/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandopsamling er det godt.
Fra : EiHaBr
Vist : 3199 gange
200 point
Dato : 14-06-08 09:45

Er der nogen der ved noget om vandopsamlig fra tagnedløb.
Er det miljø mæssig i orden at bruge vand fra f. eks eternittag til vanding i drivhus til spiselige afgrøder.
Kan det skade med eternit affald som jo ikke kan undgåes at der kommer noget af.

Mvh EH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-08 09:56

Du tænker nok på den gamle eternit med asbest.

Der opstår ved nedbrydningen konstant et lille smule løse asbesttaver. Hvis de ikke skylles af med regnvandet flyver de ud i omgivelserne med vinden.

De havner alligevel på jord eller planter.

Mig bekendt optager planter ikke asbest fra jorden.

Salat mv skylles godt for at undgå asbesttaver og al anden luftbåren forurening, herunder mågelort.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-06-08 10:14

Det var egentlig et godt spørgsmål.... Jeg er selv lige begyndt at samle regnvand, hen over mit asbesttag....

Med en meget hurtig søgning fandt jeg sundhedsstyrelsens mening om netop dette emne.

De mener ikke at det udgør nogen sundhedsfare at opsamle regnvand fra eternittag.

Reference:
http://www.sst.dk/Forebyggelse/Miljo_hygiejne_og_sol/Vand/Asbest_i_opsamlet_regnvand.aspx

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-06-08 10:58

Det har jeg gjort i mange år, og bruger det via et husvandværk til vandingsanlæg i drivhuset, og afskylning efter bilvask, og i tørre perioder til vandig af urtehave m.m.
Det skal siges at jeg også bruger min gamle jordolietank til vandopsamling, men dette vand kan jeg ikke bruge til andet end vanding af græsplæne, (det lugter stadig lidt af olie) derforuden har jeg et anlæg med en 1000 lit. i plastbeholde, som bruges til førstnævnte.
Det skal så også siges , at i den tørke vi har haft nu er denne resurce utilstrækkelig. - Vi har tappet vandværksvand.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-06-08 11:26

Svar til flere.
Først tak for oplysningern.
Jo jeg tænker på gl. asbest plader.
Og med hensyn til sundhedsstyrelsen, så kan det jo godt være vejledende, men jeg har ikke meget tillid til hvad de mener, et er jo deres mening og noget andet ofte faktiske forhold, har man jo med tiden erfaret.
Og til Stilkene, det lyder da spændende med så megen opsamamlings vand, jeg har også brugt opsamling i flere år, men jeg er kommet til at tænke over det, da der nu er kommet rigtig gang i mit drivhus som jeg fik for et par år siden. Den har bare stået i for megen skygge, det gør den ikke mere og vi har allerede høstet en del agurker.

Mvh EH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-08 11:33

Opsamling af regnvand er godt for både din pengepung og planter og grundvandet, at være nervøs for asbest i den forbindelse, det grænser til hysteri det vil under alle omstændigheder være mikroskopiske mængder som slet ikke kan spores

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-06-08 11:42

Planterne kan ikke optage asbestfibre; Men de kan jo havne på bladene og på ydersiden af gulerødderne, f. eks. Så skyl godt.
Når man har hørt om asbests skadelige virkninger så plejer det at være lunger og luftveje man tænker på. mam får det næppe i luftvejeme ved at vamde!
Hvad med tagrenderne er de af zink? Planter kan nok optage zinkioner. For slet ikke at tale om kobber.
Men i skal have en meget stor tagflade for at kunne få nytte af tagvandet i en tørkeperiode! - Det skal regne ca en gang om ugen for der bliver lidt til rosenbedet!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-06-08 14:49

Jeg opsamler også regnvand og bruger det til drivhus og have. Med meget regnvand bruges det også til toiletskyl.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-06-08 01:30

Asbestfibrene er farlige, men det er vel drivhusjorden, der blir vandet. Der ville måske være problemer, hvis man sprøjtede vandet ind i tomaterne og derefter inhalerede dem som en aerosol, men begge dele virker ret usandsynlige. Der er ikke noget kemisk farligt ved asbest; fibrene er farlige at indånde på grund af deres facon og størrelse., så lad være med det. Derimod er de ikke kemisk giftige som tjære eller arsenik eller anden træbeskyttelse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : troelsvs

Dato : 15-06-08 13:45

Jeg undrer mig over at du har mere tillid til en samling tilfældige og anonyme mennesker på nettet, end på Sundhedsstyrelsen. De har faktisk givet dig det det bedste svar du kan få. Tænk på at dem der står bag undersøgelsen er nogen der er uddannet til at vudere sådan et problem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-08 02:14

>troelsvs
Det er ikke altid "styrelserne" har ansat de rigtige folk til deres hjemmesider. For nylig (3½ måneder siden) prøvede jeg at finde ud af, hvordan man skulle forholde sig, når man ville have familiens yndlingskat med til Sverige (rabiesvaccination og ormekur). det viste sig, at den danske styrelse (et eller andet veterinært) på det nærmeste skrev det modsatte af, hvad svenskerne skrev på deres veterinære hjemmeside. Det mest genkendelige fælles var rabies og 120 dage. Resten var rent ud sagt noget sludder eller direkte i modstrid med de svenske veterinærmyndigheders krav. Så sund fornuft plus kildekritik er altid godt på Nettet - også når det gælder "myndigheder".
mvh
pbp