/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Unlock Mobiltelefon / Spørgsmål
10  Squanto 646
nokia 3310 /3315
Fra : soll
Vist : 951 gange
20 point
Dato : 07-03-03 01:16

hej kan det ikke lade sig gøre at opgrader en 3310 v05,13 til 3315.

hilsen søren.

Kommentar
Fra : Fasanvej

Dato : 07-03-03 03:22

Ja jeg har lige fået min 3310 opgraderet til 3315

Hilsen
Fasanvej

Accepteret svar
Fra : majbritt05

Modtaget 20 point
Dato : 07-03-03 08:43

Ja, det kan det sagtens. På www.dkunlock.dk kan du evt. finde en som kan gøre det for dig.

Kommentar
Fra : soll

Dato : 07-03-03 13:50

er det noget man selv kan med et data kabel fra thansen jeg har unlukked en del tlf med det men vil ikke begynde at rode med det andet før jeg ved hvordan man gør.

Kommentar
Fra : johs

Dato : 07-03-03 17:35

Hej Søren
Din tlf. skal være V.5.57 (5.47) el. nyere for at opgradere den til 3315.
Du skal bruge et flasher-kabel. til at opgradere den til V. 5.57
Andet sted på kandu har jeg lavet en vejledning.
johs

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 08-03-03 18:40

Du kan opdatere til en 3315 med dette program både fra 3310-3315 og 3315-3310 du skal bare trukke på conventer til det du vil have den skal være www.123tp.dk/download/UNLOCK.ZIP

Kommentar
Fra : soll

Dato : 08-03-03 18:59

thomas356 opgrader en 3310 v05,13 til 3315 det kan du ikke med det program med den softwer det er prøvet (desvære)

Kommentar
Fra : johs

Dato : 08-03-03 19:59

DET SKAL VÆRE v.5.57 ELLER NYERE

Kommentar
Fra : soll

Dato : 08-03-03 21:38

johs det ved jeg godt men jeg vil vide om man kan opdater softwer men et alm data kabel som jeg os bruger til at låse dem op med.

Kommentar
Fra : johs

Dato : 08-03-03 22:17

Nej , der skal du bruge et flasher-kabel

Kommentar
Fra : johs

Dato : 08-03-03 22:27

HER FØLGER "UNLOCK,UPGRADERING og FLASH" vejledning !!!!

Unlock af Nokia DCT3

3210,3310,3330,3350,3390,3410,5110,5210,5510,6110,6150,6210,6250,7110,
8210,8250,8290,8850,8890,9000,9110,9210

-----------------------------------------------------------------------

1. Anskaf dig et datakabel.
Det kan blandt andet købes hos www.thansen.dk og www.mobilkabler.dk (det billigeste )

2. Find følgende program: Eeprom tools v3.1
Du finder det på siden: http://www.gsmschwantz.com/page.htm

Programmet er zippet. Pak det ud, sådan at du også har programmets underbiblioteker med.

3. Tilslut kablet til telefonen.
Du skal have et sim-kort i telefonen.
Tænd for telefonen og indtast din pinkode, så den er klar til normalt brug.

4. Kør programmet. (Eeprom tools v3.1)

Klik på hængelåsen... ( Reset SP lock. )

5 Nu skulle telefonen være låst op. Du skal være opmærksom på, at telefonen godt kan finde på at genstarte en enkelt gang.
--------------------------------------------------------------------------------

2. Konvertering fra Nokia 3310 til 3315:

--------------------------------------------------------------------------------

Ved konvertering får du følgende ændringer:
Brug ringetoner som SMS-tone.
Automatisk tastaturlås (f.eks. efter 30 sekunder - valgfrit).
Skift profil på et bestemt tidspunkt af dagen. F.eks. lydløs fra kl. 23.
Billedredigering - et tegneprogram hvor du kan tegne dine egne billedbeskeder.
Clipart (til brug i Billedredigering)
Slet alle SMSer på een gang.

Bemærk: Din software skal være fra mindst version 5.57 (5.47)
Du kan se, hvilken version du har ved at skrive *#0000#

Anvend punkterne 1. til 3. i ovennævnte vejledning ved unlock.

Find følgende program: KNOK Phoenix b1.
Du finder det på siden: http://www.gsmschwantz.com/page.htm

Vælg din telefonmodel i listen - NHM-5 (3310).
Vælg Phone Settings -> Convert 3310 into 3315.
Klik herefter på Phone Settings -> Quick set Faid.

