/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Lopper!!!! og en del andet
Fra : Mette_arpe
Vist : 1339 gange
100 point
Dato : 19-06-08 12:20

Hej! Det er efterhånden længe siden, at jeg har "vist mit ansigt" herinde og mange ting er sket siden sidst.
LOPPER!! Vi har sidste år været plaget af dem - trods det, at vores katte hele sidste år var 100% indekatte, og vi ikke har hund - og der ej heller er kommet fremmede dyr ind.
Nå, men i år faldt vi over sådan noget hvidløgsdråber hos dyrehandlen - der skal over maden. Dette har vi gjort i vist cirka 3 måneder nu, men alligevel har en af kattene formået at hive lopper ind (den eneste kat, som har fået et par udgangstilladelser), og nu er vi jo "desperate".
Vi har ingen problemer med at behandle omgivelserne (bruger Trinol 810 og har brugt det i mange år med stor succes), - mens det på selve dyrene er ved at være håbløst. Frontline er de åbenbart?? resistente overfor. Vi har ikke rigtigt "turdet" forsøge med Avantage (staves??) da vi ikke kender nogle, som kan fortælle os, om dette så kan afhjælpe problemet.
Vi har så også haft læst nogle steder på nettet (kan nu ikke huske hvor da jeg/vi glemte at gemme siderne) at nogle bruger lavendel og ikke har lopper.
Nogle der bruger det og kan fortælle hvor man køber og hvorledes det bruges??????

Nå, men nogle kan måske huske mig - og vores katte. Vi måtte desværre sig for evigt farvel til vores "Lille My" her i år - det er et par måneder siden nu - og det var en hård beslutning. HUn var blevet syg, diarre (kom sig efter en ormekur!!) og blev af en del omgange behandlet ved dyrelægen. Til sidst havde han/de ikke engang nogle forslag til hvad der kunne være galt. Intet hjalp så i samråd med dyrlægen fik hun fred. Hun er meget savnet!!
Nu ligger hun i vores have hvor især børnene tit går ud og kigger.

Kattegrus: Lige et - synes vi - godt tip. Vi har efterhånden afprøvet mange forskellige slags kattegrus, og aldrig helt været tilfredse (dem vi har været tilfredse med, der har der ikke ligget nogle forhandlere tæt på os så indkøb af det har været besværligt).
Vi ville så afprøve produktet fra Lidl - og ærligt så er vi positivt overrasket herover!! Det holder godt, og hverken stinker af parfume eller er som sand. Endvidere er det meget billigt - 20 kroner for 10 kg! Det holder godt hos os til 4 katte.

Foder til diegivende katte.
Sidste år købte vi en højdrægtig kat - og hun var slet ikke fodret ordentligt - hun var meget tynd og "afpillet" at se på - dét er hun bestemt ikke mere! Nu har hun så igen i går fået lov at få et kuld killinger - og fødte for 1 uge siden 5 dejlige killinger. Hun er ikke tynd denne gang og ej heller "afpillet" at se på, men vi er jo godt klar over, at sådan en flok jo tærer på deres mor.
Så har vi snakket om at give hende lidt ekstra ved siden af tørkosten (skiftede fra RC tørfoder til produkt fra dyrlægen dengang Lille My fik problemer, så det kører vi videre med), men hvad er bedst at give hende?
Hun får nu LUX dåsemad fra Aldi - og en sjælden gang får kattene en dåse tund i vand (der er vist ingen næring i???).
Vi har så snakket om hvad vi mere evt. kan give hende - (sidst gav vi killingerne tilskudsmælk ved siden af for at hjælpe moderen da deres vægt (iflg. råd herinde fra) ikke steg nok) - også for at undgå at skulle til at give dem tilskud.
Er det bedste kaffefløde??
Eller er det bedste evt. at give mælkeerstatning (til killinger) ?
eller noget helt tredje?
OG hvor ofte bør vi give hende ekstra (nu får de alle mad 2 gange om dagen - af tørkost, og 1 gang af dåsemad).

Ser frem til at høre fra jer.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 19-06-08 12:49

Hej Mette.
Du skriver godt nok at i har prøvet hvidløgsurter, men kan i på nogen måde kamouflere ægte hvidløg i kattenes mad, da jeg efter lang tids kamp har fået stor glæde af dette..
Men det skal tolføjes maden hver dag og så store mængder som det kan lade sig gøre...Eller også i flere små mad bidder i løbet af dagen. Dyret får ingen hvidløgs lugt gener af det som mennesker ofte gør, og vores plagede hund har fået dejlig ro.
Det gør mig ondt for jer med jeres farvel til jeres mis...Knus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-08 13:38

Katte kan ikke tåle hvidløg...eller andre former for løg, så at anbefale hvidløgsprodukter til katte, mener jeg er totalt ugennemtænkt, og der er slet ikke nogen dokumenteret effekt mod lopper eller andet utøj.

