/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Privat afbrænding
Fra : suspiria
Vist : 1078 gange
100 point
Dato : 16-06-08 17:42

Vi bor i et rækkehus og har store problemer med vores naboer som brænder affald af flere gange om ugen. Også selvom der er tørke, også selvom det blæser. Vi har klaget både til dem og til vores boligforening, men det preller enten af på dem ellers forstår de det simpelthen ikke (de taler ikke dansk, men har store børn som gør...)

Nogen forslag til hvad vi kan gøre?

Er det ulovligt og i så fald, hjælper politiet i sådan en situation?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 16-06-08 17:45

I mange kommuner, er det ulovligt at afbrænde haveaffald, bl.a der hvor jeg bor

Prøv at ringe til kommunen igen, og forhør dig, om det overhovedet er lovligt - tørke eller ej -

Er det ulovligt er det politiet, i det hele taget kunne jeg godt finde på at snakke med politiet, under alle omstændigheder, for det må ikke generer naboerne, heller ikke selv om det er lovligt

Kommentar
Fra : Ammon

Dato : 16-06-08 17:49

hi,der er forskellige regler alt efter hvilken kommune/boligform du er i du kan måske hente flere oplysninger her. http://borger.dk/forside/soeg?p_source=emner&searchterm=afbr%C3%A6nding%2C+haveaffald

Kommentar
Fra : r2d2me2

Dato : 16-06-08 17:54

Næste gang de brænder af og det generer, så ringer du bare efter brandvæsnet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-08 17:55

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=6394

boligforeningens ejendoms kontor SKAL have regler - men kig lidt ned af siden på den røde firkant og gå videre derfra .

Her er det ulovligt og meldes !

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-06-08 18:09

Nu skriver du rækkehus. Hvis det er en boligforening, så forhør om reglerne på kontoret.
Er det en andelsbolig har I nogle regler som gælder for alle andelshavere.

Boligforening så klag til kontoret og hvis det ikke så er det politiet du skal ringe til.

Er det en andelsbolig så klag til bestyrelsen og hvis det heller ikke hjælper bude bestyrelsen kontakte politiet.

Sådan ulovlige afbrændinger tager politiet sig af.

Med venig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 19:19

Afbrænding af affald er forbudt alle steder til hver en tid, med mindre kommunen har tilladt det.
Det er miljølovgivningen , som bestemmer det.

kun nogle få kommuner har generelt tilladt det og kun i visse af dens områder.
Det må du høre om i din kommunes miljøafdeling. Samme sted skal du anmelde dine naboer.

Det er hverken politi eller boligforeningen som gider tage sig af det.

Der er også nogle brandmæssige betingelser som skal overholdes. Mange tager fejl og tror at hvis man må lave bål efter brandbekendtgørelse, så må man også brænde affald af. Men det må man ikke.

Hvis du selv her om godt 8 dage får lyst til at brænde bål, så husk det må ikke være affald.

Miljøbekendtgørelsen gælder ikke for festblus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-06-08 20:24

Selvfølgelig gider politiet tage sig af det, man må slet ikke afbrænde affald....bortset fra nogen steder haveaffald.

Der må ikke brændes af inden for et vist antal meter fra bygninger o.s.v.

Så du kan melde dem til politiet...selvfølgelig bedst når naboen har gang i bålet....og så bliver naboen pissesur på dig....og får en bøde af politiet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-08 22:02

Hej med dig.
Har netop hørt i tv øst i aften at der er delt bøder ud til nogen hernede der har brændt affald af. Så ring du bare til polistrisserne . Det kan jo gå helt galt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-06-08 07:27

Og på toppen af det hele: Bøderne er rimeligt store, så gå bare i gang.

Godkendelse af svar
Fra : suspiria

Dato : 17-06-08 10:40

Tak for hjælpen til alle Vi kontakter vores boligforening en sidste gang og hvis det ikke hjælper er det af med de fine handsker