/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sprødstegte asparges i whisky
Fra : the1best
Vist : 819 gange
300 point
Dato : 15-06-08 21:54

Jeg læste denne her og synes det lød ret lækkert, men hvordan laves det??

http://ekstrabladet.dk/80dage/article1020894.ece

Håber en eller anden kan hjælpe mig.

the1best

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 300 point
Dato : 15-06-08 22:59

Hej med dig.
Hvor har jeg ledt nu og kan bare ikke finde noget.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve mig frem. Event. prøve at marinere dem i whisky og stege/grille dem det kan da ikke gå helt galt. Skriv lige hvis du prøver .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-08 23:01

Jeg tror de er stegt i koldpresset jomfu olivenolie tilsat krydderier og souteret efterfølgende med lidt whisky der bliver flamberet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-08 23:40

Åhhhh suno.
Skal vi ikke smage det ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 23:46

Jeg ville bruge grønne aspargess. De er meget mere sprøde... lyder ellers sandsynligt hvad sSunowich skriver. Steg dem sprøde. Flamber dem i whisky, og hiv dem af panden. Kog panden af med lidt fløde og evt. lidt bouillon. Smid aspargesene tilbage og server straks inde det sprøde går af dem. Eller måske bedre...... anret dem på en tallerken og hæld lidt pandeafkpog hen over dem

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-08 23:51

Ja det er jo en smagssag. Men jeg køber pt de hvide i tyskland og de er bare lækre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 23:54

Altså... jeg skal jo ikke snakke med dem De skal som minimum være frisk stukket. Ikke dette dåsefims

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-08 23:56

Det gør de altid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 23:57

Hvad gør de altid???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-08 23:58

Strutter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-06-08 00:04

Hvad pokker tænker du på Pia. fuuu ha. Jeg har ikke nævnt noget som helst om at strutte.

Jeg skrev frisk STUKKET. Når du høster en asparges, stikker man en lille seglformet kniv ned i aspargesbedet og afskærer den under jorden. Det kalder man at blive stukket i aspargesverdenen.

Og pak så dit STRUTTERI væk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 02:37

Friskplukkede -eller stukne- asparges er sprøde.
Ved enhver varmebehandling kan de kun blive mere bløde- indtil te er helt indtørrede.
Men man kan da servere dem friske med "wiskeysmag".
Kinesisk køkken vrimler med benævnelser som fuleredesuppe o, østerssauce, århundredgamle æg osv. Det er navne som ikke dækker over virkeligheden.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-06-08 09:12

Jeg synes helt ærligt ikke, det lyder særlig godt

Jeg tror, den vidunderlige smag af asparges vil blive totalt "smadret" af en evt. whiskeysmag.
Men jeg er måske helt forkert på den, så the1best lad os endelige vide, hvordan det smager.
Ovenstående forslag til hvordan man kan forsøge, lyder helt rigtige

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-06-08 09:33

Den tanke har jeg osse haft. Asparges har så fin en smag, at der ikke skal meget til før den overdøves. En mousslinsauce ville være bedre, hvis de skal dyppes til i noget

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-08 09:44

Citat
Og pak så dit STRUTTERI væk

Ups. den kan jeg ikke bortforklare med tastefejl
Sorry det var en læsefejl.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 16-06-08 10:11

Bare rolig Klumme, jeg har friske asparges i haven, så dåseasparges findes ikke her i huset.
Jeg ved der findes en masse whisky med en mange forskellige smag, så mon ikke også der er en der vil passe til asparges.

piaskov.... jeg har også selv prøvet at lede eftet det og uden held.
Suno.... den opskrift lyder som noget der skal prøves.

Jeg melder tilbage når jeg har fået prøvet noget af det.

the1best

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-08 10:25

Hmm jeg synes også det er synd for de dejlige asparges men har faktisk smagt stegte asparges

x antal rensede grønne asparges der ristes meget kort i olie - kan serveres med groft salt lige efter tilberedning som enestående ret/tilbehør - eller i en whisky marinade

(det var hvad jeg fik fra vedkommende der serverede den )

hvide kan vel bruges lige så vel som grønne

bevar de danske retter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 12:28

Bevar roen ....støt melis.............

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-08 13:19

suno er det ikke omvendt - bevar melis - støt roen ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-08 14:43

Citat
Jeg melder tilbage når jeg har fået prøvet noget af det.

Øv Øv jeg troede lige der var smagsprøver
Citat
suno er det ikke omvendt - bevar melis - støt roen ?

Hvem der har misforstået hvem er svært at sige

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-08 16:43

Hej igen.
Har lige fået 2 kg. hvide asparges. Uhmmm hvor skal jeg smovse
Prøv at lave dem lige som jeg gør i aften :
Kog dem knapt møre i saltet vand
smør et ildfast fad med smør
lad dine asparges dryppe af og læg dem derefter i fadet lagvis med revet ost
slut af med ost og hæld smeltet smør over.
sæt hele herligheden i en ovn på 200 grader og lad dem stå til osten er smeltet og gylden.
vi spiser det med røget tørret skinke og et godt ciabatta brød til.

