/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Gendannelse af computer
Fra : fkj64
Vist : 3595 gange
500 point
Dato : 21-06-08 14:07

Hej.
Jeg har et problem med gendannelse af min computer Acer aspire 3000.
jeg starter med at trykke f2 for at komme ind i bios, for at ændre til boot fra cd-rom.
den booter så fra system cd´en og jeg sætter så gendannelse disk 1 i og følger så anvisningerne
på skærmen med disk 1 til 3. når gendannelsen er fuldført bliver jeg bedt om igen at sætte system cd`en i igen, og der starter mit problem,for så starter den igen med at vil boote igen,så jeg trykker exit og cd`en skubbes ug og systemet vil genstarte.jeg genstarter så og der er sort skærm hvor der står NTLDR is missing, press any key to restart, men der sker ikke en skid når jeg trykker på hvilken som helst knap på tastaturet.
Er der nogen som kan hjælpe please.

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 21-06-08 14:13

Lige når du starter din acer prøv da at taste Ctrl+Alt+F10.. Hvis der er en gendannelses partion i vil denne starte.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 14:17

Hej tkryhlmann.
Tak for hurtig svar men det hjælper desværre ikke, da jeg kun få en sort skærm hvor der står NTLDR is missing

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-08 15:48

Har du den CD liggende i - for den kan nok ikke boote.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 16:02

Du har vel ikke diskette eller USB-stik siddende i computeren.
Når du bliver bedt om bliver om igen at sætte system cd`en i igen, skal du vel lade den køre igen uden at vælge exit ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 19:07

hej pallebhansen. når jeg sætte system cd`en i begynder den igen forfra igen med at man kan vælge hvilket sprog man vil læse instrutionen på, og når man som jeg vælger på engelsk så begynder den igen med at formaterer c-drevet og sådan bliver den ved med. men jeg kan som tilligere skrevet ikke komme videre når den har genstartet da der så står at NTLDR is missing, press any key to restart og der kan jeg ikke aktiver nogle af knapperne på tastaturet, det fungere simpelhen ikke.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 19:39

I min mailboks er der kommet 4 besvarelser omkring kl.19.30. Så enten kører uret i Kandu af røv.. til eller der kommer flere besvarelser, som er forsinkede.
For mig at se så er det fordi du har forsøgt at lægge windows ind på en anden del af harddisken, som ikke er drev-c men drev-d som tit indeholder recoverfiler.(Som du også kunne havde genskabt Windows med)
Du skal selvfølgelig lægge windows ind på den største paration, som er drev-c (Lagde du mærke til om den ikke gav dig mulighed for 2 forskellige partioner.)
Men NTLDR is missing er ikke noget "unormalt", og vi skal nok få has på problemet herinde, da vi er mange kloge hoveder
Har du også en rigtig windows CD ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 19:43

Jeg regner ikke med der er noget på computeren der skal reddes, men at du vil begynde helt forfra, med XP home?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 20:02

Du har prøvet at fjerne cdèn og genstarte comp. ?
Når du står og ser den sorte skærm, med kan du skrive: fixboot (Måske skal cdèn sidde i her)
Og trykke enter.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 20:03

hej palle.
ja jeg har de recovery cd`er spm fulgte med da jeg købte min pc.
det der sker når jeg vil lave en recovery af min pc er at jeg skal ifølge den bruger vejling som fulgte med min pc er
1. jeg skal trykke f2 for at aktivere Bios post(power-on self-sest) mens aAcer-logoet vises og der skal jeg vælge "boot".
2. Der vælger jeg at boote fra cd-drevet og pc genstarter fra cd-rommen og der følger jeg instruktionerne på skærmen for systemgendannelsen.
3. Når gendannelsesprocessen er fuldført, bliver jeg bedt om at fjerne cd`en til gendannelsen og insætte system cd`en igen, og der starter den igen ned at jeg skal vælge hvilket sprog som jeg vil se instruktionerne på og der vælger jeg engelsk da der ikkke er mulighed for at vælge dansk.
Der sker det at hvis jeg vælger engelsk starter det forfra igen og derfor har jeg prøvetat trykke exit og der bliver system cd`en skubbet ud og systemet vil genstartet. jeg trykker genstart og så står der igen
NTLDR is missing press any key to restart
og når jeg gør dette sker der ikke en skid, jeg kan simpelhen ikke aktivere mit tastatur.
P.S. hvad er NTLDR for noget?

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 20:59

Er du der palle, jeg er ved at være lidt desperat, de sorte hår er ved at blive lidt for grå

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 21:08

ja ja det er ikke sikkert det bliver nemt.
Hvis du forhøjer point lidt, med 10 eller sådan, kommer du øverst på seneste indlæg, tror jeg nok, og så er der flere med til at hjælpe.