Du er sikkert rendt i problemet med loppernes resistens overfor frontline.

Advantage er meget bedre og ikke så skadeligt for kattene som frontline.

Og så skriver du, at I ikke har problemer med at bekæmpe lopperne i omgivelserne.....JO, det har I, for ellers ville lopperne have været væk for længe siden.

En loppe lever kun på dyret i få dage, hvor den lægger æg som drysser af i omgivelserne, og så dør lopperne når det projekt er overstået.

Og for at kunne lægge æg, kræver det at loppen kan suge blod fra enten hund eller kat.
Her kommer den manglende effekt af frontline sikkert ind i billedet. For det er netop det, at giften skal forhindre, at lopperne kan formere sig på dyret

Så har I problemet med at lopperne fortsat formerer sig på kattene ved deres æglægning , men endnu større problem, at der fortsat kommer nye lopper til fra omgivelserne, fordi loppeæg og loppelarver ikke slås ihjel af det middel I bruger , selv om I tror det virker, og derfor har jeres katte fortsat lopper

M.h.t. foder, bør katte fodres sådan at max ½delen af foderet udgøres af tørkost.
Resten bør være vådfoder, dåsemad af god kvalitet, fisk, kød, kylling o.s.v., så det lyder som om det er ok....dog kender jeg ikke Aldis dåsefoder, og ved derfor ikke om det er noget værd....

Mine katte har fri adgang til tørfoder og til aften får de hver dag vådfoder af en slags.

Og kaffefløde er godt til at få noget sul på katte....det får mine også jævnligt

Hvor ofte skal du så give hunkatten med killinger ekstra....ja som hovedregel skal hun ha' alt det hun overhovedet kan spise og drikke.

Og det bør andre katte også ha' medmindre de er direkte overvægtige.
Katte plejer selv at være gode til at regulere fodermængden.....der hvor det typisk går galt med det, er hos indekatte med lavt aktivitetsniveau.

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 19-06-08 14:55

Hmmm er ret ny her inde,men kan se at man let risikere at blive black listet af en anden bruger hvis de ikke er enige i det man skriver...
Jeg mener nu stadig det jeg siger ang. hvidløg og lopper...Også til katte..
Har selv brugt det i flere år,når jeg har kæmpet og ikke kunne komme lopperne til livs, og med gode resultater, og må sige at jeg så ikke selv behøver dokumtation fra andre instanser for om det virker. Kan kun sige at på min hund(har desvære ikke katte mere) der virker de forskellige loppe midler ikke.
Beklager meget hvis nogen ser sig sure på mig af den grund,men står nu ved det jeg har skrevet aligevel.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-06-08 16:40

En kat der får nok vitaminer mineraler bør ikke få lopper eller eller andet utøj i pelsen.

Det meste af det kattemad, der kan købes er dårlig kvalitet. Jeg køber kun kattemad lavet af kød, der er egnet til menneskeføde. Det er stort skridt op fra almindelig kattemad.(Selvdøde,syge dyr, affald) Derefter køber jeg ikke noget, der er baseret på genmodificerede produkter.
Så er vi ved at være ved de producenter, der også kan lave prokdukter med den rigtige balance af vitaminer og mineraler.
Nu må vi jo ikke reklamere, men for kattens, skyld, så er der fx Olivers og Petsholistic.

Lopper kan ikke lide mynte.
En naturkur er at tage finthakket mynte alene, eller blandet med citrongræs og lavendel og drysse det i pelsen ved at stryge mod hårene.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-06-08 16:43

Endelig er det også nærmest et must at give den vitamin/mineral piller dagligt, ihvertfald hvis den får "alm. kattemad"
Fx nogen uden fyld og tilsætningsstoffer .http://www.simplyhealthypets.com/servlet/StoreFront

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-06-08 18:08

Du bruger som eks at dine katte ikke burde havde lopper, da de er 100% inde katte. Eller var, om ikke andet,,,den ene er stadig, således som jeg forstår det ?

En kat der "lever" i naturen har meget nemmer ved at skaffe sig af med lopperne, da den aldri sover det samme sted. (altså der hvor den sidst har tabt loppe æg)
Dette har din inde kat jo ikke mulighed for....

Min pointe er, luk kattene ud, og det vil formindske problemet.

Støvsug hele huste, og grundigt rundt i kanten.
Vask alt sengetøj og sofa puder, og sprøjt huset med loppe middel.

