/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Mørkbejdset bord kan den pynte
Fra : EiHaBr
Vist : 1346 gange
200 point
Dato : 22-06-08 14:25

En lakeret mørkbejdset sofabord med kakler.
Kan den slibes pæn og delvis og derefter repareres med mørk bejdse og lakeres om, så man får et rimeligt resultat og hvorledes finder jeg bejdsen og farvenuancen.
Den er nærmest mellemting mellem sort, nødebrunt, grå, ikke ret meget brun farvet.
En gammel bedstemor/oldemor bord er det.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : michael30

Dato : 22-06-08 14:54

Ja du kan godt slibe det pænt igen.
Du skal starte med at få slibet alt lak, først med noget grov sandpapir, derefter noget mindre grov sandpapir og slutte af med noget fint sandpapir. Der er lidt arbejde i det men så kan det også blive pænt igen,
bejdsen og farvenuancen vil jeg sige gå i den lokal farvehandel eller byggemarket der har en farvehandel, de kan hjælpe dig med hvilken farve og bejdse ud skal bruge for at få den sammen farve.

God fornøjelse med arbejdet

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-06-08 15:52

Hej Michael.
Ja det er jo et fint svar, det er jo lige efter bogen tak.
Men det var ikke det jeg havde tænkt mig, jeg er lidt doven, jeg ville gerne let slibe og derefter bejdse så bejdsen trækker ind i de lyse plet huller der er kommet og så genlakere et par gange.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-06-08 16:53

Det kan du godt glemme, det bliver ikke pænt, jeg har prøvet. Du må gå den slagne vej, slibe lakken væk og gøre som der blev beskrevet i det tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : michael30

Dato : 22-06-08 17:35

Hej
Ved du gerne vil være lidt "doven", kommer du ud for dobbel arbejdt, for det bliver måske pænt, men det bliver hurtigt grimt og så er det på den igen,
Så jeg har stadigvæk kun et råd til dig og det er stadigvæk mit første indlæg du skal følge