/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Primoposter igen
Fra : clausbee
Vist : 731 gange
25 point
Dato : 17-06-08 19:49

Tak for de gode råd, men mit problem er ikke løst

Følgende er et eksempel baseret på mit forrige årsregnskab (men med fiktive tal) og skal danne grundlag for mine primoposteringer:

EGENTKPITAL

Kapital primo      200.000
Privat indskud 80.000
Privat hævet       150.000
Ovrf. resultat indv.år 75.000
       ---------------------------
Egenkapital ultimo 130.000

Egenkapital ultimo har jeg bogført som Kapital primo i de nye regnskab og når alle andre primoposter er bogført mangler der 75.000 i kredit, svarende til Overf.resultat indv. år, før der er balance.

Så spørgsmålet er hvor jeg skal bogføre de manglede 75.000.

Jeres hjælp imødeses med spænding.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-06-08 19:55

Hej

Lige for god ordens skyld.

Kr. 200.000 plus kr. 80.000 minus kr. 150.000 plus kr. 75.000 giver kr. 205.000 som er din egenkapital ultimo året før.

Primo egenkapital nyt år er således kr. 205.000 som er kr. 75.000 forskelligt fra det du har skrevet, og dermed stemmer det.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-06-08 19:57

Hej

Fejlen kan opstår på mange måder, hvis du bruger C5, så har du opsat "tælleværker" forkert.

Det kan drille lidt, men prøv at gå det igennem, og husk at "efterberegn" når du har ændret på kodningen, så du får de rigtige tal frem.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-06-08 19:59

Hej igen igen

Glemte lige - der er to hovedformål i C5 med tælleværker

1) få en korrekt egenkapital i løbet af året

2) få aktiver og passiver til at stemme i løbet af året.

hvis du ikke bruger C5 - så har dit program sandsynligvis en tilsvarende funktion, og der skal du sætte det op således at "årets resultat" løbende tælles med i "egenkapital i alt".

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : clausbee

Dato : 17-06-08 20:14

Tak Leo,

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad problemet er, men kigger på det. Ellers vender jeg tilbage. Der er jo kun 14 dage til jeg skal aflevere min selvangivelse og mangler blot ca. 250 bilag.
Jeg tror jeg beder om udsættelse.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 18-06-08 10:37

Hej Clausbee

Til orientering, så har SKAT for flere år siden strammet gevaldigt op på det med udsætttelser.

Direkte adspurgt (for et år siden) oplyste de at ved skatteyderens uforudsete meget alvorlige sygdom kunne man måske forvente at en anmodning om udsættelse ville blive accepteret.

Alle andre undskyldninger vil blive afvist, og der bliver udstedt bøder for den manglende selvangivelse.

Hilsen

Leo Lund