/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Natriumhydroxid
Fra : Hausbaer
Vist : 6117 gange
100 point
Dato : 18-06-08 20:48

Hej

Jeg skal til at lave Brezeln (Kringler) og til det skal jeg bruge noget NaOH. Men hvor kan jeg købe det??

Henrik

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 18-06-08 20:53

På apoteket, sansynligvis.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 18-06-08 20:54

mon ikke det er alm natron du skal bruge :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-06-08 21:19

http://da.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxid

Det stads tar jo livet af folk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-08 21:34

Du skal ikke bruge Natriumhydroxid til madlavning.

Du kan købe det som afløbsrens og til andre tekniske formål hos en ordentlig materialist.

Det fås oftest på plastdåse som granulat. Det er let opløseligt i vand og så stærkt basisk at det er ætsende.
Findes i brunsæbe i så mængder. Det er derfor brun sæbe endda kan opløse maling.

Du kan bruge , det hvis du vil starte dit eget sæbesyderi.

Husk gummiforklæde gummihandsker og ansigtsbeskyttelse ved omgang med natriumhydrogydopløsning.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-06-08 21:40

Hvis det er kringler du skal bage, skal du i hvert fald ikke bruge natriumhydroksid! Men sikkert alm. natron som købes hos købmanden, eller netto. Spørg din mor, hun har det i skabet

Kommentar
Fra : achton

Dato : 18-06-08 21:44

Hvis du vil tage livet af svigermor så er det udmærket.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-06-08 21:54

Her kan du læse om den natron man bruger til bagning.
http://da.wikipedia.org/wiki/Natron

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 18-06-08 23:05

Hej

Jo det er faktisk Natrium hydroxid jeg skal bruge. Sidste gang fik jeg det på apoteket men de sælger det ikke mere. Jeg skal bruge det fordi jeg netop skal ætse overfladen på de Kringler.

Grunden til at i siger jeg ikke skal bruge det er måske at vil lave kringler som i virkligheden hedder brezeln og der bruges NaOH.

Jeg har nedenunder indsat en del af den tyske opskrift.

Zubereitung:
Ansetzen der Natronlauge:
Natriumhydroxid gibt es in der Apotheke als Plätzchen'.
Es empfiehlt sich, die Qualitätsstufe 'reinst', oder 'analysenrein', bzw. 'purissimum' zu wählen. Man gibt in eine hitzefeste Glasschüssel zuerst das kalte Wasser, danach (!) die Chemikalie, und löst sie unter gelegentlichem Rühren auf. (Ich nehme dazu einen Schneebesen aus Edelstahl.) Beim Auflösen wird die Flüssigkeit leicht milchig-trüb und erhitzt sich. Deshalb ist die Jenaer Glasschüssel geeignet. Die flüssige Lauge kann in einem verschlossenen Glas aufbewahrt und noch mehrmals verwendet werden. Aus Sicherheitsgründen sollte das Glas beschriftet und fern von Getränken gelagert werden. Zubereitung der Brezeln:

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 18-06-08 23:07

Og så lige...

Jeg skal ikke bruge det til at hæve... som jeg skriver skal det ætse overfladen så den bliver mørkebrun når jeg bager den i oven. Brezel´en dyppes i opløsning i 30 sek. inden de skal ind i ovnen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-06-08 23:44

Det er da osse vigtigt at kringlerne er brune, så skie med helbreddet. Må da håbe det kun er dig selv der æder rottegiften

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-08 06:23

De er skøre de tyskere, som Asterix ville sige. Masser af opskrifter på kringler med ætsnatron! Men det bruger svenskere og nordmænd jo også til lutfisk, og har alligevel længere gennesnitslevetid end danskere (det har tyskerne også) så måske er det ikke så livsfarligt som det lyder. Så det må kunne fås i ren form i vores nabolande.

Jeg har en dunte ætsnatron stående, jeg har købt i Matas. Om den er i fødevarekvalitet tør jeg ikke sige, men matas er da et sted at starte. Alternativt kan det købes hos http://www.vilhelm-hansen.dk/ eller andre kemikaliesælgere (fundet ved at søge på kemikalier på de gule sider) men om de sælger til private tør jeg ikke sige.

