt . Eller også har du glemt at væske med grundrens inden du begyndte at male. Det fjerner løse pigmenter fra den gamle nedbrudte røde maling. Og så affedter det så den nyemaling kan hænge fast i fremtiden.

Ventt et par dage til overfladen er hærdet i det du har smurt på. Fortsæt så med det dækkende produkt.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 22-06-08 16:37

Jeg har brugt grundrens inden jeg begyndte at male.

Det lyder vel lidt underligt hvis farvehandleren har sogt mig 1 L ubrugeligt maling, til en pris af 249 kr.

Men jeg må hellere stoppe med at male videre idag. Tager til ham i morgen.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 22-06-08 16:38

Malingen er vel ok, men grunding og andet forarbejde
skulle gøres bedre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-08 16:50

Jeg har haft et problem med mine sorte vinduer, som jeg malede hvide for nogle år siden. De blev grundet 2 gange og malet med plastmaling 3 gange. Dyr maling spc. til træ. Efter få år slog den sorte farve igennem som plamager og jeg gik til maleren. Enden på det blev at jeg nu har malet mine vinduer med oliemaling, efter at de er blevet slebet og renset. Det forsegler det sorte fra at trænge ud. Og ja det lugter, men jeg har stadig hvide vinduer og næste gang jeg maler, så kan jeg bare bruge hvid vinduesmaling på vandbasis.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-06-08 19:00

farvehandleren er ikke nødvendigvis udlært maler. han er bare en købmand der er god til at sælge. det med at finde ud af hvad der går sammen med hvad er han ligeglad med. nu kan han jo sælge et produkt mere til dig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-06-08 21:55

hvis du ikke grunder, og der er træ indenunder, vil der slå en brunlig tone igennem. Personlig erfaring; jeg gjorde hvad der stod på bøtten og har efterhånden smurt 8 lag akrylplastemalje på et par afsyrede døre. Nu dækker det stort set.
Men tag du og glat af med slibepapir, smør alkyd- eller oliebaseret grunder på, slib let og giv en gang mere - og så kan du smøre akrylmaling eller -emalje på og få det til at dække.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-08 22:19

Isolerlak der også bruges hvis det f.eks er løbesod fra en skorsten eller lign Det virker helt sikkert

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-06-08 22:24

Isolergrunder eller maling på terpentinbasis, det stopper udtrækningen fra træet. Jeg har selv prøvet det på nogle lyninger der var behandlet med gori pine. Flere gange vandbaseret hvid maling dækkede ikke, så gjorde jeg det forbudte malede med terpentinbaseret udenpå efter grundig afslibning, det dækkede.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-06-08 10:22

Købmænd - ja, men også mange udlærte og dygtige fagmænd.....

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 23-06-08 17:11

Hej Ara!
Har malet havestuen, der var behandlet med gori pine. Den skulle være hvid og malerekspedienten anbefalede at bruge en oliebaseret grunder. Derefter kan man undgå udtræk af Gorien, når man bruger vandbaseret maling. MEN HUSK, det går ikke at spare på grunderen, brug rulle for at sikre en tæt dækning!
God fornøjelse!