/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Primo postering
Fra : clausbee
Vist : 873 gange
100 point
Dato : 16-06-08 18:53

Ved manuel postering af primoposter mangler jeg kun sidste års driftsresultat. På hvilken konto skal jeg bogføre.
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-08 19:17

På Egenkapitalen - naturligvis.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-06-08 19:24

På overført resultat under egenkapitalen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-06-08 22:27

På 'opsparet overskud tidligere år'.

Ja, kært barn har mange navne. Og der er mange forskellige udgaver af kontoplaner. Men i al fald skal den placeres på status, passiver, en af de konti der sammen udgør 'egenkapital'en. Hvilket navn den så har, det er ikke til at vide.

Men det er osse det de to foregående skriver.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-06-08 06:25

Jeg går ud fra du selvfølgelig har haft et overskud. Da dette overskud tidligere er blevet debiteret kasse/giro/bank eller andet skal overskuddet krediteres en konto der hedder egenkapital.
Kontoen kan bestå f.eks. af følgende underkonti: kasse, giro, bank, anlægasktiver, omsætningsaktiver m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-08 08:14

hawaii7 skrev
Citat
.. en konto der hedder egenkapital. Kontoen kan bestå f.eks. af følgende underkonti: kasse, giro, bank, anlægasktiver, omsætningsaktiver

At 'Egenkapital' skulle bestå af de oplistede underkonti er desv. forkert.

De oplistede underkonti hører alle til under 'Aktiver' - hvis bjørnebanden en nat lister ind med koben og onde hensigter, så er det værdier de finder i virksomheden og kan tage med sig - nåh ja, måske ikke lige 'Bank', medmindre de bagefter tar en tur i banken, men 'Bank' svarer til nogle værdier i virksomheden.

Egenkapitalen hører til under passiver.

I passiverne er der osse 'Fremmedkapital', fx et banklån. Banklånet er noget man har oprettet f.x. for at kunne købe et aktiv, fx en maskine til produktion. Maskinen er at aktiv, et anlægsaktiv. Lånet er et passiv - en fremmedkapital. På den måde er der ballance: aktiver = passiver. Ta et lån på 100.000 og køb en maskine til 100.000 for det. Så har du et aktiv (maskinen) til 100.000 og et passiv (banklånet) til 100.000

Men hvis du har tjent penge i virksomheden, så behøver du ikke nødvendigvis at tage et banklån for at købe en maskine til 100.000, eller for at eje en bankbog med 100.000 på. Maskinen eller bankbogen er stadig et aktiv, men de penge du har brugt til at anskaffe det, hvor kommer de fra? Hvem tilhører de? Jo - det er jo nogen du som virksomhedens ejer har tjent ved hårdt arbejde tidligere. Du kunne have hævet dem fra virksomheden, men du har valgt at virksomheden godt må låne dem af dig lidt endnu. Det er et 'lån' fra virksomhedens ejere privat til virksomheden. Det kaldes så ikke fremmedkapital men egenkapital.

Egenkapitalen kan fx bestå af følgende underkonti:
Ihændehaverindskud
+ Mellemregning
+ Opsparet overskud tidligere år
+ Indeværende års resultat
- Private hævninger
Og summen af disse kan man kalde 'Egenkapital ialt'

Godkendelse af svar
Fra : clausbee

Dato : 17-06-08 13:22

Tak for svaret henrikkrebs. Det var velformuleret og detaljeret.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-06-08 14:05

Tak

Bille1948 og pve svarede nu også rigtigt (før mig), men jo altså ikke så uddybende. Osse hawaii7 selvom der lige indsneg sig en 'bøf'