Og hvad sker der hvis du ikke sætter den sidste cd i, men blot genstarter.
Og svar lige lidt:
Er det XP home`?
Du har prøvet at fjerne cdèn og genstarte comp. ?
Når du står og ser den sorte skærm, med kan du skrive: fixboot (Måske skal cdèn sidde i her)
Og trykke enter.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 21:59

hej palle.
så forhøjer jeg de 200 point til 500 point da point ikke betyder så meget for mig og så håber jeg det lykkes og så svare jeg i nr. række følge.
1.så har jeg sort skærm hvor der står NTLDR is missing press any key yo restart
2.ja det er xp home
3.ja
4.nej jeg kan ikke skíve fixboot uanset om der sidder cd i elle der ikke gør da jeg som tilligere skrevet er der ikke nogen af knapperne på mit tastatur der virker efter at jeg har genstartet ( men det virkede inden).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 22:18

Og du er ikke kommet til et sted under installationen der spørger om R for reaparer. ?
Og du har ikke en nabo med en rigtig XP cd, for så kan du,

En anden mulighed er at fjerne batteriet, og når så den er bootet så meget op den kan, så rykker du strømforsyningen fra. Når den så starter igen vil den måske reaparer harddisken, det skal den bare gøre. Måske får du mulighed for fejlsikker eller genoprettelse eller en dosskærm uden net. Her kan skrives det nedstående:
Ja man skulle kunne skrive:
fixboot
Og derefter
fixmbr

Hvis du ikke kommer i mulighederne så( Gentag evnt det med at starte og til sidst rykke strømf. fra)

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 22:35

hej palle.
1.nej jeg er ikke kommet til et sted hvor der var mulighed for repair og jeg prøver også at gendanne computeren som den var fra ny.
2.jeg selv en oem windows version som jeg har købt uden en computer men som jeg på et tilligere tidspunkt har prøvet at installere men det fungerer ikke da mit tastatur ikke virkede efter installation, så jeg ikke kunne skrive windows koden og resten som der skulle bruges tastatur til.
3. jeg har lige prøvet dine forslag med batteiet og strømforsyningen men desværre ikke nogen løsning.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 21-06-08 22:49

Hej Palle
jeg lukker ned for i dag, men håber at du har/finder en løsning på mit problem, og jeg håber at jeg kan trække på din viden igen i morgen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-06-08 23:08

Jamen godnat.
Rigtig træls.
"jeg ikke kunne skrive windows koden" Men prøvede du at trykke enter.
Har du tørret cdèrne godt af?
Du har formodentlig prøvet flere gange med den installation, og husk at når du kommer til "Press any key to boot from the CD", så skal det gøres ret hurtigt.

Du kan selvfølgelig få hjælp af Acer.dk på hverdage og det er måske en god ide at sende dem linket til denne side.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-06-08 23:24
Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 10:50

prøv lige i bios at sætte boot ifølgene række følge. 1.cd/dvd 2.Harddisk. det burde virke. efter instalationen igen genstarte spørger den vel om du vil trykke en tast, ladvære med det og vent. så suser den vel bare derudaf

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 10:59

foresten er det et usb keyboard du har. så skal du lige huske at slå legacy usb suport mm til i bios

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 12:21

jeg ved ikke om det har noget at sige til mit problem,men når jeg køre recovery disk 1 til 3 kan jeg se at der på skærmen vise denne tekst
destinnation: \\Harddisk0\parttion 2
Current file: D:\windows\system32

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 12:31

det er bare fra d: til hardisk.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 12:38

og når du har fået sat den igang med at køre den recowery. så ha tåldmodighed. det tager sin tid. også selvom der er sort skærm.
har du tjekket om alt usb support er sat til i bios
for hvis ikke alle usb ting er aktiveret ewindows er loadet helt ind.
er det ikke sikker du kan bruge usb tastatur og mus. før

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 12:45

jeg undre mig bare over at den lægger installetion i parttion 2 som er d: drevet og ikke i c: drevet som mormalt er det sted man lægger installationen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-08 12:48

Mener nu at det som jeg har skrevet før, at det er den forkerte parttion den installerer på
destinnation: \\Harddisk0\parttion 2
Den skal vel hedde: destinnation: \\Harddisk0\parttion 1
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 12:51

yep. du har fået oprettet en extra partion. den kan du fjerne med din windows inst disk. sæt den i og reboot. så kommer der en mulighed. hvor du kan slette og oprette partioner, slet alle partioner. og der efter formater og inst windows, så bliver der automatisk oprette en ny partion. og brug hurtig format. den anden tager timer

