/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha FS1 - "Drunkedøden"
Fra : MicAndersen
Vist : 1311 gange
40 point
Dato : 12-06-08 23:16

Hej Kandu.

Nu kan overskriften måske godt være lidt misvisende, men!
Synes jeg har prøvet et bredt antal dyser fra str. 140 til 200 på min Yamaha Fs1. Og hver gang laver den, den der lyd når der gives bundgas: "Buuub" og så dør den.
Jeg vil tro det er karburator problem, men kan det skyldes at der mangler "ruder" i stemplet?
Håber der er nogen der ligger inde med svaret på "buuub" lyden.
Forresten "buub" kommer kun hvis, at du gir bundgas hurtigt, hvis du lige så stille drejer håndtaget så skal den nok komme op i omdrejninger, dog kun i frigear, den kan ikke komme op i omdrejninger hvis du kører.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-08 00:43

Dyse 180, og boom kan komme af den ikke er kommet op i omdr. eller stempelet er hakket for meget, eller at membranen ikke er tæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 13-06-08 07:45

Kan også skyldes benzin/luft forholdet. Havde det samme problem med min Kreidler for år tilbage. Det endte med, at jeg skar enden af luftfiltret og satte et stykke stof om istedet. Det hjalp.
vh Frank

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 13-06-08 10:50

Maskinen er ikke hakket og membranen brummer fint.
Den laver også den der "buub" hvis karburator dækslet er taget af, så den kan sådan set trække fri luft.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-08 13:32

Det kan også være svømmeren der er forkert just eller at der sidder skidt i ventilen så den ikke ka følge med

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-06-08 14:35

"buub" hvis karburator dækslet er taget af" Det har de da altid sagt når dækselet er af, det er jo fordi du hører lyden direkte ind gennem karburatoren gennem membran til krumtaphus.
"membranen brummer fint." De billige membraner er ikke det bedste der er fremstillet, og forøvrig bruger man at suge i dem når de testes.
Men prøv nu først en 180 dyse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 13-06-08 17:10

Er det normalt da, at når man har dækslet taget af, at den drukner ved bundgas? o.O
HAR prøvet at suge i den, ingen luft igennem.
Prøver dyse 180 iaften igen.
Men det er ligemeget om dæksel er på eller ej, den laver en form for drukne lyd og dør.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 13-06-08 18:12

Der bør ikke være den store forskel om dækselet er på eller ej, men lyden bliver jo anderledes.
Jeg tror jeg er sporet mere ind nu.:
Buuub sker jo når der ikke er antændelse. Og videnskabeligt set, så skal der bruges 10000Volt for at slå en gnist på 1 cm. Et tændrør har et gnistgab på ca 0,5 cm, så der skal bruges 5000volt, MEN MEN det gælder kun i normalt atmosfæretryk på 1kg/cm2. Når kompressionen stiger til 8 Kg/cm2 såå skal spændingen være minium 8*5000 volt= 40000volt
Konklution: Når du giver gas kommer der størrer fyldning i cylinderen og gnisten dør, da spændingen ikke er tilstede.
Hvorfor, jo fordi at enten:
Er tændspolen defekt.
Eller den hjælpetændspole (Den hvor tændrørsledningen kommer fra) der sidder oppe i stellet, har dårlig stel-forbindelse (De 2 møtrikker som sidder ud gennem stellet og holder den, skal være godt skruet ind i metallet)
Eller platinerne og kondensatoren er lettere defekt.
Eller dårlig forbindelse i tændrørshætte (Tændrørsledning har ødelagte tråde der hvor hætten er skruet ind i den)
Eller dårligt tændrør.

Som forsøg kan du på tændrøret slå jernelektroden lidt tættere på midterelektroden, så du kun kan få en tommelfingernegl imellem. (Kommer den for tæt på bøjes den forsiktig ud med fladskruetrækker, uden at røre midterelektroden)
Buuub er altså et gnistproblem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 13-06-08 19:22

Okay mange tak for svaret, det vil jeg så kigge på :D

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 14-06-08 01:02

Min tændspole sad lidt løst, vil lige se om jeg kan skrue den bedre fast imorgen, kan være det er det.
Men læste på et andet forum, at det kunne være fordi, at den fik falsk luft igennem indsugningspladen.
Bare lige til info, selve membranhus skal monteres med stjerne skruer eller lign., men ingen umbraco. Umbraco har et højt hoved som bekendt. Det kan så resultere i, at skrue hovedet kan komme ind og ramme skjoldet, således at der kan suges falsk luft ind i den revne der bliver mellem indsugningsplade og skjold.
Lidt svært at forklare, men spørg hvis nu :P