Nu skulle telefonen indeholde de samme faciliteter som 3315.
Telefonen kan godt finde på at slukke en enkelt gang eller 2 efter denne operation er udført, men når den har gjort det, er den klar til brug.
--------------------------------------------------------------------------------

Flashing af Nokia (3310).

--------------------------------------------------------------------------------

N.B. Dette afsnit er hentet fra hjemmesiden www.blight.dk og oversat til dansk efter mine bedste evner.

--------------------------------------------------------------------------------

Det grundlæggende begreb ved flashing

Hvorfor flashe sin telefon ?

For at komme af med fejl. For at få nogle ekstra features. For at ændre sproget i din telefon. For at indlægge nye ringetoner. Eller måske - bare for at prøve at rode med det :)

Nu vil du sikkert spørge... hvad sker der nå jeg flasher min telefon ?
Der sker det... at du overskriver det eksisterende program med et andet.

Du kender sikkert ordet flash fra andre steder, f.eks. kan man flashe sin bios i computeren, eller flashe sin modem, alt sammen med det formål at få lagt et nyere program ind.

Det samme er tilfældet med din telefon, hvor du kan lægge en ny programversion ind.

For at være i stand til at flashe din telefon skal du bruge et flasher-kabel og et m-bus kabel,
eller et kombineret mbus/flasher kabel. Du kan evt. bygge et selv. Kik på denne side for at se, hvordan det ser ud: www.blight.dk (scematics). Kan også købes på : www.mobilkabler.dk

Huskeregel nr. 1.: Lav altid en backup af din telefon !!!

Huskeregel nr. 2.: Lav altid en backup (eller to) af din backup !!!

Før du roder med din telefon er der nogle grundlæggende forkortelser du skal være fortrolig med.

FAID & MSID IMEI SP låse

FAID & MSID
Jeg vil ikke forklare en masse om FAID (Flash Authority ID) og MSID (Mobile Subscriber Identifier) struktur og algoritmer, da det kun er til almen forvirring. Alt hvad du behøver at vide er: Det er nødvendigt at opdatere/resette FAID efter at du har flashet et nyt program (PPM) i telefonen. Denne procedure er nødvendig for at opdatere EEPROM checksum, og da telefonen bruger denne til LOG - (forbindelse til service net) er det meget vigtigt at sætte FAID.
Der er en masse programmer på nettet, der kan gøre det for dig - så vær ikke bekymret over dette.

IMEI
GSM MoU's IMEI (International Mobile Equipment Identity) nummererings system er en 15 digit unqiue kode, der anvendes til at identificere GSM/DCS/PCS telefonen til et netværk.

Når en telefon tændes, sendes dette unqiue IMEI nummer og checkes op imod en database
af sortlistede eller grålistede telefoner der bruger netværkets EIR (Equipment ID Register).
Dette EIR register bestemmer om telefonen kan logge på netværket for at modtage opkald og ringe op til andre telefoner.

Grålistning tillader at telefonen anvendes, men den kan blive tracked for at se hvem der har den (via SIM info).
Sortlistning spærrer for telefonen, så den ikke kan bruges på noget netværk hvor der er et EIR match.

IMEI struktur. F.eks. 350005/10/3361999

350005 - Type aproval code (TAC)
10 - Final assembly code (FAC) 3361999 - Telefonens serienummer

Hvis du skal ha vist din telefons IMEI nummer: Skriv *#06# på tastaturet. Denne kode virker på de fleste telefoner.

SP locks (Service Provider Locks)
I de fleste tilfælde når du køber en telefon, er den låst til en bestemt udbyder. Der er 4 låse i din telefon, men du behøver kun at lære noget om 3 af dem.

SIM lås.
Hvis din telefon er låst til sim-kortet, kan du ikke anvende andre sim-kort end den du har fået fra udbyderen.

OPERATØR lås (netværks lås)
Hvis din telefon er låst til operatøren, kan du kun anvende sim-kort fra denne operatør i din telefon.

KODE lås (produkt lås)
Hvis din telefon er låst til en kode, checker telefonen et specielt "password" (GID) på SIM der skal passe til din telefon.

Din telefon SW (software) består grundlæggende af 3 dele - MCU'en, PPM'en og EEprommen.

