/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kaffe vs. te........
Fra : beckski
Vist : 2627 gange
499 point
Dato : 17-06-08 08:50

NÅ!
Jeg har lige nu en knaldende hovedpine fordi jeg har taget en kold tyrker og ikke drikker kaffe mere siden i går morges. - Det siges at blive bedre om en uges tid... - men hvorfor ?
Og hvad er det der gør det her ved mig ???
Jeg er så hoppet på teen i stedet for. Men der er jo også koffein og tein i... så er det overhovedet fornuftigt at drikke te i stedet ??? ...

hvad er sundest ? og i så fald hvor meget er sundt/usundt ?

Nogen med egne oplevelser ???

Beck

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 08:57

Her er der lidt læsestof

Hvad er koffein?

Koffein er et naturstof, der findes vidt udbredt i planteriget. Det tilhører en kemisk gruppe kaldet plante-alkaloider. Koffein findes i blade, frø og frugter fra mere end 60 forskellige planter, blandt andet kaffe-, te-, kakao og kolaplanter.

I dagligdagen møder vi koffein i kaffe, te, kakao, cola samt i andre fødevarer som chokolade og energidrikke. Selv koffeinfri kaffe kan ikke sige sig helt fri for spor af koffein. Koffein-lignende stoffer findes blandt andet i energidrikke med guarana og maté, som er stoffer, der udvindes af sydamerikanske planter.

Som ingrediens i lægemidler er koffein enten kemisk fremstillet eller udvundet af kaffebønner.

Hvordan virker koffein?

Koffein har i mange år været kendt for sin opkvikkende effekt. Det er dog først i de sidste årtier, at egentlig forskning har kunnet vise, at koffein øger vores udholdelsesevne, blandt andet i forbindelse med sportspræstationer.

Der er flere teorier om, hvordan koffein giver denne opkvikkende virkning på kroppen. En teori går ud på, at koffein virker direkte stimulerende på centralnervesystemet (CNS). Den stimulerende effekt på CNS betyder, at man bliver mere vågen og får en bedre reaktionsevne. En anden teori går ud på, at koffein tilfører energi direkte til vores muskler. En sidste, og mest sandsynlig løsning kan være, at koffein simpelthen øger fedtforbrændingen i sig selv, så kroppen ikke tærer på sit eget energilager af kulhydrater under træning.

Koffein virker mildt vanddrivende. Den vanddrivende effekt af koffein i kaffe og te har ofte været til diskussion. Mange er i dag enige om, at kaffe og te i moderate mængder gerne må tælle med, når man regner ud, hvor meget væske, man har fået på en dag. Men drikker man mere end 5 til 6 kopper dagligt, kan man ikke tælle det med i væskeregnskabet.

http://www.netdoktor.dk/sport/doping/artikler/koffein.htm

En lang smører om grøn the, som er blevet ret så moderene

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/behandling/alternativ+behandling/behandlingsformer/groen+te/dokumentation+groen+te.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 09:16

Kaffe kan også være sundt Men igen, alt med måde

Når du har så kraftige abstinenser, mon det så ikke ville være en god ide, at trappe langsomt ned??

Kaffe - 3 kopper om dagen gør dig endnu sundere
Forskning viser, at kaffe forebygger kræft og sukkersyge og hjælper dig med at holde den slanke linje. Det forudsætter bare, at du får koffeinen på den sunde måde. Læs her, hvad koffeinen gør ved din krop - og hvordan du får del i alle dens gavnlige virkninger.

Kaffe kalder med jævne mellemrum på overskrifter, der skiftevis fortæller om dens positive og negative indflydelse på helbredet.

Forklaringen er, at der sjældent skelnes mellem mængden af kaffe og mellem de forskellige tilberedningsmetoder. Alt peger nemlig på, at moderate mængder af kaffe faktisk er sundt, mens et umådeholdent forbrug er mindre sundt. Og nogle gange ligefrem usundt. Kogekaffe, hvor kaffebønnerne koges sammen med vandet, har vist sig at give risiko for hjerte-kar-sygdomme. Når du ikke filtrerer kaffen, får du for store mængder af stofferne kahweol og cafestol, der kan påvirke kolesteroltallet negativt.

