/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Køkkenlåger
Fra : Mallie
Vist : 5970 gange
200 point
Dato : 15-06-08 21:54

Vi har lige overtaget vores "nye" hus d.d. med et Alno køkken fra 1999 med lakerede låger.

Nogle af lågerne virkede meget fedtede, især omkring grebene, men det jeg troede var gammelt skidt, viste sig ikke at gå af ved rengøring med grundrens. (og jeg har virkelig brugt knofedt)Overfladen er nærmest klistret. Som om lakken er opløst.

Min mor siger hun har hørt at det kan ske, efter mange ganges rengøring af lakken bliver klistret.
Det er især omkring grebene, så det kan måske godt passe med, at det er der sælger har rengjort dem oftest.

Er der noget man kan gøre for at få dem til at holde op med at klistre?
Eller er der ikke anden udvej end at slibe dem ned og omlakere ??

De føles nærmest som når man har pillet et klistermærke af og der stadig sidder lidt lim tilbage.

Det er jo ikke til at leve med, så jeg håber nogen har et godt råd ...

/Mallie

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-08 22:00

Lav en gammeldags opløsning med 3 dobbelt salmiakspiritus 5 liter vand og en skvat 3 d salmiak Lugt ikke til det for tæt på Hvis det ikke virker så er der ikke andet for end afslibning og nylarkering

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 15-06-08 22:15

Jeg vil også mene efter at have boet i flere gamle huse at virker Sunowich råd ikke så er der ikke andet for en at slibe,eller også kan i for en rimelig penge tappesere lågerne med et tapet som i syntes passer ind og male resten af træet..hvis der feks. vælges hvidt tapet med nogle sort mønster/blomster/eller hvad man nu er til så kan resten af træet males enten hvidt eller sort..
Men andre farver kan jo også indgå..Man maler greb og kanter og derefter montere man tapetet og slut af med gulvlak.Hvis der i køkkenet er nogle åbne hylder kan man med stor held også tapesere bag ved de hylder inde på væggen. Med denne løsning er der mulighed for at friske sit gamle køkken op så det næsten ikke er til at genkende og man kan vælge lige den stil som passer en..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-08 22:17

Det er IKKE rengøringsmidler eller snavs der får lågerne til at klistre, men simpelthen en slags fingerfedt, og det hjælper IKKE at rengøre yderligere

Der er ikke andre metoder til at få det til at forsvinde end, den hårde vej, nedslibning og omlakering

Da vores låger gjorde det samme for nogle år siden, sleb manden selv lågerne ned, dækkede bøgekanterne til, og kørte dem til en autolarkerer, som så prøjtemalede dem til en fornuftigpris.

Du kan godt selv sprøjtemale lågerne, men du skal være 100% sikker på, at der ikke kommer støv i lakken, ellers er det spildt arbejde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-06-08 22:21

Fingerfedt tager salmiak altså også Hvis du selv skal male med sprøjte så vand gulvet før med forstøver i et kælderrum/garrage eller hvor det nu kan lade sig gøre så er der ikke støv (ikke så meget )

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 02:51

Enten er det meget gammelt snavs , som i ikke har fået helt af, eller lågerne har været behandlet med en gammeldags fernis / linoliemaling, som går noge i opløsning med skrap grundrens og lignende midler.
Maling tåler ikke grundres og andre stærkt alkaliske midler, heller ikke salmiak/ ammoniakvand.
Prøv fortsat rengøring med noget lidt mildere.
Ellers er derikke andet at gøre end totalt at fjerne den dårlige lak og få lågerne professionelt sprøjtelakeret.

Hvis man har det rette håndelag og gider med grunder, mellem maling, slib og topmaling, kan man også lave det flot i hånden. Sidste lag med en speciel rulle.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-06-08 07:00

Hmm, jeg vil ikke have dem malet eller tapeseret.

Det er lakeret massiv træ. Men det lyder som om det ender med en nedslibning og omlakering af en professionel.

Super ærgerligt !

Kommentar
Fra : pinklady

Dato : 16-06-08 07:48

Forstår godt du ikke vil det,ville jeg næppe heller med massivt træ..
Men nogle vil jo gerne friske op, også selv om det egentligt er lækre låger.
Dem jeg har lavet om er de grimme låger som er Så kedelige,der er det en klar forbedring..
Held og lykke med dit projekt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 10:11

Transor nu må du sku holde op
Citat
Maling tåler ikke grundres og andre stærkt alkaliske midler, heller ikke salmiak/ ammoniakvand
sådan en gang vås alle uddannede malere har da altid brugt f.eks. salmiakspiritus til at vaske ned med før grundrens blev opfundet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-08 11:12

Hvis du har pladsen kan du holde prisen ned....slib lågerne med en rystepudser først

Citat
Du kan godt selv sprøjtemale lågerne, men du skal være 100% sikker på, at der ikke kommer støv i lakken, ellers er det spildt arbejde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 12:26

Citat
Hvis du selv skal male med sprøjte så vand gulvet før med forstøver i et kælderrum/garrage eller hvor det nu kan lade sig gøre så er der ikke støv (ikke så meget )

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 12:26

Male = Lakerer

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-08 12:30

Citat
sådan en gang vås alle uddannede malere har da altid brugt f.eks. salmiakspiritus til at vaske ned med før grundrens blev opfundet

Jadet er fordi det nedbryder overfladen i den gamle maling. Så binder den nye bedre på den.

Man skal absolut ikke bruge sådan noget på maling uden at der skal males nyt ovenpå.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-06-08 13:05

Jeg har liget fået svar fra sælger. Hun skriver:

Lågerne i køkkenet er ikke lakerede, de er i ægte kirsebærtræ, hvilket gør at overfladen ikke er så let at tørre af som en lakeret låge. Så der er altså ikke sket noget med dem :0) Det der er nemmest at få dem pæne med er at tørre dem af med Sodavand ( altså rengørings soda!! )

Så det må jeg jo prøve ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-08 13:16

Ubehandlet?? Det syntes jeg lyder utroligt.

Håber på et godt resultat.... det lyder næsten for godt til at være sandt, at du kan "nøjes" med en omgang soda

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 13:21

Det lyder utroligt at man skulle lave køkkenlåger uden lak.

Men lak vil i længden blive opblødt af soda.
Så nu har du forklaringen . Der er nok ikke andet at gøre end helt at tage lakken af og lakere på ny.

Under tiden bryger man en meget lidt fyldende mat lak, som folk ikke ser.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-06-08 19:59

Hmmmmmmmmmmmm

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 17-06-08 21:04

Prøv med lidt lampeolie på et stykke køkkenrulle. Det tager f.eks. gammelt fedt på en emhætte. Ellers prøv med bilvoks. Med bilvoks har jeg fjernet de mærkeligste pletter på malede overflader. Du skriver godt nok at sælger siger at lågerne er ubehandlede, men det vil jeg altså tillade mig at tvivle på.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 18-06-08 09:45

Jeg tror også at de er lakerede, men det har i hvert fald hjulpet med soda.

Jeg vidste bare ikke at man ikke må gnide på det. Det fortalte min far mig først da jeg var ved låge nr 4. Det skal bare smøres på, sidde lidt og derefter skylles af med vand og tørres over.De er helt glatte og pæne nu, men de skal på sigt have et nyt lag lak tror jeg. Jeg har vist slidt det meste af de fire første låger ...

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 18-06-08 09:46

Tak for svaret transor.