MCU'en (Micro Control Unit) SW er hovedsoftwaren, der initialiserer telefonen ved opstarten, og det sted hvor alle nødvendige funktioner findes, for at telefonen virker som den skal. Så MCU'en er faktisk din telefons operativsystem. Lad være med at rode med MCU SW medmindre du ønsker at opgradere det eksisterende software med en ny version, der har rettede fejl eller har nye funktioner. Nokia'ens MCU er baseret på ARM arkitektur (Advanced Risc Machine). De fleste af koderne anvender Thumb instruktioner. For dem der er mere interesserede i ARM specifikationer - søg efter det et eller andet sted på nettet.

PPM (Post Programming Memory) data blok definerer forskellige bruger grupper, som sproggrupper. Da der findes en masse sprog og fonte i verden, er det ikke muligt for RAM at indeholde alle disse informationer. Derfor lavede NOKIA PPM formatet. Så når du ser en PPM sprogpakke "A" , så bliv ikke forvirret af den grund, "A" definerer bare hvilket sprog den givne PPM pakke indeholder. I een PPM fil er der ca. 1->20 forskellige sproggrupper. PPM indeholder også dine ringetoner og menu struktur. a-pakken er som regel DANSk

EEprommen (Electrically Erasable Programmable Read-only Memory) indeholder alle dine "personlige" informationer såsom IMEI nummer m.m.
Hvis du ikke har noget begreb om, hvad du laver, så lad være med at rode med eprom blokken, idet den kendsgerning at hvis du ændrer IMEI, eller andre ID data i din telefon, er ulovligt, og kan give op til 5 års fængsel i nogle lande. Men hvis du ved et "uheld" sletter din IMEI, så gå ikke i panik, men brug "Noktool 18" .

Kabel typer

Mbus: er en halv duplex, 2 way seriel bus. Dette er det mest almindeligt anvendte datakabel.
Dette kabel anvendes til unlock, updatere FAID, logoer/ringetones o.s.v.. Når du køber et datakabel, er det sandsynligvis et m-bus kabel.

Flasher kabel: anvender parallel kommunikation og bruges til opgradering af SW (software), og læsning/skrivning af redigerede versioner i telefonen.

Fbus: Anvender fuld duplex seriel kommunikation med en RX og TX linie. Når man anvender programmer med synkroniseret kommunikation, overflødiggør det behovet for start, stop og paritets bits. Dette er den hurtigste af de to typer datakabel.

Dongle - Nogle programmer skal anvende en dongle for at virke. En dongle nøgle er en hardware nøgle, der sættes ind imellem LPT porten og datakablet. Disse anvendes i stedet for software nøgler, fordi de er sværere at hacke, f.eks. skal du ha en rigtig dongle for at køre Wintesla og winddl

Opsætning og operativsystemer

Når du bruger mbus til at flashe eller skrive til telefonen, bliver data sendt direkte til telefonen
via LPT eller comport. Direkte betyder, at data ikke bliver ændret af f.eks. drivere i din pc.
Hvordan data sendes, afhænger af den protokol, der er sat i din pc's bios samt i nogle tilfælde også i dit operativsystem.

Jeg vil ikke forklare noget om protokoller, da der er en masse forskellige.

Her er den opsætning du skal bruge:

I din bios skal du opsætte printerport standarden (LTP), til ECP/EPP
(Tryk på "del" eller "F10" når du booter)

Hvis du flasher under WinXP, eller et andet NT system, vil sikkerhedsopsætningen forhindre dig i at skrive direkte til LTP/COM porte, derfor er du nødt til at køre det som baggrund.
Denne fil overskriver sikkerhedsopsætningen.
Du er også nødt til at aktivere win98 emulationen, under egenskaber for den givne fil f.eks. "Rolis.exe"
(denne opsætning er kun tilgængelig i winXP)

At lave en backup.

Før du fortsætter er det meget vigtigt at du tager en backup af din telefons data. Backup'en vil gøre det muligt for dig at restore din telefon hvis noget går galt.

Du skal bruge: Flasher kabel og Rolis 4.77 (kan hentes i download sektionen)

1) Sluk for telefonen og tilslut flasher-kablet til telefonen.

2) Kør Rolis

3) Vælg din telefon type i pull-down boksen.

4) Under menuen "Flash" klik på "Read" (i toppen)
(Hvis du kun ønsker en backup af en del af telefonens software, klik på "read" nedenunder
- Vælg så et hukommelsesområde (se memory oversigt). Klik på "Flash")

5) Hvis alt er rigtigt sat op, vil programmet bede dig om at trykke "power on" på telefonen.
GØR IKKE DETTE, men sæt i stedet din lader til. Telefonen vil reagere som om du trykkede på "power on"
På denne måde vil du aldrig risikere at få batteriproblemer.

