/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil starter ikke..
Fra : mariusn
Vist : 4363 gange
65 point
Dato : 19-06-08 08:31

Hendelses forløb.
-Søndag formidag. bilen starter uden problemer. Vasker bilen (manuel høytryks vask, ) vasker ikke inde i motorromet. efter vask kjører ca 2 km. smutter ind på en butikk for at købe is.. kommer ud igen
--> bilen starter ikke. det som sker når en vrider om nøglen er noe relle klikkninger samt at lysene i dashbordet blinker. (dvs ingen respons på start motoren)

lar bilen stå i to dager, bilen starter fortsatt ikke.

fikk i går aftes start hjelp med "start-kabler" bilen starter i første forsøg.
Kjører så en biltur på ca 60Km uden stoppe motoren..
kommer hjem, parkerer bilen og prøver at starte -->bilen starter ikke..

Spørgsmål. hvad er sansnyligvis galt.. er det batteriet eller "dynamoen"? eller noget helt tredje?

Bilen er en Ford Focus 1999, kørt lidt over 100.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 08:34

Da den starter med hjælp fra et andet batteri
vil jeg anbefale at undersøge dit batteri.
En afbrudt forbindelse mellem to celler kan
være årsagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 08:37

Ja - start med et nyt batteri - det skader ikke efter 8 år....

Men generator eller batteri er mulighederne.... Og da ladelampen ikke lyser tyder mest på batteriet...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 08:39

Det er sikkert batteriet Hvis du kan tænde lyset og det går ned når du drejer nøglen så er det helt sikkert Akkumulatoren (batteriet)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-06-08 08:54

Det har intet med din bilvask at gøre. Det kunne man godt tro, men det er bare et sammentræf at dit batteri går i stykker. Det lyder som en celle eller flere er "kalppet sammen" som de kloge fagfolk siger. Når bilen starter uden problemer med startkabler er alt jo i orden, på nær dit batteri. Efter 60km burde der være kommet så meget strøm på dit batteri at du burde kunne starte, så defor er min dom stadig det er dit batteri. Når din generator lader det den skal, kan man godt køre uden batteri i bilen når først den er startet.
Hvis du ikke vil bruge mange penge, så tag i Bilka, AZ eller noget ligende og køb et nyt batteri. det koster ikke ret meget mere end vi andre betaler ved pølsevognen når jeg er sulten.
Et godt råd er et kør en længere tur uden at bruge varmeblæser, el-bagrude m.m. får lige at lade lidt ekstra på det nye batteri.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 75 point
Dato : 19-06-08 09:27

Det er som de andre skriver oplagt at din akkumulator, ikke kan levere den nødvendige startstrøm.

Det med en celle er falde sammen tror jeg ikke på. Det er en floskel, som mange bruger, som udtryk for en akkumulator uden ladning, hvad så end årsagen er. Normalt er det en for fremskreden sulfatisering, men en manglende forbindelse eller løs akkuklemme kan ikke helt udelukkes.

Når en akkumulator mangler evnen til tilstrækkelig startstrøm, kan det bare være tidens tand. Max levetid er omkring 7 år , men undertiden holder de kun det halve.

Den dårlige akkumulator , kan også skyldes en defekt generator eller laderegulator (spændingsregulator) . Det kan man ikke afgøre ud fra dine oplysninger.

Desværre må man med moderne vekselsstrømsgeneratorer koble dem sådan, at ladelampen ikke er et sikker indikator for problemer med generatoren. Det var den med de gamle jævnspændingsdynamoer med mekaniske relæer til regulering. Mange tror at det stadig er sådan, og bliver forundret over manglende spænding, selv om lampen ikke lyser.

Hvis du har et nøjagtigt voltmeter, kan du efter at bilen er startet, med fremmed hjælp måle spændingen på din akkumulator, den skal være over 14 Volt med lygterne tændt, for at der lades korrekt.

Hvis du køber en ny akkumulator , så husk at den skal lades op inden den sættes i bilen. Det uanset hvad sælgeren siger. Mange dårligdomme ved batterier skyldes at mekanikkere ofte hælder syre på et tørt batteri og tager det i brug uden forudgående opladning. Så giver fabrikken heller ikke garanti.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-08 09:28

NB
Har du kontrolleret om der er vand op over pladerne i alle akkucellerne ????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-06-08 10:14

Eller kun forbindelsen ved polskoene der ikke er OK, -vrik med polskoene og se om de er ondentlig fastgjorte,og visuel syn om der er irdannelser, -afmonter dem eventuelt og rens med stålbørste, kniv eller lignende.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 19-06-08 10:25

Har du kontrolleret om der er vand op over pladerne i alle akkucellerne ????

Virker ikke som om det er muligt.. batteriet virker til at være helt lukket.. kun ett lille rødt vindu (rundt med ca 1 cm diameter) hvor det ikke er muligt at se så meget i gennem.

Eller kun forbindelsen ved polskoene der ikke er OK, -vrik med polskoene og se om de er ondentlig fastgjorte,og visuel syn om der er irdannelser, -afmonter dem eventuelt og rens med stålbørste, kniv eller lignende.

ploskoene ser fine ud, ingen ir. og sitter godt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 10:30

Lyder det ikke mærkeligt at et batteri pludselig skulle holde op med at fungere? Nedslidt batteri betyder vel snarere at det starter med at være utilstrækkeligt i koldt vejr. Her lyder det som om spændingen er alt alt for lav - at der kun er nok til at startrelæet klikker.

Jeg ville tage det i rækkefølgen kabelforbindelser, opladning natten over med en (lånt) hjemmelader *), laderelæ, generator.