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 12:53

der er ikke noget tilsluttet usb da det er en bærbar computer som jeg har.
når den har lavet gendannelsen og ber system cd er det gå galt da den vil starte forfra igen med gendannelsen, og det er her jeg så trykker exit for ikke at starte forfra igen,og så genstarter den så og der er det at teksten kommer
NTLDR is missing
Press any key to restart
det kan jeg ikke der sker ikke noget når jeg trykker på nogen tast
og maskinen står bare med samme skærmbilled hele tiden.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 12:57

hej palle. ja det ser ud til at den installerer på den forkerte partion men maskinen køre jo automatisk og jeg få jo ikke nogen mulighed for vælge partion da det hele køre af sig selv med de recovery diske.
kan man på nogen måde andre dette så den bliver installeret korrekt

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 12:58

selv om det er en bærbar pc. kan tastatur godt være usb. men det kan man ikke bare lige se. kik i bios om der ikke sku være noget. usb ting man kan slå til.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 13:05

du skriver du har en windows inst cd. brug den til at formatere med, og genstart med dine recowery cder.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 13:17

den system cd jeg fik med sammen med recovery cd`erne gir ikke mulighed for at jeg kan vælge,
det hele køre i et hug,
først skal man sætte system cd i og den ber om at vælge hviket sprog man vil læse instruktionen på samtidig installerer den nogle ting og derefter ber den om recovery disk 1,2,3 for til sidst at bede om at man igen sætte system cd`en i igen og så starter den forfra igen med at bede om recory disk 1,2,3 skruen uden ende

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 13:27

kender du ikke en du lige kan låne en windows cd af. bare til at formatere med

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-08 13:29

Jeg kan ikke forstå at din rigtige Windows cd, ikke giver dig mulighed for at slette hele dynen, før den kommer med at den vil havde nogen koder.
For eller findes der jo værktøjerne Fdisk og Format, som skal skrives i en dos-skærm, men det kan du jo ikke. De kan også indlæses fra en diskette, men det er der jo ikke i ret mange comp.
Det allernemmeste er at tage disken ud, og slette den, men så skal man havde en harddisk kasse som man sætter den ind i og forbinder til en virksom comp.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=444126&searchArea=products&Soegeord=harddisk+box
Boxen skal understøtte bærbare diske, og kan også købes i bilka osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 13:37

jeg har selv en oem version fra en anden computer og den prøver jeg lige om jeg kan installere

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 13:45

den har nu fomateret harddisken og installationen køre fint indtil nu og så håber jeg det fungere

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 13:46

her er en løsnin http://www.acerpanam.com/flex/acerdrivers/bin/drivers.html?CFID=1754406&CFTOKEN=36269805 og download post Acer disk formater cd iso.
og brænd den på en cd, smid den i den bærbare. og formatere

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 13:55

nu er der kommet et nyt problem under den nye installation når den er nået til hvor man kan tilpasse windows xp til forskellige regioner og sprog.
mit touch pad og tastatur fungere ikke, kan ikke komme vidre derfra ,
hvad gør man lige ved det

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 13:59

du mangler sikkert en masse driver. derfor start om. med den oem disk. slet partioner.. og exit. derefter genstart med dine recowery cd er.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 14:06

det prøver jeg så, men jeg skal líge vide hvad jeg skal når jeg igen starter med recovery diskene
da det sidste gang ville installere på partion 2 d: drevet og jeg få jo ikke mulighed for at ændre til c: drevet selv

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 14:08

når du har slettet alle partioner, vil den oprette 1 ny nemlig c drevet

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 14:53

nu lykkes det at gendanne min pc, næsten da for jeg kan ikke bruge min touch pad eller tastertur endnu.jeg er nået til at skulle skrive bruger navn men det kan jeg som skrevet ikke.
jeg har måtte bruge en mus i usb for at komme så langt men nu da jeg skal bruge tastaturet virker det ikke

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 14:57

har du ikke et tastatur du kan sætte til

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-08 15:02

Og du kan heller ikke bruge tabulatortasten (Den til venstre med de 2 pile) eller windowstasten?

Tastatur og mus virker ikke:
Hvis ikke du kan få dit tastatur og mus til at virke, kan følgende punkter måske afhjælpe problemet:

Kontroller at stikkene er rigtigt monteret, så tastatur sidder i det lilla stik og musen i det grønne stik.
Hvis din mus og/eller dit tastatur er trådløst:

Tryk på "connect" knapperne og hold knappen inde i et par sekunder. Start med tastatur / modtager og der efter mus /modtager. Du kan finde "connect" knapperne i bunden af hhv. dit tastatur, din mus og senderen.

Kontroller at batterierne vender rigtigt i både tastatur og mus.

