/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Edinburgh og omegn ??
Fra : bluesky
Vist : 973 gange
300 point
Dato : 20-06-08 22:27

Hejsa

Jeg startede i maj måned med at arbejde for et firma i Skotland (Edinburgh) og har nu været derovre 5 gange. Jeg har selvfølgelig taget mange vandreture i byen og har, på trods af at jeg har været det meste af verden rundt, tabt mit hjerte til dette folkefærd og byen.
Mit spørgsmål her er om der er nogen af jer som har det på samme måde og har egne oplevelser fra området som er et besøg værd?
Vi tager en uges ferie ultimo august under festivallerne og der er selvsagt nogle ting under dette som vi må se, men er der nogen af jer som har oplevet nogle små "snedige" steder (restauranter, muséums, gader, forretninger eller områder som i vil delagtig gøre mig i?

På forhånd tak for alle konstruktive input (ikke link til turistbureauer men egne oplevelser-tak)
Bluesky

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 22:57

Og i skal da smage deres Haggies.
Da jeg var i Edinburgh vandrede jeg byen rundt på kryds og tværs.
Mødte venlige mennesker overalt.
Var inviteret hjem til nogle, andre fortalte gerne om byen.
Det er måske ikke lige det du vil høre.
Men City of the seven hills er alle besøg værd, hver gang.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 20-06-08 23:05

Godaften Teil og tak for dit indlæg
Meget enig - de - skotter er en oplevelse værd (specielt hvis "sort humor" sarkasme og ironi er på ens agenda ). Og jo Haggis skal konen da også opleve da det smager bedre end sit rygte.
Fandt du nogle små "guf" steder da du var der ?

Pft
Bluesky

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 23:47

Det er en del år siden jag var der.
Eftermiddagskoncerter i Queens park husker jeg.
Guf steder, desværre det står i glemmebogen.
Men fantstiske mennesker, flere gange bad jeg om hjælp
i bussen om stoppestedet hvor jeg skulle af.
Konduktøren huskede og masede sig gennem bussen for
at minde mig om, næste gang skal du af.
Og Military Tattoo så jeg da.
En stor oplevelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 23:48
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 23:51

Queens park tror jeg den hedder.
Ligger ved med Princes street.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 23:54

Kom også forbi dronningens sommerresidens.
Ude på en af de seven hills havde de lavet en skibakke
med kunstfiber, sne havde de jo ikke ret meget af.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-06-08 01:27

Hej Teil

Ifølge den lokale taxi chauffør HAR de faktisk nu lavet den længste skibakke i europa. Den ser impo nerende ud men da jeg ikke rigtig kan finde ud af at sætte brædderne rigtigt (Bambi på glat-is) kan jeg ikke vurdere om det er rigtigt. Den ligger lige ved siden af mit firma så jeg nøjes med at nyde synet
Tatoo skal vi bestemt også opleve og vi skal bo lige ved siden af Queens Park vil vi bestemt følge dit råd. Jeg har mest været oppe i Brunsfield Park da mit hotel lå der, Fedt sted hvor folk spiller golf i parken (gratis) fra kl. 6 om morgenen. Virkelig en oplevelse da unge sidder på plænen om aftenen med bål og alt er ryddet næste morgen for dem som dyrker golf. Men kan du ikke huske nogle rigtig gode restauranter / caféer?

Bluesky

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-08 06:17

Jeg har aldrig været i Skotland men efter 6 rejser i Irland kan jeg kun give Dig ret i at hvis man ikke er i de områder hvor det er rent etnisk engelsk...læs småskørt....er det dejlige mennesker.

Bevæbn Jer med en stak turistbrochurer, lej en bil med GPS og kør nogle dage ud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-08 08:50

Restauranter caféer, desværre. Jeg var på tommelfingeren rundt.
Boede på bed and breakfest og privat forskellige steder.
Så de gode spisesteder har jeg til gode.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-06-08 11:00

Hej LuffeA

Leje bil - er definetely a NONO
Jeg prøvede at køre på sccoter i Thailand som har samme kørselsretning som Uk- katastrofalt
Jeg kan ikke engang gebærde mig som forgænger i Edinburgh uden at blive kølerfigur -så det er udelukket at køre bil
Jeg har taget en del brochurer med hjem over whiskey distillerier og tur til Loch Ness bliver det også til, men det jeg efterspørger er de steder som "KanDu" brugere selv har oplevet som "små perler"

Bluesky

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-08 12:43

Hæ, trafikken i Thailand og asiatiske byer ligner nu også en sæk levende høns.....

Jeg vil dog medgive at det er svært at være fodgænger i "venstre-lande", men bilkørsel kræver kun et par timers tilvænning, mest til gearstangen i venstre hånd, alle andre dimser til føreren er som herhjemme.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 300 point
Dato : 21-06-08 15:37

når du nu er så tæt ved, skal du tage til sterling. der er en fantastisk naur og de har et stort universitet der ligger i noget der ligner en kæmpe park med små søer med robåde og alle mulige aktiviteter.
du bør også besøge balloch som ligger ved den sydlige ende af søen lock lomon. der er der en bjørnepark, hvor man kan få en køretur i en jeep rundt mellem bjørnene. det er en fantastisk oplevelse. overnatning findes på det lokale vandrehjem som er lavet i en gammel borg. det i sig selv er en oplevelse.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-06-08 15:52

Hej trimare46

Tak for dine gode input. Ved du om det er muligt at komme til dine forslag med arrangeret/offentlig transport fra Edinburgh?
Nogle erfaringer fra selve byen?

Pft
Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 25-06-08 12:28

Tak for svaret trimare46.

Jeg har faktisk fået hjælp fra uventet kant mht. sightseeing for den taxi chaufør som normalt kører for os, har tilbudt at tage en dag ud af kalenderen- tage konen med og vise os diverse specielle sights. Se det er jo service når jeg nu ikke tør at føre bilen selv. Jeg bliver sgu´godt nok hele tiden imponeret over den skotske venlighed

Men også tak til dig Teil for dine input

Bluesky