/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp kat med blærebetændelse
Fra : biancaa
Vist : 1512 gange
500 point
Dato : 14-06-08 19:46

Hej alle. Jeg har 2 hunkatte. For ca.2 mdr. siden fik min ene hunkat (Mille 8 år) konstateret blærebetændelse. Fik en 8 dages antibiotika kur. Efter 14 dg. fik Mille det værre og det viste sig nu hun havde struvitter i urinen og fik noget special kost og mere medicin. Da det ikke hjalp tog vi til dyrlægen igen der nu ved hjælp af en ekkoscanning kunne se der var en blæresten,som straks blev fjernet.Mille kom hjem igen.Jeg troede nu alt var godt, men sådan skulle det ikke være. Mille fik nemlig så atter blærebetændelse.Jeg har nu fået 3 slags medicin,(Marbocyl Vet, A-Cetylator og Amitriptylin) til hende.Endvidere har dyrlægen sagt hun skal drikke mindst 140 ml.vand i døgnet.Efter at ha taget medicinen 2-3 dg. er hun gået i baglås, forstået på den måde hun nu hverken vil spise ell. drikke! Jeg har tvunget hende til at drikke hvad der er meget ubehageligt for begge parter.Er der nogle der har nogle gode råd, ell. har oplevet noget ligende,ville jeg meget gerne høre fra jer,så vi kan finde en form for en løsning(hvis den findes) ?

Med mange kærlige hilsener fra Biancaa og ikke mindst Mille

p.s. Da jeg ved kosten er af stor betydning,for hun dyrlægens struvitfoder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-08 20:08

De har nok ikke fundet alle stan,måske nogen har gemt sig i nyrene.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-08 20:10

hvad mener dyrlægen nu?
Man skal måske ikke blive ved at behandle.

Kommentar
Fra : biancaa

Dato : 14-06-08 20:13

hej Valde
Tror ikke der er flere sten,for samtidig med oprationen blev hun scannet og røngenfotograferet.
Tak for dit svar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-08 20:22

http://home.worldonline.dk/isl45853/resium.html

Det skulle du prøve, det er noget af et vidundermiddel, både til mennesker og dyr.....det opløser stendannelser, både galdesten nyresten, urinkrystaller m.m.

Katten skal ikke ha' ret meget af det, kun nogen dråber i dens drikkevand.

Du kan søge på nettet efter erfaringer....skriv i søgefeltet: resium til kat

Kommentar
Fra : biancaa

Dato : 14-06-08 20:23

Hej Valde
Hvad mener du? skal vi stoppe med de 3 typer medicin hun får nu ell.??

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 14-06-08 21:21

DYRLÆGEN___vi er ikke tumper.
Der kan regne den UD.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 14-06-08 21:22

Eller SKULLE DER STÅ NY_____DYRLÆGE

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-06-08 09:50

Pudsigt, at Dova foreslår resium...

Jeg er netop startet på det efter foreslag fra min kriopraktor for at hjælpe min lever og galde (mistanke for galdesten) med en udrensning.

Det er købt i Matas, ligner vand i konsistens og farve, men smager lidt spøjst (ikke udrikkeligt, men heller ikke "uhmm-lækkert"). Det koster 155 kr for 600 ml og jeg har til ca. 20 gange - ½ time før maden. Så små mængder vil snildt være nok til en kat - og måske kan den endda li' smagen...

Der er tale om et effektivt mix fra Andalusien, og jeg fik flere succes-historier med fra min kiropraktor.

Absolut værd at prøve!

Held & lykke til jer.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-06-08 10:02

Det her kan hjælpe din kat til at komme sig hurtigere
http://www.integratedanimal.com/ttouch_for_cats.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-06-08 18:38

Hvilken kost har hun fået før hun kom på specielkost?
Hvis kosten er hovedårsagen, ville det være rart at vide hvilke produkter vi bør undgå helt.

Kommentar
Fra : biancaa

Dato : 15-06-08 21:36

Hej Mulberry
Tak for indlægget.Det er sådan at hun har fået Specific FCD mod struvit fra ca. 2 års aldreren,p.g.a. en kraftig blærebetændelse,hun havde da.Dyrlægen regnede med hun ville vokse sig fra det,som jo egentligt også skete,men desværre skete alt det her med operation o.v.s.

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 19-06-08 01:32

Jeg synes ikke, du skal tvinge hende til at drikke.
Alt efter hvad hun bedst kan lide, så kog noget kylling eller fisk til hende. (Tilsæt en knivspids salt.) Findel det derefter og bland det så med det lunkne kogevand. På den måde får hun væske i sig.

Katte har faktisk ikke så godt af udelukkende at få tørfoder. De er oprindeligt ørkendyr og drikker generelt for lidt, da de normalt får det meste væske via deres foder. Mange dyrlæge anbefaler i dag også, at ca. 2/3 af kattes foder bør være våd-foder.

Et godt gammelt dyrlægeråd er hver uge at give sin kat en ascorbinsyretablet. Det er ren C-vitamin og på størrelse med en lille sødetablet. Det holder urinen så tilpas sur, at der ikke dannes blæresten.

God bedring med hende!

Kommentar
Fra : biancaa

Dato : 19-06-08 12:36

Hej Natravnen.
Tak for det gode råd,har kogt en meget tynd suppe af et stykke kylling,og har givet hende det .Hun kan godt lide det og drikker og spiser nu! Jeg har dog undladt salt,og taget kyllingestykket væk efter kogning p.g.a. struvitter ell.sten.Det men C-vitaminen vil jeg undersøge nærmere.
Mange hilsener fra Biancaa og ikke mindst Mille

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 19-06-08 12:46

Godt, at det hjalp, men du kunne godt også have givet hende kyllingen (findelt) uden risiko.
Du kan som sagt gøre det samme med hvid-fisk.

Prøv også at bløde lidt af hendes struvit-foder op i varmt kyllingevand og se, om hun ikke vil have det. Så er tørstof-koncentrationen ikke så stor.