/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Skal man være så mistroisk?
Fra : acilia
Vist : 684 gange
10 point
Dato : 20-06-08 20:36

Efter et lille indlæg herinde om et gratis feriehus i uge dit/dat fik jeg en hel del svar omkring dét at skrive hvornår man går på ferie eller ej.

Jeg vil gerne starte en lille tråd om det her.

Skal vi virkelig være så mistroiske, paranoia og så videre at man ikke kan tro at der er søde mennesker tilbage i det her land der rent faktisk IKKE vil stjæle det indbo man ejer?

Jeg ved godt at der er allemulige it-bander der overvåger alt muligt. Men hvis de er så dygtige til at overvåge altmuligt så kan de måske også regne ud at utrolig mange mennesker er enlige og går på arbejde i 8 timer om dagen. Så kan de da bare nappe indboet dér.

Jeg kan ikke se, hvorfor det er sådan en frygtelig ting at man stadig tror på det gode i os mennesker, tror på at der findes ærlige mennesker, tror på at man kan lave sådan et indlæg uden at folk tror man er det største naiveste menneske i verden...

Eller er det noget med at Tyv Tror Hver Mand Stjæler eller hvad?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 20:38

Ja det er bedre end at være naiv

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 20:44

Jamen jeg synes da ikke man er naiv fordi man tror på det gode i folk? Er man det?

Jeg vil lige tilføje her at jeg absolut ikke anser mig selv som spor naiv - trods mit indlæg.

Er vi virkelig blevet så kyniske her i dk? Det er da skrækkeligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 20:46

Citat
Er vi virkelig blevet så kyniske her i dk? Det er da skrækkeligt.

JA og NEJ

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 20:57

Jeg nægter at være kynisk.
Jeg har boet i Rom i mange år og dér var jeg skide kynisk. Jeg var meget meget meget racistisk anlagt mod nogle bestemte folkeslag.
Det indrømmer jeg blankt - men det er kun pga. at jeg har været udsat for et røveri af disse folk - og jeg har været udsat for forsøg på forsikringssvindel (mennesker der kaster sig op på køleren af ens bil mens man holder stille og påstår at man har kørt dem ned).. osv. osv. osv...

Derfor nægter jeg simpelthen at være kynisk herhjemme. Der foregår en masse lorteting som jeg læser om hele tiden i pressen - men som jeg skrev så læser vi altså også kun om alle de forfærdelige ting der sker. - Ergo.. Dominoeffekt og skræmte folk.

Vi læser jo ikke om alle solstrålehistorierne - de sælger ikke nær så godt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-08 20:58

Nu gjorde du DIG SELV til et mistroisk emne.....

Hvorfor pokker anulere dit spørgsmål for derefter at oprette et der omhandler det samme - bare med anden overskrift....

Det er næppe på den måde du skaber tiltro....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-08 21:04

I dag er det desværre blevet sådan, at man faktisk pr. definition har grund til at være mistroisk....selvfølgelig er ikke alle folk uærlige, men man ved aldrig hvem, og at offentliggøre noget som helst der kan føre til identifikation eller bopæl, bør man være yderst forsigtig med, på steder hvor der færdes så mange ukendte personer

Og hvis du vidste hvor opfindsomme visse mennesker er, når det gælder om at tilrane sig andres værdier.

Eks. var der for nogen få år siden en bande i det sønderjyske, der havde specialiseret sig i en hel bestemt form for indbrud i privathjem.

De tjekkede dødsannoncer.....især dato og tidspunkt for begravelserne.
Og tjekkede navn/adresse på afdøde og på de pårørende, hvor det ud fra annoncerne var muligt at identificere folk, og fandt så adresserne efterfølgende.

Når så begravelsen foregik, så vidste tyvene, at på det tidspunkt var de forskellige boliger tomme, så derfor oplevede adskillige når de kom hjem fra begravelse, at der havde været indbrud, og ligeledes blev tomme boliger efter afdøde også udsat for indbrud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-08 21:06

Nå ja - der er da også alm. gode mennesker her på Kandu og andre steder.

