/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
user.dat
Fra : Frej
Vist : 361 gange
100 point
Dato : 06-03-03 16:08

User.dat-filen indeholder en hel del, som jeg troede var slettet. F.eks. navnene på de filer, jeg havde anbragt på skrivebordet (julebrev, billeder m.v.). Hvordan får jeg det slettet? Eller bare redigeret? - Jeg ved godt, at det er en nødvendig og 'farlig' fil.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-03-03 17:03

Så vidt jeg ved er user.dat en del af registrerings databasen i winME! Man kan editere i registeringsbasen ved at gå ind under start og kør, og her skrive regedit, men pas på. Lav en backup før du starter. Programmer som norton utilies windoctor kan gennemse registeringsbasen for "døde" links og andet og er nok en hel del bedre at bruge. Der findes osse gratis programmer på nettet, jeg tror et hedder regclean og kan vist fås hos pcworld.dk eller com. Håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-03-03 17:13

Det bedste program til rensning af registreringsdatabasen finder du her:
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/jv16powertools.shtml
Det er langt bedre end Norton - og så er det tilmed gratis.

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 07-03-03 14:59

Jo tak. Jeg har både jv 16, clean reg og easy cleaner installeret, men de løser ikke problemet. Som bekendt er der 2 vigtige filer, nemlig system.dat og user.dat. User.dat indeholder utroligt meget, både maskinkoder (garbage), fonte o.s.v. i en uendelighed. Men et godt stykke nede kommer så navnene på de filer, man har haft på skrivebordet og også en hel del om nettet (her IE 5.5). Jeg glemte at fortælle, at jeg kører Win 98. Det fylder altsammen op i user.dat, og når det omtalte ikke mere findes som selvstændige filer, må det kunne slettes. Spørgsmålet er så bare, hvordan man kommer ind i en redigeringstilstand og f.eks. kan slette "julebrev", uden at at 'gå ned' og skulle geninstallere. Det er klart, det er farligt, hvis man ikke har en back-up og en startdiskette.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-03-03 18:02

Ok. Der er et program her som måske kan gøre det du efterlyser. http://www.fsm.nl/ward/

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 07-03-03 23:14

Spider programmet har jeg også, både i en 2 år gammel version og i den, du henviser til. Det er et storartet program, som alle bør downloade, især til at rense op i index.dat filerne, så de bliver på hhv. 16 k og 32 k. - Og for de læsere, der ikke ved det: prøv at søge på 'filer' og skriv så 'index.dat'. Se, hvor stor især /T er. Brug så Spider (der skal genstartes) og søg så igen på index.dat. Man slipper let af med 700 k-1 M, der bare ligger og fylder op. - Størrelserne på 16 k og 32 k er de oprindelige størrelser i Win 98, og som ikke kan ændres.