/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Christian Abildgaard
Fra : krizz20
Vist : 1742 gange
189 point
Dato : 21-06-08 15:50

søger efter Christian Ludvig Leopold Abildgaard
som er født ca i 1790

folketællinger:
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Nakskov Søndergade Fjerdings 2 dn Rode, Weilegade, 46, FT-1840, B1237
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Constantia Abilgaard 49 Enke(mand) Handlende som Spækhøker
Julius Leopold Hanibal Abildgaard 22 Ugift Søefarende hendes Søn
Martine Samueline Sophie Abildgaard 19 Ugift hendes Datter
Edvard Nicolay Abildgaard 17 Ugift hendes Søn i Tømerlære

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Nakskov Søndergade Fjerdings 2 dn Rode, Weilegade, 46, FT-1840, B1237
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Constantia Abilgaard 49 Enke(mand) Handlende som Spækhøker
Julius Leopold Hanibal Abildgaard 22 Ugift Søefarende hendes Søn
Martine Samueline Sophie Abildgaard 19 Ugift hendes Datter
Edvard Nicolay Abildgaard 17 Ugift hendes Søn i Tømerlære
Ane Hansdatter 25 Ugift Tjenestepige
Niels Aastrup 27 Ugift Skibstømmersvend, Logerende

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Westre Fierding 2den Rode, , No 46, FT-1834, B1227
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Abildgaard 42 Gift Kiøbmand
Constantia 40 Gift sidstes Kone
Julius 17 Ugift Sømand, deres Barn
Martine 12 Ugift deres Barn
Eduard 10 Ugift deres Barn
Inger Madsdatter 20 Ugift Tienestepige

Christian Ludvig Leopold Abildgård omkring 1790
og
Cnstantia Margerthe Sophie Abildgaard 1792
Gift den 15 juni 1814

Christian wilhelm halvardius abildgaard 03 jan 1815
Julius leopold Hanibal Abildgaard 8 okt.1816, Nakskov
Ludvig Carl anton abildgaard 24 okt 1818
Martine samuline sophie abildgaard 11 Nov. 1821, Nakskov
Edvard Nickolai 16 jan 1824

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-06-08 21:22

Jeg har sendt en udskrift til Krizz20 - håber det er dig
Ejvind

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 21-06-08 21:40

det er mig min mail er krizz20@mail.dk

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 21-06-08 21:44

hvor har du sendt den hen varla??

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-06-08 00:20

krizz20@ofir.dk

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 22-06-08 00:28

tak min mail er krizz20@mail.dk

men det må være ham her så
FT-1801 Maribo, Falsters Nørre, Stubbekøbing Købstad, Vestergade No 149, 17de familie.
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv

Samuel Halvor Nicolai Jæger, 52 , Gift, Husbonde, Kjøbmand, Forligsmægler og Kirkeværger.,
Mariane Martini, 47 , Gift, Hans kone,
Kristian Ludvig Leopold Abildgaard, 11 , -, Hendes søstersøn
Katrine Fik F. Bonnevi, 80 , Enke, Mandens moder, sødskendebarn
Jacob Reimes Tofte, 49 , Ugift, Tjenestefolk, Bodkarl,
Rasmus Rasmusen, 34 , Ugift, Tjenestefolk, Landsoldat,
Niels Pedersen, 18 , Ugift, Tjenestefolk
Birte Olsdatter, 24 , Ugift, Tjenestefolk
Kristence Pedersdatter, 31 , Ugift, Tjenestefolk

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 22-06-08 00:31

Martine Samueline Sophie Abildgaard, f. 11 Nov. 1821, Nakskov
2. Christian Wilhelm Halvardius Abildgaard, f. 03 Jan. 1815, ,Nakskov, Lolland Nr., Maribo - 579
3. Julius Leopold Hanibal Abildgaard, f. 8 okt.1816, Nakskov
4. Ludvig Carl Anton Abildgaard, f. 24 Okt. 1818, Nakskov, Lolland Nr., Maribo
5. Edvard Nicolai Abildgaard, f. 16 Jan. 1824,, Nakskov, Lolland Nr., Maribo - 579

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 25-06-08 21:23

VILHELM ANTONO ABELGAARD SKILDRER Pedigree
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: ELISABETH MARGRETHE MARTINI Family
Marriage: 03 OCT 1788 Vor Frue, Odense, Odense, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-08 10:34

Måske hendes far indvandret fra England? Svend
"
Efternavn: Martini Fornavn: Johan David
Erhverv: Medikus Fødeland: England
Amt, region: Trankebar
Lov af: 30 10 1776 Tillæg:
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-08 10:51

