/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Farve håndklæder af bomuld?
Fra : supersine669
Vist : 5300 gange
200 point
Dato : 21-06-08 10:34

Hejsa

Jeg ved godt, man kan farve 100% uld, men mit problem er mine håndklæder, der er blevet mindre pæne (= lidt grå). Oprindelig hvide

Og jeg vil jo ikke ofre en formue (= farve via matas mm). Hvis jeg køber det, kan jeg lige så gerne købe nogle nye. Prisen er ca det samme.

Har læst om farve via planter mm. Men kan man farve bomuld også?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 21-06-08 10:58

Jeg havde en stor stak kedelige hvide håndklæder.

Jeg farvede dem grå, da jeg har et gråt badeværelse, og det har jeg aldig fortrudt

Jeg købte Dylon i Matas, og det er bestemt ikke dyrt i forhold til at købe nye håndklæder, og farven holder!!!!!

Men du kan sikkert finde naturfarver her http://www.google.dk/search?hl=da&q=plantefarvning&meta=

Og her er en guide til plantefarvning

http://www.123hjemmeside.dk/FULGJYR/2904212

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-06-08 11:01

Hej Nordsted1

Det lyder da alletiders.

Hvor meget købte du, til hvor mange gram håndklæde?

Meningen er, at jeg vil "batik" farve dem, så de ser lidt sjove ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-08 11:36

Jeg havde rigtigt mange håndklæder, hvor mange kg kan jeg ikke huske

Jeg købte Dylon hos Matas, der står en udførlig brugsanvisning på pakken.... mine håndklæder blev som nye - og er det stadigvæk efter et par år, med mange ture i vaskemaskinen -

Hvis du vil lave sjove mønstre, skal du binde snore på håndklæderne, f.eks tag og lav, et dut (sq ikke nemt at forklarer) altså læg håndklædet udbredt, saml det op på midten, og bind en snor omkring der i midten, så får du en cirkel..... men der hvor snoren er vil du få den kedelige hvide farve (der bliver ikke farvet hvor snoren er), det var sådan man farvede "bedstefar" undtrøjer da de var moderne at bruge som bluser, i mine unge dage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-08 11:39

Snor=elastik

Kommentar
Fra : Krammepige

Dato : 21-06-08 14:13

Hvad med at vaske dem i vaskemaskinen i klorinvand, det plejer jeg at gøre ved f.eks hvide bukser og hvide t-shirt når de begynder at blive kedelig grå det syns jeg hjælper. Men smag og behag.

Hilsen krammepige

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-06-08 15:28

Hmmm.....

Det har jeg ikke tænkt på, krammepige.

Men det vil jeg prøve.

Skal liiiiiiiiige afprøve først det med klorin, og må så bagefter tage stilling til, hvem er skal have point.

Tak ind til videre.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-08 15:57

Nordsted, som supersine skriver, er det batikfarvning, det du så øndigt forklarer

Klorin mørner stoffet....

Jeg går ud fra, supersine, at du vasker hvidt for sig, ikk'?

Det er kalken, der gør håndklæderne grå (hvis de altså ikke vaskes sammen med andre farver!!).

Erstat af og til skyllemidlet med eddike.

Du kan også en gang imellem bruge halvt salt og halvt vaskepulver til vasken.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 21-06-08 16:04

STØN - GISP osv......

Jamen jeg bruger eddike HVER gang.

Og det er rigtigt hvad du skriver, camillasmoster, at klorin mørner. Men mon ikke kan bruge det en enkelt gang?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-08 17:29

Citat
Nordsted, som supersine skriver, er det batikfarvning, det du så øndigt forklarer

Om det er batikfarve eller Dylons farve, at lave mønstrene er ens for begge... så kaldet liiiige hva du vil

Jeg havde også givet mine hvide håndklæder en kogevask i vaskemaskinen og også en tur i en balje klorblanding natten over, men kridhvide blev de nu aldig, derfor farvede jeg dem... og købte nye hvide til det andet badeværelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-08 19:29

Nordsted

Hvide håndklæder har det nok lissom vi andre - bliver grå med alderen.

Hvis jeg skulle lave noget med afblegning/klor-noget, så vil jeg tage afblegningen fra Matas - den er effektiv uden at mørne stoffet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-08 19:55

Du kan affarve (gøre hvidt) med klorin. Men det er enskrap omgang , somogså i længden mørner bomuld, hvis man gør det for mange gange. Prøv et af de rigtige skrappe blegende vakemidler istedet. O brug rigtig kogevask over 90°C. så kan du få hvide håndklæder igen.

Plantefarvning er da sjovt. men der skal eksperimenteres en del, før man får styr på det.
Det er jo ikke den friske plantes normale farve man får.

Til batik og kartoffeltryk og den slagt fås specielle farver. Den endelige farve kommer først frem efter syrebad og fiksering. Det kræver også øvelse.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-08 20:11

Hold da op! - dét var en større historie, hva'?!

Nu har da lært, at batik ikke et måden, men midlet...

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 21-06-08 22:21

Der bliver nævnt skyllemiddel................man bruger sør'me da ikke skyllemiddel til håndklæder!!!!! Det gør dem fedtede og mindre sugende. Eddike er ganske unødvendigt - hvis det skal bruges, skal det i hvert fald være uden farve. Der er stor forskel på vaskemidler - det bedste hvidvaske-middel (for det skal det være - brug ikke colour) er helt klart det fra Brugsen og Kvickly.
Jeg har også farvet håndklæder med Dylon - de er stadig pæne efter mange ganges vask.

Kommentar
Fra : Krammepige

Dato : 22-06-08 00:44

Hmm jeg har nu tit brugt klorin til mine bukser og der er skam ikke mørnet væk endnu og ærlig så er de meget gamle, nogle jeg engang selv har syet for (kigger ned) over 16 år siden, men jeg kan ikke lige sige helt hvor mange gange de har været i klorin men det skal nok være mellem 5-10 hvis ikke mere. Håber du finder ud af det, uden at blive alt for forvirret af alle svarene.

Hilsen Krammepige

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 22-06-08 12:03

Tak for svaret Nordsted1.

Og tusind tak til I andre, om gode råd.

Resultatet bliver, at jeg batik-farver mine kedelige håndklæder......