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-08 11:43

Selgelig må der ikke komme falsk luft, for så er det jo at riciko for stempelsætning, dårlig motorgang, og så er det netop at den går bedre med størrer dyse. Desuden giver man altid ny pakning ved membranen når man har haft den af, eller bruger et tyndt lag flydnde pakning ovenpå pakningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 14-06-08 11:46

Har nu skruet spolen bedre fast uden resultat :(
En jeg kender tror måske det er fordi der mangler de der ruder i stemplet, hvad er forskellen på dem med ruder og uden ruder?
Tror du har ret i det med en svag gnist, der er ikke en måde at måle om den er god nok?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-08 12:30

Har nu skruet spolen bedre fast uden resultat
Ja men det skal være uden maling der hvor møtrikkerne rammer stellet.

En jeg kender tror måske det er fordi der mangler de der ruder i stemplet, hvad er forskellen på dem med ruder og uden ruder?
Der er ikke nogen særlig forskel, andet end stempelet er lettere, og de nok giver lidt bedre smøring, fordi oliefilmen kan komme gennem ruderne og ud og smøre cylindervæggen.

er ikke en måde at måle om den er god nok
Kun at gnisten kan springe 1 cm uden hætte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 14-06-08 13:18

Kun at gnisten kan springe 1 cm uden hætte.
Hvad mener du med uden hætte?

Har nu prøvet at klippe ca. 5-10 mm af min tændrørsledning. Da jeg satte min hætte på igen og skruede den fast igen, så prøvede jeg at starte den. Den kørte faktisk mærkbart bedre nu?
Tror det er den svage gnist der var talt om før der er årsag til den "buuub" lyd.
Vil prøve senere idag, efter at have øvet fysik, at fjerne lidt maling der ved tændspolen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-08 16:21

"Hvad mener du med uden hætte? "
Man skruer hætten af, og holder tændrørsledningen 1 cm fra stel.

Ja, hætten må ikke skrues for mange gange, da den så river de små kobber-fibre over/ud.

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 18-06-08 01:06

Nu kan den da tage bundgas. Har skiftet til en dyse 160 istedet for 180, men tror måske 160 er for lille.
I modvind eller op ad bakke har den store problemer og kan kun køre ca 30. og i MEDVIND kun 55.
Så der må jo være et eller andet galt?
Tror jeg prøver at sætte mit gamle Highspeed stempel i og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-06-08 18:31

Ja, prøv det hvis du alligevel ikke gør som jeg skriver.

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 19-06-08 11:21

Er tændspolen defekt.
Hvis den er defekt, så burde der da ikke komme gnist?

Eller den hjælpetændspole (Den hvor tændrørsledningen kommer fra) der sidder oppe i stellet, har dårlig stel-forbindelse (De 2 møtrikker som sidder ud gennem stellet og holder den, skal være godt skruet ind i metallet)
Har skrabet maling af inde i stellet og skruet den godt fast.

Eller platinerne og kondensatoren er lettere defekt.
Lettere defekt? Min far siger, at enten så burde de virke eller også virker du overhovedet ikke?

Eller dårlig forbindelse i tændrørshætte (Tændrørsledning har ødelagte tråde der hvor hætten er skruet ind i den)
Har som sagt, klippet 1 cm af for at hætten skulle få bedre kontakt med de der tråde inde i ledningen.

Eller dårligt tændrør.
Kan prøve at anskaffe et nyt og se, sidst jeg prøvede, så ville den overhovedet ikke starte? Helt nyt NGK tændrør, og så ville den ikke starte? Har prøvet at rykke på elektroden osv, der kom fin gnist, men den ville bare ikke starte.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-08 15:40

Luk for benzinen, sæt tænding på med nøglen, giv bundgas, sæt i 1`de eller 2`de gear, lad en skubbe den i gang. Når den kommer igang, så åben for benzinen.
Luk altid for benzin når den står.
Sæt en ny nåleventil i, og dyse 170 eller 180
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 19-06-08 20:16

Spørger måske lidt dumt, men hvorfor skal jeg skubbe den igang? :)
Men ihvertfald, så vil jeg prøve at anskaffe et nyt tændrør og så skifte dyse. Så håber jeg det hjælper.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-08 20:27

Skubbe fordi det er langt mere effektivt for at pumpe overflødig benzin ud fra krumtaphuset.

Kommentar
Fra : MicAndersen

Dato : 22-06-08 14:59

Okay, nu kan den køre igen, mange tak for hjælpen Palle :D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-06-08 15:29

Fint, så kan du lukke.