Det må jo så være året før hun gifter sig med din Abelgaard/Abildgaard:
"
Odense, Odense, Odense Købstad, Overgade, 582, 731, Ft-1787, C0708
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Elisabeth Margrethe Martini 32 Ugift Husstandsoverhoved Pensionist
Marie Wildmanns 71 Ugift Harlundegaardspenge
Ane Jørgensdatter 59 Ugift Tjenestefolk Tjenestepige
"
Hun er så født ca 1755, Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 26-06-08 12:13

hvad betyder det der står SKILDRER efter abildgaard

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-08 13:06

Er måske et Erhverv, se her:
"
Abel (Abelgaard) d'Abelee, E. H. Abell, Kjeld. Abildgaard, Nicolai Abraham ...
Dernæst i glyksborgsk Tjeneste som Hofviolon og Skildrer, et Embede, han 1776 mistede ...
"
Fundet her: Svend
http://www.rosekamp.dk/Weilweb/A.htm

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 26-06-08 19:40

svend er det muligt at finde noget om
Leopold August A. og Benigna Charlotte Retzeln eller er det for langt tilbage

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-08 08:49

Er du sikker på det sidste n i Retzeln?

Finder ingen i Sydslesvig... Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 27-06-08 13:24

det her er fra fra side http://www.rosekamp.dk/Weilweb/A.htm
Der står

Abel (Abelgaard), Wilhelm Anton Christian Carl, c. 1749-95, Maler. F. c. 1749 mulig i Brunsvig, d. 5. April 1795 i Flensborg, begr. sst. Forældre: Portrætmaler og Koncertmester Leopold August A. og Benigna Charlotte Retzeln. Gift 1° 5. Maj 1773 i Glyksborg med Anna Maria Rosen, f. c. 1743, d. 26. Febr. 1788 i.Flensborg, D. af Skræddermester Andreas R. og Anna Maria Hunderup. 2° 3. Okt. 1788 i Odense med Elisabeth Margaretha Martini, døbt 21. April 1755 i Sorø, d. 24. Aug. 1802 i Flensborg, D. af Apoteker i Sorø og Gæstgiver i Odense Christian Ludvig M. og Else Marie Willmann.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-08 20:03

Der findes meget få Retzeln selv i Tyskland, mormonerne har slet ingen...

Men der findes mange Retzel.
Kan dette n ikke være en fejl eller flertalsbetegnelse eller hunkøn eller ??

Og så:
Abel (Abelgaard) contra Abildgaard

Abild er jo æble, kun på dansk; og Gaard er jo gård, også kun på dansk...

Så hvordan skulle en tysk musiker fra Schwerin hedde Abildgaard?

Abel er jo mere kendt, almindelig i Europa, bibelsk helt fra Kain og Abel...

Så mon ikke din Ur Vater hed Abel og senere i Danmark tillempede sig med ...gaard???

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 27-06-08 20:45

se her:

CARL FRIEDRICH ABEL
Born: Cöthen, 22 Dec 1723; died: London, 20 June 1787. German composer. By 1743 he was a bass viol player in the Dresden court orchestra

He left in 1757-8 and went to London, where he directed his first joint concert with J.C. Bach in 1764; both men became chamber musicians to Queen Charlotte about this time. The Bach-Abel series, begun in 1765 and comprising 10-15 concerts each year, was given in their own rooms in Hanover Square from 1775.

Abel directed alternate concerts, including many of his own works, often playing himself and introducing performers from Germany and Paris (where he visited regularly). He and Bach also gave concerts elsewhere, including at court. After Bach's death (1782) Abel spent two years in Germany but was active in the 1785-7 series, the Grand Professional Concerts.

Abel was one of the last professional bass violists; his expressive Adagios were especially praised. As a composer he was most prolific in symphonies and overtures (over 40 works), sonatas for two and three instruments, and bass viol pieces. His works, mostly in three movements, are generally genial and energetic but use a rich harmonic style, often unusual phrase-lengths, and melodies of instrumental character.

Abel was one of a long line of musicians. His grandfather Clamor Heinrich (1634-96) was a composer, organist and bass violist who worked at Celle, Hanover and Bremen. His father, Christian Ferdinand (1682-1737), also a bass violist, was a colleague of J.S. Bach at Cöthen, and his elder brother, Leopold August (1718-94), was a violinist at north German courts and composed several instrumental works.

Johann Leopold (1795-1871), a grandson of Carl August, was a pianist and composer who taught music at German courts and later lived in London.

