/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udfyldning af revner i stolper
Fra : marc43
Vist : 3844 gange
100 point
Dato : 17-06-08 15:15

Jeg har bygget et repos af bl.a. 100x100 trykimprægnerede stolper som skal have hvid træbeskyttelse her i sommeren. Desværre så er de revnet som de jo altid gør. Jeg vil gerne have udfyldt revnerne som er rimelig voldsomme inden de får træbeskyttelse. Er der nogen, der har kendskab til hvad man kan bruge udendørs som kan males. Akrylfuge og silikone duer jo ikke.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-06-08 15:22

Træet arbejder for meget, til at det du nu vil fylde i, kan blive siddende.

Så desværre må du leve med revnerne

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-06-08 15:44

Olesen har sikkert ret, men det ville nu ikke forhindre mig i at prøve at udbedre de værste revner med acrylfugemasse med antimug - af den type, der bruges på badeværelser.
Der kan da ikke ske noget ved at prøve på et forholdsvis diskret sted

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 17-06-08 15:53

Kan man da få akrylfugemasse til badeværelser, der kan overmales? Jeg har ikke hørt om det før og lyder ikke så sikkert til et badeværelse, hvor man jo normalt bruger silikone eller gummifuge.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-06-08 16:41

du kan få acrylfuge der er beregnet til udendørs brug , den kan sagtens bruges
ellers er der også silikone der kan males på
den bedste fuge du kan bruge er tec7 , men den er rimelig dyr ( ca 110 kr pr tube )

så du kan sagtens finde noget der kan klare dine krav

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-08 17:12

Så måtte jeg jo til at finde fugepatronen frem, og det er helt korrekt ikke acryl, som jeg troede at kunne huske.
Det er en vandbaseret siliconefugemasse tilsat fungicid og som er overmalbar.
Jeg har brugt den og malet på den på mit badeværelse, så jeg ved det virker (uanset hvad det nu er lavet af ) .
Den jeg har brugt, er fra DanaLim og hedder bare "Gør Det Selv Fuge" og har nummer 572 (hvid). Den er vejrbestandig, højelastisk (25%) og overmalbar - købt i et af følgende byggemarkeder: jem&fix, XL, Stark eller Silvan.

Prøv den - det ville jeg gøre.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-06-08 17:35

Arbejder selv i malerafd. i byggemarked og er fuldstændig enig med myg. 15 % bevægelihed er ret meget og det er korrekt at bruge træbeskyttelse ikke maling.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-08 21:57

Acrylfugemasse er billig, og burde være god nok hvis du bruger en fuldt dækkende træbeskyttelse.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 18-06-08 08:06

Tak for svaret myg.

Det lyder som den helt rigtige løsning. Det vil jeg prøve.