Jeg sendte da et camera til en ukendt "Kanduer" og fik nogle penge sendt bagefter.

Men det kommer også an på hvordan man starter en tillidsforbindelse.

Og selvfølgelig tror jeg da stadig på alm. mennesker indtil det modsatte er bevist.
Men holde øje med forskellige signaler kan jeg ikke lade være med.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 21:07

Jo, men jeg annulerede jo netop det andet for ligesom at komme med en pointe!

Jeg havde bare lyst til at føre den her samtale lidt længere ud.. synes det var så ærgeligt at der var så meget negativitisme..
Synes det var lidt interessant det her!

Ja jeg er sikkert et lettere mistænkeligt tilfælde.. hehe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 21:08

Læg mærke til annoncer vedrørende jubilæer, fødselsdage o.l.
- Åbent hus -
Bruges alt sjældnere, man ber om tilmelding.

- Åbent hus - blev misbrugt af ballademagere der
åd det hele inden værten nåede at blinke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 21:09

Kom nu med adressen.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 21:11

Jamen selvfølgelig holder man da øje med signaler og folk osv. Det er vel helt almindeligt.

Men jeg må sige at så langt ude hvor jeg bor er det jo hverdag at se folks telefonnumre og adresser hænge i brugsen på "opslagstavlen" hvor de faldbyder diverse og skriver at man skal ringe mellem det og det tidspunkt..

Altså min pointe er.. hvis folk vil bryde ind et sted hvor de kan se at der er værdier - jamen så skal de sku nok gøre det hvad enten man udelader sin adresse allevejne eller ej!

Tyveknægte og ulækre mennesker som dem er jo ualmindeligt smarte. De behøves da ikke at tjekke på nettet hvornår man går på ferie. Hvis de ved at der er værdier at hente så kommer de vel under alle omstændigheder!?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-06-08 21:13

Citat
Tyveknægte og ulækre mennesker

Netop forkert.
De bærer ikke uniform og ser ulækre ud.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 20-06-08 21:14

acilia

Jeg tror også på det gode i folk. Mange vil måske kalde mig naiv, men sikke mange dejlige oplevelser man får og også nogle få skuffelser. Men de positive sider er langt i overtal.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-06-08 21:23

Om det er i Danmark eller ej, du skal være meget varsom med at opgive på nettet hvornår du holder ferie.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 21:24

Granner01! TAK TAK.. Ja nemlig! Jeg har haft så mange fantastisk oplevelser med folk - måske fordi jeg har været naiv - men ihvertfald har troet på gode mennesker og så har jeg fået noget godt igen.

Teil: Tyveknægte og ulækre mennesker - var ment udelukkende ulækre som i ulækre at de kan finde på den slags ting. De kan være nok så yndige og dejlige og charmerende og velklædte!

Mit røveri i Rom blev begået af en yderst velklædt charmerende pige i dyrt tøj som var veltalende og så vældig soigneret ud. Hun stoppede mig ved at springe midt ud på vejen i møgregnvejr kl. 15 om eftermiddagen på en befærdet gade i Rom. Jeg standsede bilen - og rullede vinduet 2 cm ned og spurgte hvad der var galt. Så flåede hun døren op og hendes makker sprang frem fra bag en skraldespand og de kom ind i min bil begge to og greb ud efter mig og min taske som jeg havde været dum nok til at stille på forsædet.

Dum oplevelse og jeg kører nu aldrig mere med taske på forsædet eller uden at have låst mine bildøre. Jeg stopper aldrig op mere for mennesker der har brug for hjælp.

Så ja - jeg er også kynisk - men kun i et vist omfang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-08 21:28

Citat
Jeg stopper aldrig op mere for mennesker der har brug for hjælp.

Men du er utilfreds fordi vi prøvede at beskytte dig lidt..................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-08 21:33

Citat
Så ja - jeg er også kynisk - men kun i et vist omfang.

Altså KUN 1 røveri om året - så er du ikke røver

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 21:34

Eyvind
Nej - jeg er glad og synes det er dejligt at høre meninger om det her.