Læs mere om kaffe:

Sådan får du mest ud af din kaffe

Sådan virker kaffe på kroppen

De tre sunde kopper
Når forskningen interesserer sig så meget for kaffe, handler det om kaffens mest aktive stof koffein. Det er et naturstof, der tilhører en kemisk gruppe kaldet plantealkaloider. Koffein virker både opkvikkende og stimulerende. Når det primært er kaffe, der bliver forbundet med disse virkninger, skyldes det, at kaffeplanten har en høj koncentration.

Der er imidlertid også koffein i andre planter, fx i te-, kakaoplanter samt kolanødder. Du kan næsten få lige så meget koffein ved at spise 100 gram mørk chokolade som ved at drikke en kop kaffe. Et andet alternativ til kaffe er to kopper sort te, mens du skal drikke næsten en hel liter cola for at få den samme opkvikkende virkning. Det er primært koffeinen, der får skylden for de mindre heldige egenskaber ved kaffe. Derfor melder de europæiske sundhedsmyndigheder ud, at du bør holde dig til højst 300 mg koffein om dagen, hvis du vil være på den sikre side. Eller hvis du fx forsøger at blive gravid. De 300 mg svarer til tre kopper kaffe eller seks kopper te.

Beskytter mod kræft
Kaffe bliver løbende undersøgt for sine gunstige virkninger. Forskerne har flere gange fremhævet kaffens høje indhold af antioxidanter som en af de meget positive egenskaber. En af de vigtigste antioxidanter er chlorogensyre, der generelt menes at kunne beskytte mod kræft.

En række undersøgelser viser, at kaffe specifikt sænker risikoen for, at du udvikler kræft i tyktarm og i endetarm. Ny forskning viser også, at kaffe hæmmer udviklingen af kræft i leveren, og kaffedrikkere menes desuden at have mindre risiko for kræft i æggestokkene samt kræft i mund og hals.

Forskerne mener, at kvinder, der har arvelig risiko for brystkræft, kan nedsætte risikoen væsentligt ved at drikke kaffe i moderate mængder. Til gengæld viser andre undersøgelser, at kaffe giver en lille forøget risiko for blærekræft.

Mere kaffe, mindre sukkersyge
Der er mennesker, der har bedst af at drikke meget mere end de anbefalede daglige tre kopper kaffe.

Har du fx astma eller bronkitis, er der meget, der tyder på, at du med god samvittighed skal sætte de tre kopper som en absolut minimumsgrænse, fordi kaffen både nedsætter antallet af anfald og gør anfaldene mindre slemme.

Mennesker, der har en overrisiko for at udvikle type 2-diabetes, har også rigtig godt af kaffe. Type 2-diabetes er den type sukkersyge, der oftest rammer i voksenlivet, og som ofte kommer i kølvandet på fx overvægt eller mangel på fysisk aktivitet. Sygdommen er dog også arveligt betinget. Forskerne har i flere store undersøgelser fundet omvendt sammenhæng mellem kaffeforbrug og risiko for at udvikle sygdommen.

Fx har forskere fra Holland og USA undersøgt næsten 89.000 kvinder i alderen 26-46 år og bl.a. fundet ud af, at fire kopper kaffe eller mere mindsker risikoen for type 2-diabetes med 47 procent.

Andre undersøgelser har vist, at et forbrug på mere end seks daglige kopper kaffe giver mere end 50 procent lavere risiko for diabetes-2 hos mænd og 25 procent lavere risiko hos kvinder. Hvis man altså er i risikogruppen.

Holder vægten nede
Kaffen kan også være et redskab, så det bliver nemmere at holde den slanke linje. Den virker nemlig stærkt ind på centralnervesystemet, hjerte og kredsløb og på stofskiftet. En kop stærk kaffe virker stimulerende på centralnervesystemet og påvirker kredsløbet, så puls og blodtryk stiger. Det samme gør forbrændingen og især fedtforbrændingen.

En kæmpestor undersøgelse, hvor næsten 40.000 kvinder og mere end 18.000 mænd deltog, bekræfter, at koffein virker slankende og modvirker de ekstra kilo, som mange oplever sætter sig gennem livet.