Velbekommen . Det er bare godt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-08 17:00

Whauuuu Velbekomme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-08 17:01

Hvilken ost bruger du??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-08 17:11

Jeg må "nøjes" med:

Rørt oksetatar

Ingredienser
Til 2-3 personer:
1 skalotteløg
4 tsk kapers
1 stykke frisk peberrod
friske krydderurter: 4 små blade estragon, 8 basilikum blade, 4-5 purløg og 10 blade af bladpersille
275 g fineste oksetartarkød
1 1/2 tsk dijonsennep
1 lille tsk. koncentreret tomatpuré
1 tsk. Worchestershire-sauce eller balsamicoeddike
1 1/2 spsk. cognac
3 tsk jomfru olivenolie
2 meget friske æggeblommer - evt. pasteuriserede
salt og peber

Pil og hak skalotteløget meget fint. Skyl kapersene i koldt vand, dryp dem grundigt af og hak dem fint. Riv 1-2 cm af peberroden på den fine side af rivejernet. Hak krydderurterne fint. Rør tartarkødet grundigt med alle ingredienserne smag til med salt og peber. Form kødet til fire bøffer og server dem med hvedebrød og salat til.

Rørt tartar kan også vendes i mel og steges ganske kort i smør ved god varme. Steg bøfferne et lille minut på hver side, så de er brune uden på og meget røde inden i og server dem på samme måde med salat og brød til.

TIPS: Det bedste tartarkød får man fra velafpudset oksefilet eller -mørbrad. Kødet skrabes af med en meget skarp kniv, eller det skæres i meget tynde skiver og findeles/hakkes med kniven.
Det skal ikke hakkes helt til mos, en smule kødstruktur er kun lækkert. Men meget friskhakket (maskinhakket 2 gange) tartar af inderlår eller andet skært og magert kød fra slagteren giver også en god tatarret.

Der er navnlig ingen grund til at bruge håndhakket kød hvis tartaren skal steges let som til en pariserbøf.

Sendt 30. maj 2008 kl. 14:03 på P4

Og det har osse meget med asparges at gøre

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-08 21:08

Citat
Jeg må "nøjes" med:

Vi kan da slå pjalterne sammen om det næste måltid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-08 21:36

Det lyder da som en god idé. Så må jeg jo til Jylleand en dag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-06-08 12:58

Citat
Så må jeg jo til Jylleand en dag

ØHHHH
Hvis det et os du skal besøge er det på sydhavsøerne .
Det er der hvor vi ikke bruger træpenge

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-06-08 13:07

Nu har jeg prøvet at friturestege friske asparges i ganske få minutter og serveret dem med bacontern overdryppet med whisky(Tomintoul-10 år, eller der kan bruges en god mild highlands whisky) og det smagte bare hamrende godt. Det var så det første forsøg.

the1best

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-06-08 21:56

Citat
Hvilken ost bruger du??

Jeg bruger det jeg har ved hånden. Den skal bare ikke være for stærk , den må ikke overdøve smagen ad asparges .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-06-08 21:58

Tillykke VeryBest. Godt det smagte.

Pia. jeg troede du boede på Jylland hehe. Sig mig...render du rundt med ost ved hånden. Rart at vide, så man ikke tror det er din naturlige duft

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-06-08 22:00

Hej igen.
Uhmm hvor lyder det godt !!
I aften prøvede jeg at lave det på en anden måde.
Kogte dem let i saltvand
Over i et smurt ildfast fad lavede en bechamel sovs med salt , pebber og revet muskatnød.
Hældte det over og blandede ost og rasp smørklatter på toppen og ind i ovnen 200 grader i 20 min. eller til toppen er sprød og lysbrun.
Jeg kan godt hilse og sige det smagte.
Din skal jeg prøve på lørdag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-06-08 22:42

Citat
så man ikke tror det er din naturlige duft

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-06-08 23:39

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-06-08 22:05

God aften igen !!
Har i aften prøvet at riste dem rå på panden i smør. Blandede med råstegte nye kartofler.
Det gik til tilbehør til grillede revlsben.
Hold da op siger jeg bare.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-06-08 22:40

Hmmm og jeg fik en leverpostejmad Men i morgen er der frisk rødspætte på menuen

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 19-07-08 19:09

Ja - nu er aspargessæsonen over og jeg nåede kun 1 ret men der kommer heldigvis flere til næste år og så laver jeg et nyt spørgsmål, så er der nogen af jer der skal på ferie sydpå så prøv at finde ud af om de har det et eller andet sted.

Når jeg plukker asparges så bøjer jeg dem langsomt til de knækker for så undgår man menli det seje sidste stykke. Ikke noget strutteri eller stikkeri her

Tak for svaret piaskov for du kom først.

Dejlig ferie og weekend til alle herfra

the1best

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 19:53

Hej med dig.
Jammen 1000 tak skal du have.
Ja vi har snart prøvet at lave asparges på mange måder og det er en gudespise.
Vi tager gerne opfordringen op næste år igen så vi ikke mister grebet om denne skønne spise
Rigtig god sommer til dig også. Håber vejret er med dig uanset hvor i landet du befinder dig.
V.H. Pia