Da jeg havde kat, brugte jeg frotline om sommeren, da dette også tager flåter.
For at lopperne ikke skulle blive resistente, brugte jeg noget andet om vinteren.. evt Advantage...

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 19-06-08 18:22

Til Trine08

Lukke mine katte ud?? Nej - aldrig i livet!! Det var da det mest mærkelige råd jeg til dato har modtaget herinde!!

Det er den ENE af vores katte som HAR HAFT sin gang udenfor et par gange her i år - og nu er det over 4 uger siden, at hun sidst var ude. De andre tre har aldrig været udenfor og kommer det heller ikke!! Jeg ønsker på INGEN måde at skulle ud og skrabe min kat op efter den har været i nærkontakt med en lastbil (eller bil) i det vi bor lige ud til en MEGET befærdet vej (med meget tung trafik)!
Dette har vores naboer gennem de 8 år vi har boet her været ude for MANGE gange - så hellere have vores katte som indekatte!
Og det ville da være meget meget synd - set i vores øjne - at lukke feks. vores snart 11 årige kat ud i naturen når den aldrig har været derude!

**************

Til Mulberry
Skriver du dermed at foderet fra dyrlægen er af dårlig kvalitet?? Dette er vi så uenige om! Vi har ALTID købt kvalitetsfoder til vores katte - idet vi mener, at et produkt fra feks. brugsen ikke dækker kattens behov.
Nu er vores ældste kat knap 11 år gammel og er sund og rask, og har aldrig fejlet noget, og ingen af vores katte mangler noget i deres foder os bekendt.

Jeg blacklister ikke folk for at have en anden mening end jeg selv, - men jeg blacklister folk hvis de bliver ved at overfuse én Dette har jeg dog indtil dato kun været nødsaget til med en enkelt person!

Rådet om mynte - mig bekendt kan de heller ikke lide lavendel, - så ville det ikke være nok at bruge lavendel?? og hvis ja - er lavendel i et produkt man kan købe til at drysse i deres pels eller???

Til Dova!
Hvorfor kan katte ikke tåle hvidløg og hvad skade gør hvidløg ved kattene???? Har du et link hvortil du kan henvise at vi kan læse??

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-06-08 18:42

Det mest MÆRKELIGE jeg har hørt om til dato, er at havde katte som ikke kan komme ud.... WTF ???
Vil da for kattenes skyld håbe at de minimum har en katte gård at gå ud i, kan næppe forstille mig at nogle med sans for dyr, anskaffer sig en kat (læs vild-dyr) og så lukker den inde.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 19:34

Ja katte skal sku ud og bruge de 9 liv om ikke andet i en lukket gård og at de ikke sku' ku' tåle hvidløg er en gang vås Og fløde Hmmm der er ellers mange der har travlt med at katte ikke må få mælkeprodukter som jeg ikke er enig i da man jo ser landkatte slupre råmælk i sig som de jo ikke ville hvis de blev dårlige af det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-08 19:50

Citat
Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.
Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.

Nu er det her fra en hundeside, men der gælder det samme for katte

Og om hvidløg som loppebekæmper:

Citat
Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#4

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 19-06-08 19:55

Hej Dova!

tusind tak for det
Vi stopper selvfølgelig med det samme med at give de dråber over maden! Vil sgisme ikke risikere at gøre vores katte syge!

Til Sunowich.
Ja råmælk fra gårdene og diverse mælkeprodukter vi køberi dagligvarebutikker osv. er altså MEGET forskellige!
Personligt fraråder jeg at folk giver sine katte alm. mælk fra brugsen - det er en misforståelse, at den er magen til råmælken som er fra gården.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-08 20:48

Citat
Hmmm der er ellers mange der har travlt med at katte ikke må få mælkeprodukter som jeg ikke er enig i da man jo ser landkatte slupre råmælk i sig som de jo ikke ville hvis de blev dårlige af det.

Ser du så også når de har tyndskid ud over det hele, hvilket gælder for mange katte der får mælk

De fleste katte kan ikke nedbryde mælkesukker (laktose), og derfor får de diarre af mælk.

Nogen få katte kan, såfremt de er vant til det fra de er små, men det er langtfra alle.

Kaffefløde kan de af en eller anden årsag godt tåle....lidt mere kniber det med piskefløde, og det bør kun gives hvis det blandes ½ med vand.

Og for øvrigt er der i staldene sikkert ikke så ofte råmælk til rådighed, og når der er, er det forbeholdt de nyfødte kalve

For råmælk er betegnelsen for den mælk koen gi'r i ganske kort tid efter den har kælvet, og den mælk må for øvrigt ikke leveres til mejeriet.