/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lærketræ til Højbede
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 5114 gange
300 point
Dato : 22-06-08 12:16

Jeg skal bruge uhøvlede lærketræ brædder samt stolper til 4 højbede 1.20 m x 5.00 m.

Da det jo er en del træ må det jo være muligt at få et godt tilbud.

Bor på sydsjælland.

Nogen der har et navn eller adresse

VH

Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-08 12:35

Citat
Da det jo er en del træ må det jo være muligt at få et godt tilbud.

Citat
Nogen der har et navn eller adresse

http://www.bygma.dk/privat/naermeste_bygma/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-08 12:38

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1065&a=5124

Her er en 100 stykker - så kan du da få en pris.....

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-06-08 13:19

Jeg ville også har brugt lærketræ, men efter jeg fik at vide at lærketræ langt hurtigere tager skade af jord gik jeg væk fra det (underligt at man alle steder høre at lærketræ er det bedste men ikke noget om dets holbarhed)

Hvis du vælger lærketræ så sørg for rigtig god træbeskyttelse.

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-06-08 14:50

Lavpristræ ved megacentret i Næstved

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-06-08 15:01

og når du så skal tilat lave dine højbede, vil du opdage, at lærketræ er det mest forbandede lort at arbejde med. det vrider og slår sig, får store revner og bliver rundt og grimt i løbet af ganske kort tid. men der er sikkert ender har bildt dig ind, at lærketræ er vedligeholdelsesfrit. men det er det absolut ikke. tværtimod så skal det sværtws 2 gange om året, hvis det skal blive ved med at ligne bare en lille smule.
og hvorfor er jeg så negativ overfor lærketræ. jo, for i de sidste 3 år har jeg stort set ikkelavet andet end udvendig beklædning i lærketræ.
nej du, grantræ. det er meget bedre end lærketræ og det suget ikke vand som lærk gør det. det vil sige, at det holder væsentlig længere.

tømreren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-06-08 16:34

Lidt om holdbarhed af træ her http://www.mst.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2001/11160000.htm''

Og som du kan se er gran fint til udevndig beklædning, mens lærk eller western red cedar (hvor man så end får det) holder længere i kontakt med jord.

For en 7-8 år siden lavede jeg en udvendig terrasse i lærk, efter først at have givet dem to gange trætjære blandet med linolie. Det ser ud til at holde fint (jeg er flyttet i mellemtiden, men kigger ind når jeg kommer forbi), men det er rigtigt det huler/vrider sig, hvilket nok er værre på en terrasse end et højbed.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-06-08 21:46

Takker alle dem der har lyst til at diskutere valget af matrialer men spørgsmålet gik på et godt tilbud på uhøvlet lærk brædder og stolper. Gerne et lille lokalt savværk.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 300 point
Dato : 23-06-08 12:04
Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-06-08 21:19

Tak for svaret Sunowich.