Deltagerne blev fulgt gennem 12 år, og det viste sig, at deltagerne i gennemsnit tabte sig et halvt kilo uden at ændre på deres kostvaner. Til gengæld havde deltagerne øget deres indtag af koffein med, hvad der svarer til en ekstra kop kaffe om dagen. Forklaringen på vægttabet er ifølge forskerne koffeinens påvirkning af stofskiftet.

Det er dog ikke sådan, at du kan bruge kaffe som en decideret slankekur. Fordrikker du kaffe dagligt, aftager påvirkningen af dit kredsløb og stofskifte. Det er også derfor, den stimulerende virkning på puls og blodtryk ikke er skadelig for dit hjerte-kar-system. Til gengæld er der ingen tvivl om, at kaffe kan være et effektivt supplement til en ellers sund og fedtfattig kost.

Når kaffe er skidt
Det er en myte, at du kan få mavesår af at drikke for meget kaffe. Men har du tendens til mavesår eller til for meget mavesyre og sure opstød, gør kaffe symptomerne værre, fordi kaffe stimulerer dannelsen af mavesyre og af pepsin, som er et af de vigtigste enzymer i fordøjelsessystemet.

For mange kopper kaffe i løbet af dagen giver desuden meget kontante og ubehagelige symptomer, som mange vænner sig til, og som de derfor kommer til at opfatte som en normal tilstand. Det er først og fremmest let kvalme, rystende hænder, let koldsved, rastløshed og irritabilitet. For meget koffein får kroppen til at producere mere af stress- og kamphormonet adrenalin. Store mængder kaffe giver rumlen og luft i tarmene, og selv om kaffen i første omgang virker som et godt afføringsmiddel, kan lang tids overforbrug have den direkte modsatte effekt og give ubalance i fordøjelsen.

Kaffe og væskebalance
Det er børnelærdom for de fleste, at kaffe og te virker så vanddrivende, at de nærmest har den forkerte virkning i væskeregnskabet. Men ny forskning viser, at sandheden er mere nuanceret.

Drikker du kaffe dagligt, vænner kroppen sig til den vanddrivende virkning, så kaffen i stedet bliver et tilskud til væskeregnskabet. Te har en lille vanddrivende effekt, men dog ikke så meget, at te direkte trækker fra i væskeregnskabet. Den væske, du får, skal naturligvis ud igen. Og her er det ikke bare vand, der skylles ud, men også mineraler, fx zink, kalk og magnesium.

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?p=bohp&d=530&a=11179

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 17-06-08 13:14

Jeg kommer lige ind fra sidelinien med et spørgsmål til dig Nordsted1. Det ser ud tildu har samlet en del viden om kaffedrikning. Ved du noget om, hvilken indflydelse det har at hælde mælk / soyamælk i kaffen? Er det godt eller skidt for helbredet?
Det har vi tit talt om herhjemme, men vi har ikke kunne finde noget om det på nettet.

Hilsen LA5

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 17-06-08 13:14

Her står der også noget om Kaffe . http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-12157194.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-08 13:44

LA5, jeg tror ikke det har nogen betydning med den sjat mælk der kommer i kaffen, men jeg bilder mig selv ind, at kaffen så ikke misfarver tænderne så meget

Kommentar
Fra : kno3

Dato : 21-06-08 16:03

jeg sig drik te det er 40% sunder end kaffe og er du tidliger kaffe driker er det ikke nær så sundt at stope brat drik heller tynder og tynder kaffe og drik så te der bliver tykker og tykker end til den er god gør det over en uges tid det er sundest for dig og dit liv

Kommentar
Fra : loladi

Dato : 16-09-08 23:29

Du kan drikke te fx. grønte som også blir kaldt for japansk te, det hjælper mod hovedpine hvis man drikke det før morgen- og aftens-maden. Det hjælper også for at tabe sig. du kan også holde op med at drikke te med sukker, desuden er der også kamilie te som også får en til at beroligge.

Vedrørende kaffe kan jeg sige, at hold op med at drikke for meget, kun en gang i mellem. Du blir meget afhængig, ellers hvi du ikke kan så drik det uden sukker.