/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
software til linksys (router)
Fra : skingur
Vist : 932 gange
500 point
Dato : 15-06-08 10:06

Står med en linksys router wrt54g vers.5.1 - men uden installationscd´en. Kan jeg finde softwaren på nettet?

mvh Christina

Kommentar
Fra : me67

Dato : 15-06-08 10:10
Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 10:26

Der er kun installationsmanualer men ingen drivere...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 10:28

man behøver ikke en installationsCD for at bruge en router, bare forbind der til internetet og koble din computer til og skrive http://192.168.1.1 i adresselinjen i din browser, så har du fat i routeres webinterface, hvor man kan rette indstillinger. Når man har fat i webinterfacet bliver man promptet for brugernavn og kodeord, brugernavnet skal så vidt jeg husker være blankt og kodeordet er admin eller Admin

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 10:30

problemet er at når jeg tilslutter routeren til nettet og videre til PC, er der ingen internetforbindelse

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 10:41

er du sikker på du kobler internettet rigtigt til routeren?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 10:41

har du TDC internet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 10:47

En installations CD er god hvis man ikke rigtig har fod på at starte op.
Især er "setup wizard" god.

Jeg har kun en gammel bærbar lige nu så det er ikke sikkert at jeg kan lave en ISO fil som kan sendes til dig over nettet.................men jeg vil prøve.
Emesen/Eyvind.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 10:52

vi havde TDC - nu fiberbredbånd.
Netværkskabler sat i som beskrevet - fra væg til internet på router, fra en port til PC

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-08 10:53

Du skal vælge din version på linjen under billedet af routeren, der er både Datasheet, User guide og Firmware, gem firmwaren på din harddisk og brug en kabelforbindelse til routeren, gå så ind i routerens opsætning og opdater firmware, den genstarter automatisk når du har opdateret, dit problem kan skyldes andet end routerens software

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 10:54

Ih eyvind det ville være fedt - ville være rart at kunne gå på nettet mere end eet sted i huset!!

Alt vel?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 10:57

Har du et modem fra din udbyder med grønne og måske(håber ikke) røde lamper?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 11:07

Altså... modem sidder hos naboen, - der er en ledning i mellem!

problemet er at hverken kæresten eller jeg fatter det helt store af det her.

o.v.n. .... routerens opsætning på hhtp-adessen??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 11:19

Så har din nabo vel en router sat op, så skal du bare bruge en hub eller en switch, en router gør problematisk hvis der fx. skal åbnes porte. Prøv evt. og sæt en computer direkte til den ledning der kommer fra naboen og se om der ikke er internet i den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-08 11:23

Du kommer ind i routerens opsætning ved at skrive: http://192.168.1.1/ i din browsers adresse linje, skriv brugernavn og adgangskode, så er du klar til at ændre opsætning, se så i din manual hvordan du opdaterer firmware, men det kan Eyvind vist forklare dig mere om, jeg er bedst til D-Link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-06-08 11:24

Brug altid kabel forbindelse mellem router og computer når du opdatere firmware

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 11:26

Sorry - min gamle compaq kan ikke rippe den Linksys CD.

Men har du kigget her under downloads:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1166859837401&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Opstilling bør være sådan.

internet...modem....router.....comp (når der skal indstilles)
...........................routerwireless - - - - bærbar

Jeg kender ikke Linksys men normalt sætter man comp til routeren med ledning og kalder den op via en browser http://192.168.1.1 og kan så instille routeren, så der kommer forbindelse til internettet.

Når i har "hul" i gennem bør der krypteres..............derom senere.

Ja - alt vel.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 11:31

linksys er min arbejdsplads fortrykkende produkt, når vi ikke skal bruge cisco, så jeg vil godt kalde mig superduperlinksysbruger (tror vi snart skal lave en konkurrence i og lave længeste ord på kandu.dk )

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 11:37

Skingur............
Har naboen allerede internet, og et kabel til jer hvor i så kan komme på internettet.

Og routeren sidder hos jer for at hele huset kan komme på internettet trådløst.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 11:48

Webnoob - det er det vi gør nu (altså har computeren dirkete til den ledning).

