/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af AO
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 617 gange
250 point
Dato : 18-06-08 23:43

Hvad hede Wibeches mand? Der står, så vidt jeg kan se, et efternavn på manden ved hendes død i 1847. Arkivalieonline V. Hæsinge 1832-1849. Opslag 163, nr. 6.
Hvem kan hjælpe mig med at tyde det?

Jeg kender alt til hendes aner, så dem behøves I ikke at sende mig. Jeg mangler dog at finde hende i FT-1801 hvis der er nogle der kan klare det.

Her er lidt oplysninger om hende:

Wibeche Kirstina Eltzholtz, døbt 25. februar 1767 i Skt. Knuds kirke, Odense, død 24. juli 1847 i V. Hæsinge sogn.

FT-1787. Torvet, Odense Købstad
Johan Peter Elsholt, 61, Enke(mand), Husstandsoverhoved, Stolemager
Wibekke Christine Elsholt, 21, Ugift, Barn

FT-1834. Et huus, Nye Stenderup, Vester Hæsinge
Niels Hansen, 43, Gift, huusmand og dagleier
Anne Nielsdatter, 27, Gift, hans kone
Hans Nielsen, 9, Ugift, deres børn
Peder Nielsen, 5, Ugift, deres børn
Hendrik Nielsen, 1, Ugift, deres børn
Karl Christian Jørgensen, 15, Ugift, pleiebarn
Wibekke Kirstine Elsholts, 65, Enke(mand), inderste og almisselem

FT-1840. Et huus, Vester Hæsinge, Sallinge
Hans Andersen, 41, Gift, inderste og dagleier
Johanne Madsdatter, 37, Gift, hans kone
Karen Jacobsdatter, 15, Ugift, deres barn
Johanne Marie Hansdatter, 8, Ugift, pleiebarn
Anne Marie Henriksdatter, 70, Ugift, inderste og almisselem
Vibike Kirstine Eltzholtz, 71, Enke(mand), inderste og almisselem

FT-1845. Et hus, Vester Hæsinge, Sallinge
Knud Richart, 41, Gift, Inderste og skytte, Fangel sogn, Odense Amt
Karen Hansdatter, 40, Gift, Hans kone, Rønninge sogn, Odense Amt
Hanssine Caroline Richart, 12, Ugift, Deres børn, Her i sognet [Vesterhæsinge]
Johannes Richart, 10, Ugift, Deres børn, Her i sognet [Vesterhæsinge]
Anne Marie Richart, 6, Ugift, Deres børn, Her i sognet [Vesterhæsinge]
Caroline Richart, 2, Ugift, Deres børn, Her i sognet [Vesterhæsinge]

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-06-08 20:04

Hej Finn
Når jeg ser under Vester Hæsinge ser jeg ikke andre kirkebøger end disse:

Vester Hæsinge Sallinge Svendborg Vester Hæsinge 1892 1901
Vester Hæsinge Sallinge Svendborg Vester Hæsinge 1902 1910
Vester Hæsinge Sallinge Svendborg Vester Hæsinge 1910 1923

Hvor finder du de ældre bøger?

Venlig hilsen karenD

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 19-06-08 23:43

Jeg har dem tilbage til 1617 på arkivalieonline. Vester Hæsinge sogn, Sallinge herred, Svendborg amt.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 25-06-08 21:44

Er der ingen der kan tyde det efternavn for mig?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-08 22:40

jeg kan ikke finde Wibeke Kirstine Eltzholtz76 i kirkebogen på de r nr. du har opgivet, men står som født i københavn fra dda 1845

er det den samme???
senta
Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Vester Hæsinge, Vesterhæsinge Bye, Et huus, 42, FT-1845, b6655
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Knud Richart41 GiftInderste og skytteFangel sogn, Odense Amt
Karen Hansdatter40 GiftHans koneRønninge sogn, Odense Amt
Hanssine Caroline Richart12 UgiftDeres børnHer i sognet [Vesterhæsinge]
Johannes Richart10 UgiftDeres børnHer i sognet [Vesterhæsinge]
Anne Marie Richart6 UgiftDeres børnHer i sognet [Vesterhæsinge]
Caroline Richart2 UgiftDeres børnHer i sognet [Vesterhæsinge]
Anne Marie Hansdatter75 UgiftInderste og almisselemditto [Vesterhæsinge]
Wibeke Kirstine Eltzholtz76 Enke(mand)ditto [inderste og almisselem]Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-06-08 22:55

kan det evt. være din Vibeke Chr. Elsholdt27 Ugift??
senta
Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Matr. 50, 188, FT-1801, A5033
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Magnus Ephrin Ruben34 GiftHuusbondHandlende
Hanne Salomonsen21 Gifthans Kone
Ruben Magnus Ruben2 Ugiftderes Søn
Isaac Salomon38 Ugift-Købmandskarl
Vibeke Chr. Elsholdt27 Ugift

