/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gen-installation af Windows
Fra : LarsSimoni
Vist : 530 gange
45 point
Dato : 17-06-08 12:34

Hej alle

Normalt, når jeg skal formatere min computer, så plejer jeg bare at formatere den med min XP-cd.
Jeg står dog overfor et problem med min lillesøsters computer når jeg vil have formateret hendes. For det første fik vi ingen cd med i handlen dengang vi købte den, og for det andet så aner jeg ikke hvilke drivere jeg skal hente til hendes computer. Den er nemlig samlet af en masse forskellig hardware.

Jeg er så blevet fortalt at man kan trykke på en knap når computeren starter op, og derved både formatere computeren, men også installere XP igen med de drivere der nu er brug for.
Syntes bare ikke jeg kan finde noget nogen steder ?

Håber der er nogen af jer derude der ved hvad jeg snakker om, og kan hjælpe mig.
På forhånd tak..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-08 12:44
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-08 13:25

Citat
Jeg er så blevet fortalt at man kan trykke på en knap når computeren starter op, og derved både formatere computeren, men også installere XP igen med de drivere der nu er brug for.
det må betyde at der er en recovery partion på computeren, prøv med F11, står det ikke på skærmen et kort øjeblik under starten, Press F11 (eller en anden tast) for recovery ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-08 13:32

Citat
Den er nemlig samlet af en masse forskellig hardware.

Det lyder som noget "hjemmebryg" - så der er nok INGEN resque partition på

Er den overhovedet købt med et styresystem ?

Kommentar
Fra : Scrub

Dato : 17-06-08 15:00

jeg har fået fortalt at man ikke bare skal trykke på fx F11, men blive ved med at klikke indtil det dukker op.
Så ikke være skuffet hvis det ikke dukker op efter det første klik .. bliv ved :p

Bare et lille hjælperåd ..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-06-08 15:01

F8 for bootmenu på de gamle de nyere bruger F11 eller F12 derefter vælges cdrom, xp cdèn skal sidde i drevet.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 18-06-08 22:12

Citat
Normalt, når jeg skal formatere min computer, så plejer jeg bare at formatere den med min XP-cd.
Jeg står dog overfor et problem med min lillesøsters computer når jeg vil have formateret hendes. For det første fik vi ingen cd med i handlen dengang vi købte den,

det MÅS MAN IKKKKKKKKKKKKK_en xp til 1 pc__ X 50000
_______________

er det en bæbart eller fast PC_ hvad var der på den FØR

Citat
Syntes bare ikke jeg kan finde noget nogen steder ?

på hvilket lo____ er den høbt.
luder ikke som det er <DIN

Mangler du ikk password osse + DIV lisencer

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 18-06-08 22:14

den er SIKKER%T bootsikret_= LOL

er den fra det ??LOKALE_ håb på der ikke ertyverusikring på den.....
så får du besøg af en af dagene___

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-06-08 07:10

klamigen->> hvilke stoffer kører du på???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-08 08:13

KATh

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 19-06-08 15:05

Jamen, det vare bare en min mor bestilte til hende dengang hun havde fødselsdag, så er begrænset hvad jeg ved om det. Der var XP på computeren da hun fik den ja ..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:28

NUKE lortet!

BRUG: http://dban.sourceforge.net/

SÅ: ..lægger du en 'lovlig' version af operativsystemet ind igen

"I TVIVL" under installation? BRUG: Standard driverne.

DERNÆST ..ska' vi nok hjælpe dig med at finde de specifikke manglende hardware drivere

(Vær forberedt på at du skal skille skidtet ad for, at læse fabrikant, produktions- og serienummer på bundkort og chip'ene: (CPU/grafik/lyd/RAM/DMA/USB/osv.) )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:33

Ps. 'En lovlig version af operativsystemet' ..er noget man køber af Bill Gates (Windows)

..eller ..?

Henter her: http://www.ubuntu.com/

Open Source ... GRATIS

For at ku' køre Windows programmer derefter? Så henter du bare Wine:

http://linux.softpedia.com/get/System/Emulators/Wine-148.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 12-07-08 12:30

Hej LarsSimoni

Du bør købe en lovlig udgave af XP, det er ikke særlig dyrt nu. Hvis der mangler drivere, kan du hente dem på nettet. Den genvejsknap, du efterlyser, tror jeg ikke, at du finder.

Er pc'en mere end 3-4 år gammel, ville jeg overveje at købe en ny, med Vista præinstalleret (ikke, at det er bedre end XP, en del software fungerer ikke i Vista), prøv at se her

http://www.computercity.dk/?Identifier=DK26746

Der får du med garanti recovery-CD'er med.
Og slipper for at bruge mange, mange timer på at få den gamle til at virke. Timelønnen kan også blive for lav. Og blodtrykket for højt...

Mvh