*) Både det tidligere foreslåede: Mål med kørende motor - skulle gerne ligge oppe omkring de 14 V og forsøget med hjemmelader er gode til at være med til at afgøre hvor fejlen er.

De to sidste batterier jeg har købt (et start- og et fritidsbatteri) var begge ved leveringen på omkring 12,5 V EMK, dvs stort set opladede. Hvorfor siger du transor at batteriet skal oplades.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 10:59

Citat
Det med en celle er falde sammen tror jeg ikke på. Det er en floskel, som mange bruger, som udtryk for en akkumulator uden ladning, hvad så end årsagen er.

Batteriet modtager ikke ladestrøm p.g.a. afbrudt forbindelse, eller for stor indre modstand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-08 11:50

At startrelæet klikker og lamperne blinker betyder at der af en eller anden årsag ikke kommer tilstrækkeligt med strøm der til, (enten for dårligt/faldet sammen batteri eller dårlig stelforbindelseskabel fra starteren) eller at starteren er blevet defekt/"hænger" så den kræver mere/kraftigere strøm for at aktiveres.

jeg tror generatoren virker og lader strøm som den skal , for ellers kan du ikke køre 60 km uden problemer, når først bilen er hjulpet til start.

Hvis batteriet er faldet sammen, kan det ikke modtage og bevare den strøm som generatoren afgiver, men den smule strøm der kommer på batteriet er nok til at bilen kan køre, men typisk ikke starte.

Så i første omgang....tjek kabelforbindelserne til starteren, og prøv med et andet batteri.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 19-06-08 13:01

Har et ok Voltmeter (Fluke 115)
kan jeg så teste om "bilen lader"? hvis Ja hvordan?

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 19-06-08 13:03

Har købt nytt batteri skal installere det når jeg kommer hjem fra job..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 13:22

Du kan nemmest teste om 'bilen lader' som transor skrev: Få motoren startet på en eller anden måde. Tænd så lygterne. I den tilstand burde der stadig blive 'puttet strøm på' batteriet, så spændingen over polerne burde være ca 14 V (13,5 - 14,5).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-08 14:02

Citat
Virker ikke som om det er muligt.. batteriet virker til at være helt lukket.. kun ett lille rødt vindu (rundt med ca 1 cm diameter) hvor det ikke er muligt at se så meget i gennem.

Dit batteri er et såkaldt vedligeholdelses fri type.De holder utrolig godt.Er lidt dyrere end andre batterier.Til gengæld har de den egenskab at når de er udtjent,kommer det som et lyn fra en klar himmel.Ikke noget med at de går lidt ned i styrke.Nej,det stopper øjeblikkeligt.Har selv prøvet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-06-08 15:07

Du kan selv finde løsningen mariusn. Du skriver bat. er lukket og der kun er et lille RØDT HUL. Det HUL skal være grønt for opladet, gul for halv-opladet og rødt for afladet!

Batteriet er fladt. kan oplades - ellers udskiftning!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 15:37

Det her ligner en snakke-sladreklub, hvad med at gøre noget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-08 20:13

Citat
Det her ligner en snakke-sladreklub, hvad med at gøre noget.

Det er såre simpelt.Ifølge det han selv refererer til er batteriet en vedligeholdelsesfrit:
Citat
Virker ikke som om det er muligt.. batteriet virker til at være helt lukket.. kun ett lille rødt vindu (rundt med ca 1 cm diameter) hvor det ikke er muligt at se så meget i gennem.

Alt det pjat med rensning af poler m.m. kan i godt glemme.Nyt batteri af samme type.Så er der ikke problemer,de næste 10 - 12 år.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 20:30

Citat
Ifølge det han selv refererer til er batteriet en vedligeholdelsesfrit:

Skal man forstå det på den måde at han mener det holder i evighed ?

Jo julemanden kommer sikkert flere gange

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-08 20:51

Teil,du har altid woren en vittig hund:
Citat
Skal man forstå det på den måde at han mener det holder i evighed ?

Såvidt jeg ved skrev jeg:
Citat
Så er der ikke problemer,de næste 10 - 12 år.

Men jeg skal gerne dokumentere det,med mine egne erfaringer:
Jeg kørte Opel Ascona fra 1986 til 2001,med samme Opel vedligelsesfrit batteri.Jeg kører nu Vectra årg. 1997 med Opel vedligelsesfrit batteri,som jeg lige har skiftet.Batterier der har sat i bilerne fra ny. Såådee........ (Den sve nok)

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-06-08 20:54

En 6 -7 år er meget fint for en akkumulators holdbarhed

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-08 20:58

Og selvom jeg altid har været "lun" på Opel,er jeg da ikke så tåbelig at jeg tror deres batterier er bedre end andres.Det er selvfølgelelig alm.vedligeholdelsesfrie batterier,de lige klistrer et mærke på.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 21:29

Nu løber det da helt løbsk....

NYT BATTERI var det første der blev foreslået for 21-22 kommentarer siden....

Efter det gentager alle det samme...

SKIFT NU DET BATTERI det kan IKKE tales levende

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-06-08 21:49

Han venter nok på en healer der kan helbrede batteriet.
Halleluja

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 22-06-08 15:56

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 14-07-08 18:08

Tillykke med det nye batteri men husk at uanset hvilket Batteri du har købt , så er det en god ide at holde det rent på polerne så der ikke kommer ir og andre belægninger.
har du ikke et "vedligeholdelses frit" batteri , så er det en god ide at gøre det til en vane at tjekke om der er nok vand i cellerne , samtidig med f.eks. olie skift, så du ikke står med et batteri der ikkeoplades optimalt.