/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Reparation af vaskemaskine
Fra : BobbyB
Vist : 2102 gange
20 point
Dato : 12-06-08 23:54

Jeg søger hjælp til min vaske maskine

Jeg har en 7 kg. vaskemaskine af mærket Vølund Diplomat 1500 Quattro. Den har nu kørt uden problemer i 10 år.

Nu fungerer maskinen ikke længere. Den tager godt nok vand ind, men den står bare og "klikker" lidt, og tromlen kører ikke rundt. Så begynder program knappen at dreje lidt efter lidt uden at der sker noget. til sidst så pumper den vand ud. selv om vandet er pumpet ud så bliver pumpen ved med at pumpe ud. Så uanset hvilket program man vælger så gennemgå den denne proces( det tager ca 10 min).

Er der nogen der ved, hvad dette kan skyldes? Hvad kan være gået i stykker i maskinen? er der nogen som kan give nogle råd til hvordan man kan fejlfinde?

Jeg håber, at du/I kan hjælpe ... På forhånd mange tak.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 13-06-08 00:45

Der skal nye kul i motoren

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 08:11

Pil bagbeklædningen af og se om motoren drejer rundt .Hvis den ikke drejer rundt er det sikkert kul lene som Palle nævner ellers kan det også være kileremmen der er knækket slidt op.Prøv det først og sig hvad du ser

Kommentar
Fra : BobbyB

Dato : 13-06-08 09:29

Jeg har taget bagbeklædningen for at se på dette: kileremmen (jeg forboder det er remmen som sidder på motoren) ser fin ud. men jeg kan kun få den til at dreje med håndkraft, den drejer jo ikke når jeg sætter maskinen på et program.

KUL?? jamen, hvordan skifter jeg kullene? og kan i give en forklaring på hvorfor det kunne være det som fikser problemet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 09:34

Fordi kul er en sliddel der simpelthen bliver slidt op pil motoren af ud på et bord så kan du se hvor ledningerne sidder på siderne af den ene ende Har du ikke mek.snilde så kør hen til en autoriseret Husk at koble strømmen fra inden du rører ved noget

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 09:36

der sidder som regel en skrue der skal af såkullene kan komme ud af det hul de sidder i med en form for feder

Kommentar
Fra : BobbyB

Dato : 13-06-08 10:37

ville man kunne se om kullene er slidte?

Er disse kul standard i alle maskiner eller skal jeg have fat på specielle kul til denne maskine?

nogen ide om hvor jeg kan få fat på disse og hvad dette muligvis vil koste?

tak på forhånd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-08 11:25

Der standarder for kul. Men de er så mange, at det er bedst at få nye som reservedel til din vaskemaskinnemodel.
Det er ikke nok at finde nogen kul, som tilfældigvis passer i holderen. Det er også et spørgsmål om længde, hårdhed osv.

Kommentar
Fra : BobbyB

Dato : 13-06-08 13:05

ok, jeg vil prøve at få fat på de kul som passer til denne model. vil vende tilbage når jeg har prøvet dette, håber at det vil løse problemet.

tak for hjælpen, i denne omgang

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 13:16

søg evt. i dit lokalområde på elektromekanikerværksted

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-08 14:29

Du kan somregel få kullene til at give lidt forbindelse igen ved at slå let på kulholderne med et skruetrækkerskaft, hvis den så godt vil rotere motoren, så ved du det er dem der er problemet.
Så skal du løsne motoren ved at skrue strammerbolten af, og så selve den gennemgående bolt motoren drejer om.
Så lirker du motoren ud til dig, det kan være strømforbindelsen skal af, for at kunne komme ordentlig til.
Så er det ingen kunst at skrue venstre og højre kulholder ud, og skifte dem. Måske er de enda sat på en ring som let kan fjernes og ny indsættes.
Kullene skal holdes tilbage mod deres fjeder, når de monteres.
Når motoren er på plads igen skal du presse den udad med jernstang eller lign. før strammerbolten spændes, så remmen derved er tilpas stram.
Det er nok den her men ring eller mail til dem for at høre, for der er både
Vølund Diplomat 15000 Quattro og Vølund Diplomat 1500-2 Quattro
http://www.hvidevaredele.dk/shop/kulsaet-til-vaskemaskine-2330p.html

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : BobbyB

Dato : 13-06-08 15:29

Tak for svaret pallebhansen.