6) En bjælke vil nu vise hvor langt processen er.

7) Når processen er afsluttet vil du blive spurgt om at gemme filen.

Det kan være en god ide at betegne filen som [navn]_[version] f.eks. 3310_557

Hvis der opstod fejl i forbindelse med processen, så lad være med at gemme filen, men prøv at læse fra telefonen en gang til.

Flashing til telefonen

Der er to måder at gøre dette på:

1) Hvis du ønsker at skrive en backup eller en redigeret flash til telefonen

2) Hvis du ønsker at opgradere eksisterende software - se "skriv backup" eller "redigeret flash" til telefonen

Du skal bruge:
Rolis Flasher 4.77
KNOK phoeniks

1) Kør Rolis

2) Vælg telefon-type i dropdown-boksen

3) Under menuen "flash" klik på "write"

4) Hvis du skriver en backup så klik på "flash" når popup-vinduet vises.

5) Hvis du skriver en redigeret flash skal du vælge det rigtige hukommelsesområde - medmindre du har redigeret din backup :) - klik på "Flash"

6) Vent indtil flashingen er færdig

7) Tilslut M-bus kablet og tænd for telefonen

8) Kør KNOK, og vælg telefonmodellen fra dropdown-boksen

9) Under "phone settings" klik på "Quick set FAID"

Virgin Eprom

Du skal bruge:
Rolis 4.77
Noktool 18 virgin eprom (kan hentes under flash files)

1) Tilslut din telefon til flasherkablet

2) Kør 4.77

3) Under "Flash" klik på "Write"

4) Åben Eprom der passer til din telefon type

5) Klik på din "telefon-model", og derefter på Flash

6) når flashingen er færdig , tilslut mbus, og tænd for telefonen

Ændre IMEI procedure - Husk det er ulovligt at ændre det til andet end det originale.!!!

7) Kør Noktool 18

8) Klik på "Read phone info"

9) Skriv nu dit oprindelige "EMEI" i "change IMEI" kassen
(IMEI nr. kan findes under dit batteri, på den originale kasse, eller ved at skrive *#06#)

10) Klik på "Read phone info" og check IMEI

11) Kør KNOK, og vælg telefon-modellen fra dropdown-boksen

12) Under "Phone settings" klik på "Quick set FAID"

Og det var det.

Opgradering og & flashing

Du skal ha' et flasher kabel og et data (mbus) kabel
Hvis du ikke selv har et kabel, kan det anbefales at du laver et selv. Se på schematic på hjemmesiden.(www.blight.dk)

Du skal ha' det rigtige software :) Hent følgende programmer fra download sektionen.

Rolis flasher ver. 477 (Rolis477)
KNOK phoeniks build 1
Eprom tools v3.1

Du skal også ha' firmware opgraderingen. Hent den fra "Flash files"
Hent MCU filen samt den PPM (sprog-pakke) du skal bruge.

Nu skulle du være klar til opgraderingen

Sluk for din telefon.

Start Rolis477

1) Vælg din telefon-type

2) Klik på "LOAD MCU"... vælg den MCU (firmware) du lige har hentet.

3) Klik på "LOAD PPM"... vælg den PPM (sprogpakke) du lige har hentet.

4) Klik på flash... og vent indtil flashingen er færdig..

5) Luk Rolis ned... og tag batteriet af telefonen i nogle få sekunder.

6) Tilslut Mbus kablet til telefonen

7) Tænd for telefonen

8) Check SP låsen med Noktool eller lignende ved at klikke på "Read phone info"
Hvis SP låsen er LOCKED så gå til "Eprom tools" proceduren
Hvis SP låsen er OPEN så gå til "KNOK" proceduren

Eprom tools procedure

1) Kør Eprom tools

2) Klik på "Reset SP locks"

3) Hvis det er med succes så gå til "KNOK" proceduren

"KNOK" Procedure

1) Kør KNOK

2) Vælg telefon-type fra drop-down menuen

3) I menuen "phone settings" vælg "quick set FAID"

Og du skulle være færdig

Mvh www.nielsen.esenet.dk
PS. det er billigt med 20 p

Kommentar
Fra : soll

Dato : 10-05-03 01:51

det kan godt lade sig gøre med alm datakabel jeg har selv gjort det på flere nu....

Godkendelse af svar
Fra : soll

Dato : 27-08-03 17:27

Tak for svaret majbritt05.

jeg har selv fundet ud af det.