Jeg slutter med at ønske dig god appetit, det må da i det mindste rense spiserøret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-08 06:26

Bare det ikke ryger i løgnhalsen....så er den gal

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 50 point
Dato : 19-06-08 06:32

Du kan læse om det her :
http://www.food4me.dk/Modules/Enumbers/ViewEnumber.aspx?InfoID=134
Står det hedder Ætsnatron og har E nummer 524

Den er ellers her hos matas men det ikke sikkert det er til madlavning :
http://www.matas.dk/Hus+og+hjem/Træpleje/Produkter+til+træpleje/Matas+Kaustisk+Soda.htm

Kommentar
Fra : atie

Dato : 19-06-08 10:08

Howdyy , det lyder da ikke særlig rart, det er da vist nogle giftige kringler. Jeg bruger kaustisk soda til mit afløb, men halsen er vel også en slags afløb.. det er også godt til at rense fliser der er blevet sorte ( udendørsfliser) evt. i en indkørsel, 10 liter vand og 1 dl. kaustisk soda blandes. hældes på fliserne og lad det virke og lad regnen om at ordne resten, de bliver fine. Men husk altid når man blander kaustisk soda i vand, så skal vandet altid i først, DET ER MEGET VIGTIGT.

Her er oversættelsen nogenlunde fra den Tyske opskrift
Tilberedning:
Forbered kaustisk soda:
Natriumhydroxid fåes på apoteket «.
Det anbefales, at kvalitetsniveauet »rene« eller »analytiske« eller »purissimum«. Brug en glas-skål første hitzefeste det kolde vand, derefter (!) De kemiske, lejlighedsvis omrøring. (Jeg bærer en sne gyvel lavet af rustfrit stål.) Når det opløse er den flydende lidt mælkehvide overskyet og opvarmer op. Det er Jena glas skål. Opbevar den flydende lud i en forseglet glas og opbevares mere end én gang. Af sikkerhedsmæssige årsager skal glasset mærket og opbevares væk fra drikkevarer. Forberedelse af pretzels:

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-06-08 10:19

Jo du kan roligt købe det hos matas - det er kemisk rent.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 19-06-08 10:27

Tak for oversættelsen men det var dog unødvendigt da jeg har boet 25 år i nærheden af Stuttgart og taler og læser udmærket tysk.

Og ja ved godt man ikke smider NaOH ned i vand....har dog fuldt lidt med i kemi undervisningen...

Jamen så vil jeg prøve Matas...

De er faktisk ikke spor giftige men smager kanon godt... og så minder de en jo om dengang man bare kunne køre til bageren og hente dem...

Jeg vender tilbage med om matas havde det.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 19-06-08 10:37

Det kunne jeg jo ikke vide og jeg er ikke god til Tysk, jeg var bare dum og troede jeg kunne hjælpe en smule.. Så nu har jeg stillet ordbogen væk, men så lærte jeg da nogle nye tyske ord, det er ingen skade til.
Hav en rigtig dejlig dag og vi håber solen kommer frem og du får bagt dine kringler... lad os høre nærmere om de blev godt.
Venlig hilsen Aite

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-08 00:59

Jeg går ud fra at det er en ret fed dej, som du så "forsæber " lidt i overfladen.
Når det bagefter bages vil varmen sikre at restalkali reagerer med fedtet, og du opnår den ønske virkning, uden at der efterlades noget ætsende stof.

Det du får hos Matas svarer nok ikke til den renhed, som din opskrift anbefaler.

Det er så spørgsmålet om urenhederne er giftige eller ligegyldige.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-06-08 10:04

Matas må da kunne levere analyserene stoffer. Ellers kan man jo ligeså godt købe det som afløbsrens i netto. Jeg ved nok at laboratorier køber deres analysevarer hos Struers, men mon de sælger til private?
http://www.struers.dk/default.asp?top_id=10&doc_id=312

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 26-06-08 22:29

Så er de blevet bagt.. og i kan tro de er gode...Hvis i vil prøve siger i bare til så sender jeg hele opskriften...

Ja og Klumme... 30 g i 1 l er noget andet en 500g i 3 l vand.. så derfor er det ikke farligt...

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 26-06-08 22:31

e kunne køes i Matas defor for du point...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-08 09:16

Så sæt opskriften i under tips!