/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
diodekæder
Fra : kj
Vist : 938 gange
100 point
Dato : 17-06-08 12:17

Jeg har 3 diodekæder med små dioder formet som stjerner. Der går 2 ledere fra transformatoren til en lille kontrolbox, der har 8 forsk. indstillinger. Der går 3 ledere fra boxen ud til dioderne. Problemet er, at jeg gerne vil have dem til at lyse konstant, og det kan jeg godt ved at indstille det på boxen(8 tryk på en lille sort knap), men næste gang de tænder(de er på sluk-ur) gør de som det passer dem, så begynder de f.eks. at blinke i stedet for. Kan jeg klippe boxen af, og hvis, hvordan forbinder jeg så de 3 ledere til transformatoren.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-06-08 18:31

tag et multimeter og mål på afgangen i de forskelige intervaller der er garanteret 1 "N" (-) og 2 "F"(+)

der er sikket 2 kæder med fælles N

Kommentar
Fra : kj

Dato : 18-06-08 13:28

Det er formet som et garin med små stjerner, tilsyneladende er er kun en diode i hvert nedhængende gardin der får tilført 2 F.
Vil du i di svar mene at jeg bare kan koble de 2 faser sammen, og alle dioder derved lyser konstant.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-06-08 15:56

de er jo nok 12v diodekæde med en "multibox med programmer" så ja

når man tager et multimeter (eks) ben1 - ben 2 + = 12V / ben1 - ben3 + = 12V
ben1 -, ben2 og ben3 + = konstandt lys hele tiden