/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Elektroniske cigaretter
Fra : amandaKanDu
Vist : 1538 gange
500 point
Dato : 13-06-08 16:49

Hej
er der nogen herinde der har erfaring med elektroniske cigaretter?? Vist i TV2 MorgenTV 12.06.08
Er de gode?
Er prisen rimelig?
Bedste sted for køb? osv.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 16:51

Glemte at fortælle at jeg er storryger - ca. 40 cigaretter om dagen, og mere når jeg har travlt, så det kan kun blive bedre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 16:52

Jeg hørte en i radioen der udtalte sig efter at have afprøvet dem, hun sagde at det var rigtig gode, og føltes som rigtige cigaretter når hun inhalerede.

Jeg syntes 2000 kr. lyder dyrt... Når de så også siger de frygter de unge vil begynde at ryge pga de nye cigaretter, syntes jeg de skyder gråspurve med kanoner

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-06-08 16:52

Citat
Er prisen rimelig?

Har du vundet i lotteriet ??
Jeg hørte prisen blev mellem 1200 og 1500

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 16:54

Nå ja, så kan du vel hurtigt få tjent de penge ind igen, men jeg ved ikke hvor længe sådan en pind kan holde, det har de ikke udtalt sig om i radioen??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 16:56

Det er ikke et svar på dit spørgsmål, men jeg tror ikke på den. Jeg røg det samme som du gør, men skiftede til pibe, og det har reduceret mit tobaksforbrug væsentligt. 2 pakker tobak om ugen (80.- kr) mod før 14 pk. cigaretter (378,- kr.) Jeg tror det er ....ikke sundere, men mindre usundt at ryge pibe og stinker ikke på samme modbydelige måde. Måske noget for dig...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 17:04

Priserne på disse nikotinsubstitutionspræparater er lig cigaretprisen... se f.eks. tyggegummi, Zyban, Buprion og Nicorette m.fl. Man antager vel den model, at hvis man har råd til at ryge, så må man jo osse ha råd til afvænningen. Hvis den lykkes er det jo osse meget godt givet ud.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 17:05

Hov LOOL Nicorette og tyggegummi er det samme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 17:09

Prøv engang at læse denne debat

http://www.amino.dk/forums/t/30759.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 17:10

Det behøver det ikke at være Klumme, Nicorette har også plastre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 17:36

Ja det ved jeg og plast cigaret og sugetabletter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 17:45

Ja Nordsted, men både plastre og plastcigaret indeholder Nicorette, så vidt jeg er orienteret. Mener det var Lundbeck Pharma som lancerede hele den serie. Tror de har solgt den fra nu. Der er flere penge i tossepiller LOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 17:53

En uhyggelig tanke at de piller bruges af mange syge mennesker

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1012406.ece

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 17:58

Klumme: det lyder pragtfuldt med pibe, og jeg har prøvet; i 70'erne arvede jeg min bror's og morfars piber: Stanwell og Bari, og efter et par dage med kradsen i halsen, smagte det pragtfuldt sødt og godt med pibesovs og det hele - absolut bedst. Og allerbedst når hullet var så lille, at der ikke kunne være ret meget tobak i.
Men, men, men I dag er jeg en 'dame' på 54 år og er ud i samfundet, og ikke velset fordi jeg er storryger.
På arbejde er det umuligt at ryge, og venner er også begyndt at forbyde røg i deres hjem - især ex-rygere er strenge at omgås efterhånden.
Jeg har ikke lyst til at holde op med at ryge (nogen laster må man da ha'!) og derfor efterlyser jeg en alternativ løsning som f.eks. elektroniske cigaretter.
Jeg kender alt til plaster, tyggegummi og inhalatorer, og benytter dem kun i fly og hvor det absolut ikke kan undgås - syntes de smager afskyeligt.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:03

Til piaskov
Nej, jeg har ikke vundet i lotto - desværre. Er kommet frem til at startomkostningerne ryger op på ca. 3.000 kr. + løbende dyre bestillinger på nettet hvis man fortsættter.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:07

Tak for links Nordsted 1 - jeg er i gang med at læse dem.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:19

Et af Nordsted 1's udmærkede link fra Ekstrabladet 27.05.08:

"7.000 danskere satte sidste år deres lid til, at rygestopmidlet Champix kunne få dem til at kvitte tobakken, men de løber en risiko.

Det strømmer nemlig ind med indberetninger fra patienter rundt om i verden, der har oplevet bivirkninger som selvmordstanker, mistet bevidsthed under bilkørsel og haft hjerteproblemer efter at have taget pillen, der produceres af verdens største medicinalfirma Pfizer.

Forbud i luften
Ifølge en ny rapport fra Institute for Safe Medication Practice er der faktisk aldrig tidligere registreret så mange bivirkninger ved et enkelt lægemiddel.

