/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Fordelingstal i Andelsbolig
Fra : vedikkealt
Vist : 4763 gange
200 point
Dato : 17-06-08 20:59

Mon der er noget her der ved noget om det ?.

I en Andelsboligforening findes der et begreb der hedder en fordelingsnøgle, f.eks er selve tallet 500, hvoraf den enkelte lejer så betaler en del f.eks enlige en tiende del, og en familie på 4 betaler 4 tiende dele...håber i forstår.

Jeg har så en god bekendt der netop bor i Andelsboligforening, og her betaler den enkelte husstand det samme til de fælles udgifter, uanset størrelsen på lejligheden, nogle er 1½ værelse, mens andre er 3- 4 værelses til familier m/u børn.

Dem der så bor i 1½ værelse mener det er uholdbart at de skal betale det samme til fællesudgiferne som dem med 3-4 værelser.

Findes der en lovgivning, eller andre fastsatte regler der regulerer dette.

Glæder mig til at se om der kommer nogle spændende og brugbare svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 21:05

Det må da stå noget om i boligforeningens vedtægter??

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 17-06-08 21:08

Fordelingstal
For at opgøre udgifterne til fællesarealer og andre fælles faciliteter i forbindelse med ejer- eller andelsforeningen, arbejdes der med et fordelingstal. Fordelingstallet kan være fastsat i forhold til boligens størrelse, men dette er langt fra altid tilfældet, idet også en lang række andre faktorer kan have indflydelse på fordelingstallet. Fordelingstallet fastsættes af den ejer, der opdeler ejendommen i ejerlejligheder og det fremgår af tingbogen.

Udover det tinglyste fordelingstal kan der i ejerforeningen arbejdes med et administrativt fordelingstal. Dette forekommer f.eks., når 2 naboejendomme med hvert sit matrikelnummer udgør en samlet ejerforening og anvendes i så fald i forhold til fællesudgifterne.

fra: http://www.metrobolig.dk/ordbog.htm

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-06-08 21:52

# HelleBirgitte

Denne ejendom er bygget som en Andelsboligforening, så der er ikke tale om nogen konvertering fra lejer til andelsbolig.

Gør det nogen forskel ? f.eks at der ikke står noget i tingbogen ?

# Nordsted1

Desværre ikke, og dem i de store lejligheder stemmer imod en ændring, og det er vel meget forståeligt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-06-08 22:34

Prøv at stille dit spørgsmål her - gratis juridisk bistand - man kan både ringe og maile

http://www.retshjaelp.com/

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-06-08 22:57

# HelleBirgitte

Jeg har lige sendt spørgsmålet til det link du sidst satte ind.

Ved jo ikke om jeg får svar derfra. men nu er det også prøvet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-06-08 07:03

Og så fandt jeg selv denne side, hvor man åbenbart uden abonnement kan få svar på disse spørgsmål....

http://www.andelsportal.dk/raadgivningsskema/

Men kom gerne med flere input

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-08 10:32

Man kan fordele fællesudgifter på forskellig måde. Uanset hvordan man gør, er der nogle , som synes det er uretfærdigt for dem.

Det afgørende er at man inden man køber en andel, ved hvad man går ind til. Det har jo også med prisen, man vil give, at gøre.
Det er først problematisk, hvis man begynder at ændre på fordelingsmetoden.
Derfor skal du ikke gøre dig noget håb om, at du kan få ændret noget.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-06-08 09:20

Tak for svaret HelleBirgitte.

Du var den der her kom med det bedste svar, men der er desværre ikke rigtigt noget der har bragt mig frem til et endelige svar, og den retshjælp som du andetsteds indsatte link til, har jeg desærre ikke hørt fra...men det kan da selvfølgelig nå at komme endnu.

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-06-08 10:12

Tak skal du have - håber du snart hører noget fra retshjælpen