/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ideologisk placering
Fra : funkyfancy
Vist : 1736 gange
45 point
Dato : 13-06-08 09:46

Er I enige i den nedenstående placering af ideologier? Hvorfor/hvorfor ikke?

Mellem hvilke to ideologier befinder Kristendemokraternes ideologi - den kristendemokratiske ideologi - sig på nedenstående skala over politiske ideologier?

Kommunisme - socialisme - konservatisme - liberalisme - nationalisme - fascisme - nazisme

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-08 10:09

Du må vist læse de tekster din lærer har udleveret og så ellers lave dine lektier selv

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-08 10:20

Jeg tror du har en alt for firkantet tilgang til de forskellige ideologiers placering. Som minimum skulle du nok tegne dem i et lagkagediagram, og så prøve at placere de enkelte partier et sted i lagkagen. Men du skal nok have mange flere dimensioner med, et parti kan jo sagtens være meget borgerligt på den økonomiske politik og meget venstreorienteret på værdiområdet, det kunne fx være de radikale eller KD jeg tænkte på her.

Begge de partier mener jo (stadig) at man skal behandle folk ens uanset hudfarve og tro, og det er jo efterhånden som alle andre har flyttet sig nærmest rabiat, mens de såkaldt liberale partier, der danner regering, i stigende grad går ind for kontrol, overvågning og forbud overfor borgerne, hvilket ikke var liberal politik for bare få år siden (dengang de ikke var i regering )

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-08 11:22

vagnr - det er nøjagtigt sådan en skolelærer ville formulerer en hjemmeopgave...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-08 11:31

jomfruane

Jeg er ikke skolelærer, men håbede da at de var blevet lidt flerdimensionelle i de over 40 år der er gået siden jeg gik i skole

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-08 11:34

Jeg tror du misforstår mig vist Vagnr.
Det er formuleringen af spørgsmålet her, som lugter af at være blevet skrevet direkte af, i det håb af vi andre skriver et svar der kan skrives direkte af og afleveres til en lærer. Desværre bliver Kandu ret ofte brugt til at fuske med hjemmearbejdet.

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 13-06-08 11:36

Men KAN man ikke ud fra hvordan de handler politisk set og i sammensmeltning med den traditionelle venstre-højre-skala hvor værdipolitik og fordelingspolitik er indblandet placere de partier der stillede op til folketingsvalget 07 således?

Enhedslisten - SF - Socialdemokratiet - Radikale - Kristendemokraterne - Ny Alliance - Konservative - Venstre - DF

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 45 point
Dato : 13-06-08 13:54

->Funkyfancy

Det er i hvert fald den traditionelle måde at opstille partierne på. Om det er ensbetydende med at de ideologier du beskrev i dit første indlæg kan stilles op på tilsvarende måde, er ikke sikkert.

Hvad afgør om konservatisme eller liberalisme ligger længst til højre?
Hvad afgør hvordan du rangordner nationalisme, nazisme og fascisme? (Er det i øvrigt muligt at identificere en særlig "nationalistisk" ideologi? Det mener jeg ikke)

Hvad angår Kristendemokraternes ideologi, vil jeg mene at de er en slags social-konservative (som vi ville sige på dansk - social conservatives er en meget højreorienteret bevægelse i USA).

Som Vagnr er inde på, er det klogt at tænke over hvad det vil sige at være højre- og venstreorienteret. Der findes forskellige måder at organisere kriterierne for sådan en skala. Fx:

1. Graden af omfordeling i samfundet.
2. Graden af personlig frihed.
3. Holdninger til "ny politik" eller "værdispørgsmål".

Et bud på en simpel inddeling - som tager hensyn til både ideologi og konkret politik - er:

1):
Venstre: SF, EL
Midt: SD, DF
Højre: DRV, NA, KD, Kons, V

2):
Venstre: SF, EL, DRV, V
Midt: SD, NA
Højre: KD, Kons., DF

3):
Venstre: SF, EL, DRV
Midt: SD, NA, KD
Højre: Kons, V, DF

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-08 14:06

Jeg er nogenlunde enig med jqb's model.

Og hvis det er en opgave du har (troede sidste skoledag var overstået, men det er måske kun i Folketinget) så er det ikke sikkert at et entydigt svar som det du selv foreslår til syvende og sidst giver den bedste bedømmelse. Der er mere selvstændig tænkning (eller nassen på kandu-brugere) i et mere differentieret svar. Alene det at du (lader som om du) overvejer hvad der betyder noget for placeringen af politiske partier på flere værdiskalaer er da klart bedre end et endimensionalt svar uden ordentlig begrundelse.

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 13-06-08 15:53

Jeg vil lige understrege over for specielt vagnr at dette indlæg IKKE har relevans i forhold en skoleopgave - det bygger blot på min interesse for politik - som jeg godt kan lide at dele og diskutere med andre

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 13-06-08 21:47

Tak for svaret