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 27-06-08 19:48

Hej Senta
Ja det er præcis min Eltzholtz. Ved ikke hvorfor hun er faldet ud af mit indlæg med FT-1845.
Hun er født i Odense selv om der står København.
Jeg kan ikke forstå at I ikke kan se Arkivalieonline V. Hæsinge 1832-1849. Opslag 163, nr. 6, gad vide hvad der er i vejen der.
Jeg kan prøve at kopiere det og lægge det på en hjemmeside, så kan du/I måske tyde det af den vej.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-06-08 20:34

ja da mine briller blev pudset fandt jeg nederst på venstre side din vibeke død i 1847.

o jeg kan ikke tyde mandens efternavnet et gæt ..forbogstav A??H?? ved det ikke , har du prøvet hjælp til tydning på dis ???.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-06-08 20:37

er det din Vibeke Chr. Elsholdt27 Ugift fra dda 1801 københavn????
hvis vil jeg prøve vor frue kirke eller helligånden for at se om hun evt . er gift der.

senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 28-06-08 01:24

Det er min Vibeke Eltzholtz. Hun er født i Odense - sandsynligvis gift og blevet enke i København.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-06-08 17:21

har du ikke et skifte efter Wibeche Kirstina Eltzholtz der dør 1847.deri tror jeg står hvem hun var gift med og evt. arvinger.
senta

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 28-06-08 18:47

Hej Finn.

Da jeg prøvede igen et par dage senere, var bøgerne der godt nok allesammen. Jeg forstår det heller ikke.

Men mandens navn kan jeg ikke tyde. Måske noget i retningen af Kragh?

Venlig hilsen

KarenD

Kommentar
Fra : vith

Dato : 03-07-08 12:08

Mit gæt er at han hedder Klak eller Klap

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-07-08 18:27

Her er noget der ikke passer sammen
Citat
Wibeche Kirstina Eltzholtz, døbt 25. februar 1767 i Skt. Knuds kirke, Odense, død 24. juli 1847 i V. Hæsinge sogn.

Her skulle hun dø som 80 år gammel i kirkebogen står der 78 år
Citat
Arkivalieonline V. Hæsinge 1832-1849. Opslag 163, nr. 6

Citat
FT-1834. Et huus, Nye Stenderup, Vester Hæsinge
Niels Hansen, 43, Gift, huusmand og dagleier
Anne Nielsdatter, 27, Gift, hans kone
Hans Nielsen, 9, Ugift, deres børn
Peder Nielsen, 5, Ugift, deres børn
Hendrik Nielsen, 1, Ugift, deres børn
Karl Christian Jørgensen, 15, Ugift, pleiebarn
Wibekke Kirstine Elsholts, 65, Enke(mand), inderste og almisselem

Efter dette skulle hun være født i 1769 og den næste også i 1769 og ja Sct.Knud, Odense 1742-1797 opslag 279 bliver en Wibike født men det er i 1767
Så som jeg startede med her er noget der ikke passer sammen

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-07-08 18:39

Citat
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, Matr. 50, 188, FT-1801, A5033
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Magnus Ephrin Ruben34 GiftHuusbondHandlende
Hanne Salomonsen21 Gifthans Kone
Ruben Magnus Ruben2 Ugiftderes Søn
Isaac Salomon38 Ugift-Købmandskarl
Vibeke Chr. Elsholdt27 Ugift

Heller ikke her så skulle hun være født i 1774

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-07-08 19:13

Arkivalieonline V. Hæsinge 1832-1849. Opslag 184 er lige så svær at læse

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-07-08 20:17

Klús er så mit gæt

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 15-07-08 16:34

Hej dr_dem
Det er rigtigt at der er noget galt - jeg ved af erfaring at det godt kan være et år eller to ved siden af mht. alder i de gamle folketællinger.
Jeg må se at finde et skifte som senta forslår.

Jeg takker for indslaget - som kommer med i mine betragtninger.

Annuller spørgsmålet
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 13-08-08 22:19

Jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar jeg kunne arbejde videre med, og annullerer derfor dette spørgsmål