/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Olieradiator, beregning af størrelse / w~
Fra : Hoffmann
Vist : 3702 gange
190 point
Dato : 05-10-01 13:46

Jeg har ladet opføre en lille bjælkehytte på 9,9 m2 i min have.

Ydervægge er 32 mm tykke granplanker uden yderligere isolering.

Gulv- og tagbrædder er 21 mm tykke.

Under tagbrædder er der 45 mm luft, 75 mm rockwool-bats, dampspærre og loftsbrædder på 19 mm.

Gulvet er opbygget som følger: 20 cm grus, 70 mm luft, 100 mm flamingo og 21 mm gulvbrædder.

Der er isoleret dør og vindue, 70 x 80 cm, med to lag glas.

Loftshøjden er fra 180 cm til 220 cm (i kippen) hvilket giver et rumfang på ca. 23 m3.

************
Jeg vil gerne kunne opbevare både lidt bøger, hynder til havemøbler, madras, gardiner samt have nogle stueplanter og haveplanter til overvintring.

************
Spørgsmål: Hvor stor (watt og ribber) bør en olieradiator være for at holde dette lille hus på min. +7 grader C om vinteren (eller for den sags skyld i andre kolde perioder)?

Er der nogen her i forum der har erfaring vedr. opvarmning udelukkende baseret på olieradiator(er) hører jeg meget gerne om det.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Hoffmann

Dato : 08-10-01 10:39

Hej Britta!

Som det fremgår af mit spørgsmål er der IKKE tale om tip-top isolering - ydervægge resterer.

Dit svar er korrekt under forudsætning af, at hytten er ordentligt isoleret - men da dette ikke er tilfældet (endnu) skal der noget VARMETABSBEREGNING til.

Det er faktisk dette jeg efterlyser - samt erfaring med opvarmning med olieradiator (varmeevnen, økonomi ved anskaffelse/drift m.v.)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Hoffmann

Dato : 08-10-01 10:42

Ups! Jeg fik skrevet inden jeg afviste. Undskyld.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 190 point
Dato : 08-10-01 20:27

Hej
Hvis du køber en på 2000 w med 9 ripper , er det under normale forhold rigeligt, husk på der er termostat så den afbryder automatisk, og du kan endvidere nøjes med at køre med 1000 w
hvis vejret er mildt, prisforskellen på 1500 w og 2000w er så lille at det godt kan betale sig.
Priser fra 4 til 8000 Kr. Set hos www.do-it.dk

Mvh
PARKENSS

Godkendelse af svar
Fra : Hoffmann

Dato : 09-10-01 15:50

Nu har vi indkredset det faktuelle.

Men.... Jeg har én i kikkerten (Hørsholm Hovedgade): IdéLine, 1000W/1500W/2000W, 11 ribber, hjul, termostat og jeg-skal-kommer-efter-dig. og så koster den kun kr. 599,00.

Det må da være sådan én jeg skal have!

Men er der slet ingen her der har nogen erfaring med sådan en olieradiator?

PS. Hos do-it.dk er priserne nogenlunde tilsvarende.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 26-02-02 20:16

Jo, sådan en har jeg. Fin radiator, varmer godt, ingen problemer. Husk at stille den så lavt som muligt i watt - det giver den mest stabile varme.

Kommentar
Fra : Hoffmann

Dato : 14-03-02 13:54

Tak til Maria!
Jeg har holdt havehuset på ca. min. +5 grader vinteren igennem. Jeg har også anskaffet en energimåler (kr. 150,00) til check af forbruget. Det bliver vidst en kostbar affære (måske næsten kr. 1.600,00) - men nu vil der blive efter-isoleret inden næste vinter.

A propos energimåler: Sådan en "svend" kan også sladre om hvad PC'en, TV'et og andet grej koster ved stand-by og i brug.

Hilsen
Hoffmann