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 27-06-08 20:48

Abel, Karl (Carl) Friedrich
more... 22 Dec. 1723
Cöthen, Germany 20 Jun. 1787
London, England player on the viola da gamba, and composed much music of importance in its day for that instrument. He studied under Johann Sebastian Bach at the Leipzig Thomasschule; played for ten years (1748-1758) under A. Hasse in the band formed at Dresden by the elector of Saxony; and then, going to England, became (in 1759) chamber-musician to Queen Charlotte. He gave a concert of his own compositions in London, performing on various instruments, one of which, the pentachord, was newly invented. In 1762 Johann Christian Bach, the eleventh son of Sebastian, came to London, and the friendship between him and Abel led, in 1764 or 1765, to the establishment of the famous concerts subsequently known as the Bach and Abel concerts. For ten years these were organized by Mrs Comelys, whose enterprises were then the height of fashion. In 1775 the concerts became independent of her, and were continued by Abel unsuccessfully for a year after Bach's death in 1782. At them the works of Haydn were first produced in England. After the failure of his concert undertakings Abel still remained in great request as a player on various instruments new and old, but he took to drink and thereby hastened his death. He was a man of striking presence, of whom several fine portraits, including two by Gainsborough, exist. Mozart copied out Abel’s Symphony Op. 7 no. 6 for closer study, and through oversight this work was credited for many years as Mozart’s K.18

Abel, Johann Leopold 24 Jul. 1795 1871 related to Karl Friedrich, Johann Leopold was a pianist and composer who taught music at German courts and later lived in London

Abel, Leopold August 24 Mar. 1718 25 Aug. 1794 elder brother of Karl Friedrich, Leopold August was a German composer and violinist

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-08 21:13

Det anede mig; altså Abel, ikke Abelgaard/Abildgaard...

Og så forstår jeg ikke dit nye spørgsmål:
"
Forældre: Portrætmaler og Koncertmester Leopold August Abelgaard. og Benigna Charlotte Retzeln
"
Alle vil jo nu prøve at søge på Leopold August Abelgaard,
det har jeg selv gjort nogle gange her i dag, uden resultat...

Også Retzeln er en gåde?? Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 27-06-08 21:41

Abel (Abelgaard), Wilhelm Anton Christian Carl, c. 1749-95, Maler. F. c. 1749 mulig i Brunsvig, d. 5. April 1795 i Flensborg, begr. sst. Forældre: Portrætmaler og Koncertmester Leopold August A. og Benigna Charlotte Retzeln. Gift 1° 5. Maj 1773 i Glyksborg med Anna Maria Rosen, f. c. 1743, d. 26. Febr. 1788 i.Flensborg, D. af Skræddermester Andreas R. og Anna Maria Hunderup. 2° 3. Okt. 1788 i Odense med Elisabeth Margaretha Martini, døbt 21. April 1755 i Sorø, d. 24. Aug. 1802 i Flensborg, D. af Apoteker i Sorø og Gæstgiver i Odense Christian Ludvig M. og Else Marie Willmann.

Elev af Faderen. 12. April 1769 opt. i det hertugelige Hofkapel i Schwerin i Meklenborg som 2. Violin, Afsked 1772. Dernæst i glyksborgsk Tjeneste som Hofviolon og Skildrer, et Embede, han 1776 mistede ved Hofetatens Indskrænkning. Drog s. A. til Kbh., hvor han if. Weinwich (1829) malede »gode Portrætter og nydelige Landskabers(. Antog her Navnet Abelgaard. Rejste siden fra Sted til Sted for 1785 at ende i Flensborg, hvorfra han sender 2 enslydende Bønskrifter til Kongen og Kronprinsen om at maatte nedsætte sig der i Staden som Maler og Frimester »i afdøde fri Maler Sgr. Lunds Stede. 9. April 1785 faar han Bevillingen.

Arbejder: Maleri af Herregaarden Urup (1783, Horsens Mus.); Gouache (sign. »Carl Abele'grd. pinxit 1787«, Kopi efter Vernet). I Nationalmus. i Stockholm findes 2 Miniaturer, Ukendt Serafimerridder (sign.: A. Abel pinxit 1803) og Olof Rudolph Cederstrøm, der muligvis kan være udført af A.s BT-oder Wilhelm August Christian Andreas A. (1751-1834). Denne optoges ligesom Broderen i Kapellet i Schwerin 1769 og forblev her hele sit Liv, men virkede ogsaa som Portrætmaler. B.L.G.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-08 22:00

>Antog her Navnet Abelgaard...

Altså først da han kom til København i en moden alder, så forstår jeg bedre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-08 09:19

>Også Retzeln er en gåde??

Forsøg på sjov, gåde hedder jo Raetsel på tysk, med tysk æ... Svend