Du kan nok høre at jeg er både et naivt og godtroende fjols men samtidig har jeg haft nogle oplevelser der har gjort at jeg i nogle situationer vil handle på en bestemt måde.

Jeg er bestemt ikke utilfreds - jeg er rigtig glad og taknemmelig fordi I har beskyttet mig og også gjort mig opmærksom på at man ikke skal være alt for godtroende her i dk.

Måske er det bare den der idé om at man er kommet hjem til goe gamle dk hvor tingene er meget bedre..

Jeg har nok bare sådan stadigvæk den holdning at jeg håber at tro på at det gode vil vinde...
(pyhhhh sagde man så naiv eller hvad... )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-08 21:37

Citat
at jeg håber at tro på at det gode vil vinde

Det har vi skam alle.....

Men INDTIL da......

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 21:40

Refi.. hahaha..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-06-08 21:53

acilia
Fortsæt med at tro det bedste om folk, det vil jeg. Mange rigtig gode oplevelser ligger foran os, og de dumme oplevelser er nemmere at overvinde når der kommer så mange gode bagefter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-08 21:56

Jammen her er da en solstrålehistorie:

Nede på Kreta i Chania på en udendørs restaurant glemte jeg mit camera på bordet. Jeg opdagede faktisk ikke at det ikke hang på skulderen mere. Da jeg lidt efter gik forbi restauranten kom tjeneren løbende ud med det til mig.
Sådan.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 22:02

Ja! nemlig! sådan er det jo også heldigvis!

Jeg har engang i Rom mødt en dansk pige på en pub som fortalte en laaangt ude historie om at hun var blevet forladt af sin fyr i lufthavnen og at hun ingen penge havde.
Vi inviterede hende til at bo hos os.
Vi havde de mest fantastiske dage sammen og hendes historie viste sig at være sandfærdig.

Ting og personer man aldrig glemmer i sit liv er uforglemmeligt - men det kræver altså at man er bare en smule naiv åbenbart.. hehe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-08 22:18

Citat
eller uden at have låst mine bildøre.

Jamen, det ka' jo ende op med at være farligere for dig end ririkoen for røvere og banditter....hvis du nu skulle være så uheldig at køre galt, blive syg i bilen eller noget, så kan folk jo ikke hjælpe dig ud hurtigt nok, hvis de først skal have rekvireret værktøj og forsøge at brække dørene op

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 22:31

jooo men den risiko tager jeg nu gerne...

Ih altså - nå men jeg er på vej i seng nu - helt paranoia og angst for overfald.. hehe..
Nej - det passer nu ikke.

Men tak nu for jeres gode råd og kommentarer. Jeg har jo luret hvem der altid står på spring herinde for at hjælpe mig i diverse tåbelige eller utåbelige spørgsmål jeg altid har.

Og man kan sige meget om allemulige mennesker.. men gode gamle kandu'ere går man altså ikke helt fejl af! I er sku nogle dejlige mennesker

Stort knus fra Acilia

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 20-06-08 22:40

Tak - dejlig, positiv tilbagemelding... Skønt. Og faktisk det eneste positive jeg fik!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-06-08 23:01

Takker mange gange og sender en optimistisk hilsen fra en uforbedrene optimist

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-08 23:36

Jeg var på posthuset forleden for at indbetale et beløb og lagde en plovmand + et Dankort på disken.

Hende bag skranken:
-Øøh, hvad vil Du betale med ??

-Med kontanter, kortet lå her på disken og er ikke mit

I kender jo indretningen på posthusene.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-06-08 00:34

Jeg sælger cykler de står ulåst udenfor porten til min gård om natten Det er meget sjældent der forsvinder noget og ellers er der lige en der har brugt den til at kører til bussen på og kan efterfølgende hentes der Er godt klar over at det ikke går i en større by indenfor bygrænsen Min nabo siger tag dog en kæde igennem alle hjulene men nej for så ender det med at de skal smadres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-08 09:27

LuffeA - du skulle da have betalt med Dankort................det er meget nemmere.