Ovn - så langt er vi slet ikke (kabler mellem)

Emse - ja det var meningen... at vi kan tilslutte routeren så der kan gås på nettet flere steder i huset.

Vi prøver lige hhtp adressen gennem routeren istf. internettet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 11:52

bare lige for at rette evt. misforståelser, så er det http og ikke hhtp

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 12:23

Gik ind på http'en, opdaterede firmware...hvad nu?
Der er stadig ikke internetforbindelse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 12:26

firmware og internetforbindelse har ikke direkte noget med hinanden og gøre, det er mere funktionerne og opsætningsmulighederne der ændre sig fra firmware til firmware.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 15-06-08 13:04

Den router har 5 porte
1 Wan / uplink
4 Lan

Sæt lige ledningen fra naboen ind i en af de 4 Lan porte
sæt et kabel fra din comp til en anden af de 4 Lan porte

nu bør der være adgang til internettet

Start en browser > http://192.168.1.1 >
user name = lad den være tom
password = admin

Nu bør du være inde i routeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-06-08 13:11

Enhver router med trådløs, er født med den nødvendige software, også kaldet "firmware". Den kan dog være behæftet med diverse børnesygdomme som så mange andre førstegangs programmer (jeg tænker bl.a. på microsoft).
Du vil inde i routerens menu, kunne se hvilken version du har i den. Så kan du se på Linksys's hjemmeside, om der skulle være en opdatering til din router. Er der det, så download den, og lægge filen i et arkiv, hvor du har den slags programmer, som back-up, for alle tilfældes skyld.
Nu går du så ind i routermenuen, under opdatering, her henter du så firmwaren ind fra din harddisk, og din router vil nu være opdateret. Du skal dog lige genstarte routeren; og du kan blive nød til at indstille dens sikkerhed igen.

Da du er koblet op på et fibernet; et netværk der har elektrisk forbindelse til alle andre i gaden med fibernet, så holder systemet styr på sine klienter ved hjælp af MAC-adresser.
Hvis du tidligere har været koblet direkte på fibernettet, men nu skal ind over routeren, så er du blevet fremmedgjort i netværket, da din PC's netkort og routeren har hver sin MAC-adresse, lige som vi har vores personnummer.
Du kan derfor blive nød til at gennemføre din netregistrering igen, med routeren tilkoblet. For du kan sikkert godt få adgang til systemet for registrering, men vil være udelukket for anden trafik, indtil du har tilkendegivet over for systemet, at du har skiftet MAC-adresse.
Når først routeren er på nettet, vil du kunne skift PC som du lyster, når blot du bruger dem via routeren, da systemet kun kan se din router, som er ligeglad med dit lokale netværk.

Registreringen af forbindelse, variere fra den ene ISP til den anden, alt efter om du køre kabelnet, fibernet eller telefonnettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-06-08 13:13

Severino - jeg tror det er gennem naboens fibernet opkobling det foregår.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-06-08 13:17

Måske Eyvind, jeg tror også jeg vil have en stikledning til naboens internet opkobling, det kan da kun blive lidt billigere af det!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 14:03

Mange tak for opfølgningen fra alle

vi har prøvet at koble LAN portene på som anbefalet - det gav dog ikke mulighed for at komme i kontakt med routeren.
Prøvede også at koble PC-router forbindelsen på internet-indgangen på routeren, men ligeledes uden held.

I "normal" port opkobling, kan vi komme i kontakt med routerens opsætning men kan ikke finde ud af at komme videre.

Under netværksforbindelser har vi både en internet gate og en LAN forbindelse - begge er tilsluttede når vi kører som vi plejer.

Er det i virkeligheden fordi vi, som webnoob skrev, formentligt skal have et switch eller hub i stedet for en router?

Er det mon naboen, der skal etablere det trådløse netværk?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-06-08 15:20

Skingur, jeg har sendt en privat indlæg til dig.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-06-08 15:48

ups - det havde jeg slet ikke set

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 21-06-08 21:19

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-08 09:01

Selv tak - men jeg har på fornemmelsen at du ikke fik det til at virke.