/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde-drægtighed
Fra : idaw
Vist : 2419 gange
35 point
Dato : 14-06-08 11:04

Hej Alle.

Jeg har lige fået min hund insemineret, hvor længe går der før dyrlægen kan konstatere om hun er drægtig? Der går jo et stykke tid før man kan se det fysisk på hende....

Mvh Ida

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-08 11:21

her er en god hjemmeside om hunde og drægtighed:
http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=42

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-06-08 11:32

ca. i 5 uge kan du få taget en test af om det har båret frugt,
men der kan du også selv se det på hunden, patterne vokser, maven bliver mere rund og mere fast.
Lidt afhængigt af hundens størrelse, normalt går de til de er i mellem 58, 63 dage så skulle fødslen gerne være i fuld gang,
du skulle også kunne se det på vægtforøgelse, set ud fra hundens normal vægt, har den taget på, så kan du roligt regne med, at der er indhold i den.
God ventetid sørg for, at den får en super god nærringsrig kost, de sidste uger skal du lade den spise efter ædelyst.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-06-08 18:01

Så dyrlægen kan ikke konstatere det før man selv kan se det? Hmm...
Har haft hvalpe før....
Kigger lige på det link.

TAK

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 14-06-08 18:06

Den hjemmeside går imod alt hvad min dyrlæge har lært mig. Feks skal man IKKE fodre tæven med hvalpe foder, for hvorfor skal hvalpene være tykke når de kommer ud? Så får hun jo en meget svær fødsel., hvis hun i det hele taget kan føde!! Nej, giv hvalpene foderet, så skal de nok blive tykke.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-06-08 18:49

Den drægtige tæve
En tæve går drægtig i gennemsnitligt 63 dage (58-68). Drægtighedens længde stiger med alderen og falder
med antallet af fostre.
Drægtigheden kan konstateres ved en ultralydsscanning på dag 23-26 efter sidste parring. Det er meget
vanskeligt at vurdere, hvor mange hvalpe der er, men man kan få et fingerpeg om der er mange eller få hvalpe.
Fra dag 49 i drægtigheden kan man se hvalpene på et røntgenfoto, da der på dette tidspunkt er sket kalkaflejringer
i hvalpenes knogler, og da man kan se alle hvalpene på en gang er antallet præcist.

kildetekst fra dette link
http://www.dyrlaegehusetnakskov.dk/hund_kat/den_dragtige_taeve.htm
Mvh bevi54

Kommentar
Fra : granroyal

Dato : 21-06-08 12:14

Mange tæver ændre psyke når de bliver drægtige. De bliver mere stille og indafvendte. Skeden fortsætter som regel med at være noget hævet og skrumper ikke ind til det normale udseende.Hanhundene vil under hele drægtigheden være interesseret i at snuse tæven bagi. Den gravide livmoder kan scannes fra 25-30 dagen, men langtfra alle dyrlæger har udstyret. først fra 6-7 uge kan man ved røgtnen se hvalpene. Man kan også ved hjælp af en bloprøve se om indholdet af Hormonet relaxin er stigende (ved 25 dagen).
Alt dette kan du læse mer om i bogen: Hvalpe på vej skrevet af Birgitte Schjøth. Du kan sikkert kun få fat på bogen igennem et bibliotek, da den er umulig at få fat på igennem div. boghandlere (kan ikke bestilles). Bogen er til stor hjælp for både garvede og nybegynder vedr hundeopdræt og fødsler.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-06-08 21:58

En erfaren opdrætter eller dyrlægen kan efter nogle uger mærke i tævens underliv om tæven er drægtig. Fostrene sidder som perler på en snor. Men lad nu være med at gå og trykke på hende.
Jeg har også erfaring for at tæven efter en uge ændrer adfærd og måske går fra foderet. Det varer en relativ kort periode.
Kan også på det varmeste anbefale "hvalpe på vej", det er en god bog at have ved hånden i "kampens hede".
God fornøjelse.
mvh
qfha