Prøv med nogle andre batterier, da man kan risikere at batterierne har afladt sig selv.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 15:07

øh nej vi er alle på bærbare her i huset, der er måske ikke andre muligheder?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:15

det er .et problem i de første udgaver af xp. der mangleren masse driver. lige som i starten af vista. men dem der brokker sig over vista har glemt hvordan xp var i starten. som du oplever det nu.

prøv i bios at sætte den til standard. altså bios standart. og prøv igen

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:16

altså default i bios

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 15:23

jeg er jo ikke den største ørn til det her så når jeg har trykket f2 kommer jeg ind i phoenixBios setup utility hvor der er nogle faneblade med info,main,security,booet og exit, hvilket et er det jeg skal kigge i for jeg kan ikke kige se det du referere til

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 15:30

under fanebladet exit er der en som hedder load setup defaults er det den?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:32

nemlig ja

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 15:39

lort. det virker stadigvæk ikke

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:45

er du sikker på at der i bios ikker noget med usb, som du kan aktivere. jeg har oplevet det mange gange

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:54
Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 15:59

Det kan jo være at maskinen er defekt. jeg vil gerne kikke på den. jeg bor i rødovre.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 16:10

jeg beskriver lige hvad der står under de forskellige faneblade
info:
CPU Type: Mobile AMD sempron(tm) Processer 3300+
CPU Speed: 2000 MHz
HDD Model Name: HTS541080G9AT00
HDD Serial Number: MPB4LAX6J9AV3M
ATAPI Device: Slimtype DVDRW SOSW-833S
System Bios Version: 3A31
VGA Bios Version: SIS 2.27.g8
KBC Version: 1A33
Serial Number: XA550548560602F13EM00
Asset Tag Number:
Produkt Name: Aspire 3000
Manufacture Name: Acer
UUID: C005C6E408DDD91182E5001636116F10

MAIN:
System Time:
Systen Date:
System Memory
Extended memory:
Video memory:
Quiet boot: (Enabled)
Power on Display: (Auto)
Network boot: (Enabled)
F12 boot menu: (Disabled)
D2D recovery: (Enabled)

SECURITY:
Supervisor Password is: Clear
User Password is : Clear
HDD password is: Clear
HDD master id: 47894125
Set Supervisor password: (Enter)
Set user password: (Enter)
Set HDD Password: (Enter)
Password on boot: (Disabled)

BOOT:
Hard Drive
CD_ROM/DVD Drive
Floppy Devices
Boot to lan

EXIT:
Exit Saving changes
Exit discarding changes
load setup defaults
Discard changes
save changes

der er hvad ser står under de forskellige faneblade

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 16:33

hvilken vwndows bruger du. for der er noget der ikke passer. iflg fabrikkens hjemmeside er det en gammel maskine du roder med. men med det du sender. så er den ikke slemt gammel.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 16:38

det er windows xp home edition.
jeg har lige downloadet det link som du skrev jeg skulle prøve men når den er downloadet skal jeg så åbne eller gemme den inden jeg brænder den. jeg spørger fordi hvis jeg åbner den er jeg bange for at den formatere den maskine jeg sidder med.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 16:44

du skal bar åbne den, der sker ikke noget, og så brænde en cd.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 17:04

du kan ikke formatere et drev der er i brug. so. no problemos mann

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 17:24

det hjalp ikke at formatere med den downloadet fil, men der er noget jeg simpelhen ikke kan forstå og det er hvorfor min touch pad virker under gendannelsen men når systemet så genstarter igen efter brugen af diskene så virker det ikke men en mus isat usb de virker sku.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-06-08 17:30

du har driver problemer. er du sikker på at de gendannelser cd`er er til den maskine. for der er noget der er forkert.

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 500 point
Dato : 22-06-08 17:37

kan du låne et usb tastatur, så prøv det.

Kommentar
Fra : fkj64

Dato : 22-06-08 17:38

yes de fulgte med maskinen som er 2- 3 år gammel.
under en installation virker tastaturet også, lige ind til windows skal færdig gøre installationen, så virker det ikke igen. det er sku underligt det her.
Når jeg bliver nødtil at lukke ned nu, for min bedre halvdel synes at jeg har brugt rigeligt med tid på det i dag,så jeg vender tilbage på et senere tidspunkt.
tak for nu og jeg håber da måske at du finder løsningen

Godkendelse af svar
Fra : fkj64

Dato : 24-06-08 15:44

Hej edison. det lykkes at installere recovery cd`en efter at jeg fik lånt et usb tastetur.
du skal have tak for hjælpen igennem søndagen og også en tak til dig pallebhansen for dine input til at løse problemet,men mine point tilfalder edison som fik mig hele vejen igennem.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 24-06-08 19:54

super. Det var et underligt problem. Men fint at den køre nu. God sommer.