/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lugt i skab
Fra : hyldeborg
Vist : 13760 gange
100 point
Dato : 16-06-08 11:31

Jeg har et indbygget klædeskab som mest bruges til opbevaring af vintertøj om sommeren og vise versa, samt opbevaring af gamle fotoalbums, børnenes gamle legetøj osv. Det er altså et skab som sjældent bliver åbnet. Og det lugter........ Nu har jeg haft alt ude og vasket skabet grundigt af i Rodalon, vasket opbevaringstingene af og luftet ud i skabet i en hel weekend. Jeg synes stadig det lugter en lille smule, men det er absolut acceptabelt. Nu vil jeg gerne spørge om der er nogle der har et godt forslag til hvordan jeg undgår den der gamle lugt i fremtiden. Findes der et eller andet jeg kan lægge ind i skabet til at "suge lugten til sig"?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 16-06-08 11:32

Lavendel i små stofposer kan bruges

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 11:41

Ja det har man jo brugt helt fra gamle dage, og det dufter også dejligt. Men det er jo bare lavendelduften der overdøver den dårlige lugt, er det ikke?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-06-08 11:42

Man kan ikke lukke luft inde uden det giver den slags problemer. Før i tiden borede man ofte lidt ventilationshuller i skabe, måske skulle du overveje det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-08 11:50

Efter Rodalon kan du vaske med brun sæbe, det giver en friskere duft.
Og derefter Lavendel eller andet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-06-08 11:52

Her kan du købe et produkt beregnet til formålet
http://www.tm-materialer.dk/product.asp?product=449

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-08 11:53

Du kan også lave et udtræk af noget velduftende, roser eks. vis.
Fordel det med en forstøver i skabet.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 11:55

Har du erfaring med produkterne, HelleBirgitte?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 12:01

Det eneste jeg kan forestille mig, som kan give den slags problemer, er hvis skabet står op ad en kold ydervæg. Så kan skabets isolerende virkning gøre at det bliver så koldt på indersiden at der kommer fugt og skimmel.
Det kan eventuelt være på skabets (udvendige) bagsiden eller på væggen bagved.

Ud med skabet og vask med klorin bagved. Fremover god ventilation bag ved skabet..

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 12:04

Skabet står ikke op ad ydervæg og der er slet ikke nogen fugt, svamp eller skimmel. Det er det dobbetlskab og ved siden af står et andet dobbeltskab, som bliver brugt som klædeskab af min ældste søn. Og i det skab er der ingen problemer.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-06-08 12:06

Nej jeg har ikke erfaring med det, men jeg syntes det er værd at prøve -

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 12:23

Jeg har erfaring med Klorin måske jeg ka finde et link

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 12:33

Klorin og Rodalon er til at fjerne lugt med - og det HAR jeg jo gjort. Det er for at modvirke at det sker igen.............

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-08 12:45

Frisk luft og vasket tøj i et skab giver sjældent problemer

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 13:00

Du har ret - men læs venligst mit spørgsmål !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-08 13:29

hvad er skabet lavet af ?

Jeg har engang fulgt et godt gammelt råd fra en møbelsnedker - at male klædeskabe og skuffer osv indvendigt - og det må jeg sige er en rigtig god ide - nemt at lige gøre rent ind i mellem (sjældent) og det lukker af for evt "duft" der kan sidde i træsorter af forskellig art

man kan altid komme luftfriskere osv i skabe og skuffer men de taber jo virkningen ret hurtigt og de fleste glemmer de er der

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 13:31

Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, er det ved siden af det "problematiske skab" et andet skab nøjagtig magen til. Men det bliver brugt, og åbnet og lukket hver dag - og i det skab er der ingen problemer. Så jeg tror desværre ikke at det vil hjælpe at male.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-06-08 14:08
Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 16-06-08 14:12

Det er foreslået tidligere i denne tråd!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 20:02

Så sæt dog et ventilationsanlæg op eller riv det gamle ....skab ned

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-06-08 21:10

Gør som min gamle mor altid gjorde, put et par stykker håndsæbe ind hist og pist.
Højris.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-06-08 21:12

hyldeborg

du skal pakke dine ting ind i plastikposer og
lukke godt af fx. med knude eller bånd etc.

fx. i netto har de store klare - tror de hedder: affalds-poser
i en rulle á ca.10 stk til ca. kr. 20,00
(altså magen til de sorte affalds-sække/poser i en rulle, men bare i klar plast
så du kan se hvad der er i)

et skab vil aldrig kunne beskytte mod "fims: stege-fis / røg / etc." der siver ind
fordi temperaturforskellen mellem skabet og rummet vil danne
en form for cirkulation af luft mellem skab og rummene
selvom døren til skabet er lukket

hvis dine ting er nyvaskede og KNAS-TØRE når du lægger det i poserne
vil det være som nyt når du pakker det ud igen

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 16-06-08 23:14

Jeg har med held benyttet dette prdukt til en lignende opgave eneste problem er at man ikke an købe produktet i almindelig handel men skal have fat i nogen der benytter leverandøren Würth, det kan være et maskin eller autoværksted eller muligvis en håndværker som f.eks. en tømrer.

http://www.wuerth.dk/produktinfo/Handler.ashx?id=089313920 076 12&imagetype=tdb

Jeg kan ike få linket til at virke, men kopier teksten i linien ovenfor og paste den ind i din browsers adreselinie, så virker det.

Produktet benyttes bla. af autoværksteder til at få gamle biler til at lugte af ingenting selvom lugten i sådan en fætter kan være svær at slippe af med...

Behandlingen er jo igen kun en "symptombehandling" så om den virker på lang sigt er ikke til at sige, min erfaring er dog at det fungerer bedre end både Rodalon og Klorin..

Er du helt sikker på at det er selve skbet der lugter og ikke nogen af de gamle fotografier der står og dunster etellerandet ud?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-08 11:37

Måske er det ungernes (plastic?)legetøj. Der kan jo også sidde madrester, gylp mm. (afhængigt af aldersklasse) aftryk af små svedige hænder etc.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 17-06-08 11:45

Eddike binder dårlig lugt.
Måske en skål med huller i låget vil løse problemet.
Ellers tror jeg den med plastposerne er den bedste løsning.

KH Mette

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 17-06-08 14:32

Som nævnt kunne jeg ikke få linket til at virke, men her er et nyt forsøg.

Klik på feltet TDB under produktet lugtfjerner.

http://www.wuerth.dk/kemi/kemidokumentation.aspx?searchword=LUGTFJERNER

håber det virker denne gang

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 17-06-08 20:57

Tak for rigtig mange gode indlæg. Jeg har i dag lavet duftposer med lavendel til skabet. Og så ser jeg om det er nok. Ellers må jeg gribe til de foreslåede skrappere midler.