/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
vandpumpe passat
Fra : boje1904
Vist : 1410 gange
500 point
Dato : 18-06-08 08:02

Jeg er den lykkelige ejer af en passat fra 1993, hvor jeg lige har fået skiftet vand pumpe.
Mit spørgsmål er hvilken vej skal remmen løbe omkring vandpumpen. Jeg har fået pumpen skiftet på et autoriseret værksted, og de lader pumpen løbe på bagsiden af remmen mellem motor og generator, men på hjulet til vandpumpen (Det gamle hjul genbruges) er der slid spor efter indersiden af remmen.
Er der nogle som kan hjælpe med den rigtige vej, og evt nogle som kan sende en tegning, evt på privat mail.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-06-08 08:07

Citat
Jeg har fået pumpen skiftet på et autoriseret værksted

Mon ikke de ved hvad de laver - det virker vel også ???

At du kan se "andre" spor kunne jo netop være årsagen til at den var defekt...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-08 08:14

På højre side af remskiven når du ser den forfra

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-08 08:26

Nu havde det jo lige været rart at vide om det var en diesel eller benzinmodel

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 18-06-08 08:47

Hej og TAK forsvarene.
Her lidt svar på jeres spørgsmål:
refi: Autoriserede værksteder er ikke bedre end andre, og min erfaring er at de laver mange sjuske fejl, mmmaaaaannnnge.
Dova: Det er en benzin motor, model 2E.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-08 10:01
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 18-06-08 10:02

Jeg håber det er den rigtige...Passat 2,0 benzin 2E

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-08 10:18

Jeg kender ikke lige den passatmodel i detaljer.

Til vandpumpe bruges normalt en V formet rem med takker, på den side som skal vende ind mod mod hjulene. Den skal køre i et V formet spor . Derfor lyder de helt forkert at den skulle trække med den flade bagside mod et hjul.
Det er nok sjusk at mekanikeren simpelthen har glemt at lægge remmen omkring hjulet.

Kør hen til værkstedet, bed værkføreren om at se på det.

Jeg har selv oplevet endnu værre sjusk på et autoriseret VW værksted i København.

hvis du bare kører videre trækkes pumpen baglæns og remmen ødelægges og skrider snart.

Når pumpen kører baglæns bliver gennemstrømningen svagere, og du risikerer motorskader hvis du belaster motoren hårdt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-08 10:25

Altså højre om hjulet

Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 18-06-08 10:29

Jeg takker for billedet, det er ikke den helt rigtige men det kan bruges. Forskellen er at den som der er billed af ser ud til at være med Air-condition. Det har min ikke.
Men tusind TAK for billedet. Det var også den måde jeg ville monterer remmen, men det autoriserede værksted havde monteret den så vandpumpen løber den anden vej! Det er muligt når yderste rem kun dækker 2 skiver!
Jeg tror de skal have en "omgang" verbale tæsk hos det lokale værksted!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 18-06-08 10:31

Tak for svaret dova. Som jeg skrev tusind TAK!!! Det vil blive rettet hurtigest muligt på mit "eget" værksted..... Jeg gider ikke VW mere!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-08 14:02

Godt du selv opdagede fejlen