Således får de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) normalt omkring fem indberetninger om alvorlige bivirkninger pr. lægemiddel i kvartalet, men Champix fik hele 988 indberetninger i 4. kvartal 2007.

Det rystende tal har fået det amerikanske lufthavnsvæsen (FAA) til at forbyde piloter og trafik-kontrollører at anvende pillen, og lastvogns- og buschauffører kan fremover risikere ikke at få udleveret en gyldig licens, hvis de tager Champix.

Herhjemme anslår Lægemiddelstyrelsen, at man har modtaget et sted mellem 50 og 100 indberetninger om bivirkninger ved brug af Champix.

Ung mand fik blodprop
Heriblandt nogle alvorlige, blandt andet om en ung mand, der fik en blodprop i hjertet, hvor der er mistanke om, at Champix kan have været den udløsende faktor, fortæller overlæge Steffen Thirstrup.

- Vi er ligeledes opmærksomme på, at Champix kan give en række psykiske bivirkninger som selvmordstanker og forværring af depression, og det har vi også været ude at advare imod. Men det er nyt for os, at lægemidlet muligvis kan føre til mistet bevidsthed.

- Det vil derfor være på dagsordnen, når komitéen for humanmedicinske lægemidler holder møde i næste uge, siger han.

Stop behandlingen
Lægemiddelstyrelsen opfordrer patienter, som oplever alvorlige bivirkninger, til at stoppe behandlingen med Champix og opsøge læge."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 18:27

Og tænk så på alle de psyk syge der får det udleveret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-06-08 18:27

Champix ... det var det navn jeg ikke ku huske. Det lader til at være noget halvgiftigt skidt

amandaKanDu...... du får ikke noget forærende hehe. Men du kan da godt sidde og få chokolade og flødekage og babbe en pibetår bagefter inde hos Illum (udenfor) Men okay.... kan nogen af disse præparater hjælpe dig, så er det bare godt. Jeg har prøvet akupunktur, hypnose (ali haman den idiot hehe), plaster, tyggegummi, sugetabletter, plastcigaret men det som minimerer mit forbrug mest er altså piben. Men sån er vi jo så forskellige.... heldigvis

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 18:32

Hos mig virker plasteret, kombineret med en masse lange gå-ture og frugt

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:33

Hypnose - no way!! Det må da være muligt at bevare en af sine kære laster uden at genere sine omgivelser.
Er der slet ingen her inde med erfaring med elektroniske cigaretter????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 18:37

Jam jam, er de ikke først lige kommet på markedet, jeg hørte da først om dem igår

Dem der er interesserede venter nok til den 1. eller efter sommerferien, det er jo en investering

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:41

Læst nu dine egne links Nordsted 1 - de går tilbage til februar!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-08 18:42

Jeg sad mere og studerede priser og nikotinindhold, sammenliget med det jeg hørte i radioen igår-- sorry---

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 13-06-08 18:48

OK lad os se om der ikke er nogle erfarne der dukker op.
Jeg vender tilbage i morgen tidlig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-06-08 18:27

Jeg er ved at holde op med at ryge og kors hvor er det svært. Bruger plaster og har ikke lyst til at bruge andet, men kan godt finde på at bruge en plastikcigaret med mentol.

Den udvikler ikke røg og giver den samme fornemmelse af at suge og af holde i hænderne.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-06-08 10:05

Jeg har talt med zonetrapeut/akupunktør om at prøve at holde op - på et tidspunkt. Jeg ville også gerne reducere, men gider egentlig ikke stoppe. Ville bare gerne bestemme selv, hvornår jeg vil ryge, og ikke - som nu - lade cigaretterne bestemme.

Så også indslaget i morgen-TV, og følger spændt med i tråden. Men jeg overvejer samtidig at prøve med nåle i ørerne (med strøm på), fordi hendes succesrate er på 70-80%. Hvis det reducere lysten, så ville det være en kanon-løsning.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 10:07

Hvis du tror på det, kan det være det der skal til for at det lykkes... så bare kom i gang

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 15-06-08 10:08

Jeg rejser meget med fly. Jeg så desværre ikke selv udsendelsen, men har lade mig fortælle at må må bruge de elektroniske cigaretter i fly. Kan det have sin rigtighed?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-06-08 10:09

Så ryger alle instrumenterne i stedet for LOOL

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-06-08 10:54

Indtil videre må man bruge dem alle steder, sagde de på TV...

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 15-06-08 11:45

Er der slet ingen med erfaring om elektroniske cigaretter der har lyst til at fortælle om det???

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-06-08 14:14

Har du googlet på emnet...?

Hvis ikke, så prøv, og kig bl.a.a på http://www.elektroniskcigaret.dk/

Og på http://www.urban.dk/article/20080612/danmark/706160011/ finder du i al fald en mening af en slags...

Men der skal nok lidt tålmodghed til, for at få svar herinde, for SÅ udbredt er smøgen nok ikke endnu.