/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
WHAT IS THIS ???
Fra : MissBe
Vist : 1467 gange
120 point
Dato : 12-06-08 21:37

den sad pludselig tæt ved mig - og så gav jeg den et klask !!!!

http://peecee.dk/upload/view/118748
http://peecee.dk/upload/view/118749
http://peecee.dk/upload/view/118750

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 21:38

jeg har set sådanne en før - flue ??? - men den ser ud til at kunne æde en hel børnehave !!!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-06-08 21:43

Du er da koldblodig - når du kunne nå at fotografere

Måske en slags rovflue se mere her
http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Laphria%20flava&Category=Insekter

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-06-08 21:46

Det er sådan en http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=412 og det er rigtigt at de er maga store, jeg ved ikke om jeg kan finde mine billeder af en jeg havde for et par år siden, der var ifærd med at gygge bo.

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 130 point
Dato : 12-06-08 21:49
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-06-08 22:05

Her er mit eksemplar - der også fik en hurtig død. http://peecee.dk/upload/view/118755

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 22:14

hellebirgitte
jeg ville gerne tage æren af den koldblodighed
men desværre må jeg indrømme at
jeg fotograferede bagefter

rovfluerne er godtnok uhyggelige
jeg kan næsten ikke holde ud at studere

bentjuul
prøv lige at sammenligne øjnene
på din gedehams og min "flue"

,,, jeg synes min har meget større øjen ???

http://peecee.dk/upload/view/118757
http://peecee.dk/upload/view/118758

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-06-08 22:19

Nu er dine billeder taget fra en anden vinkel - så det tvivler jeg på, og er ret sikker på at det er stor gedehams.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-06-08 22:20

Hvis du i mit link søger videre på insekter/fluer - kan det være, at du finder den der...
Men nu er den jo død, så............. tror ikke dens familie kommer til begravelsen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 22:20

trine

jeg tror guldklæg ligner en hel del - det er fan....e uhuggeligt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-06-08 22:22
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 22:22

hellebirgitte.... du må ikke nævne noget om at den kan have familie
det løber mig koldt ned ad ryggen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-06-08 22:27

Husk eventyret om Den tapre skrædder - han kunne slå 7 med et smæk -

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-06-08 22:31

Hey missbee.
Nu ved jeg ikke hvor du bor men jeg har noget familie til den hernede på sydhavsøerne. De er godt nok store og ser meget farlige ud Vi havde fået 2 ind i stuen . Jeg løb på 1 sal og satten manden på opgaven. Han lukkede dem gudhjælpemig bare ud af vinduet og dagen efter kom den ene ind igen så måtte mor her lige finde smækkeren og jeg har ikke set den anden siden.
Jeg tror den blev bange for mig og fløj over til dig

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 13-06-08 00:32

jeg tror faktisk at det er en af disse.........

=============================
1-->>> oksebremsen hypoderma bovis
=============================
fra trines link

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://ddd.zafirov.googlepages.com/2-22gadfly.jpg/2-22gadfly-full.jpg&imgrefurl=http://ddd.zafirov.googlepages.com/home324&h=316&w=459&sz=22&hl=da&start=28&um=1&tbnid=rlq3T6v_zmZ9jM:&tbnh=88&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3DHypoderma%2Bbovis%26start%3D20%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

eller det kunne også være...
============================
2-->>> hesteklæg (Tabanus sudeticus).
=========================
Det er vores største flueart. Den bider heldigvis sjældent mennesker.
Klægernes larver lever i jord.
herfra...http://www.vestrehus.dk/Dyresider/klaeger.htm

"Morfologi
De voksne klæger er kraftige og for nogle arters vedkommende meget store. Hesteklægen, Tabanus sudeticus, der måler op til 25 mm, er således vores største danske flue. Klægerne har store facetøjne, som er halvkugle- eller halvmåneformede. Hos hannen støder øjnene sammen over antennerne, mens de hos hunnen er adskilt af en pandestribe. Den danske klægfauna omfatter tre hovedgrupper: " osv.osv...

herfra...http://dddweb.ddd.dk/pages/artikel.asp?ID=70

,,,,,,,,, men jeg har gemt 'dyret' og vil prøve at tage bedre billeder i morgen med bedre belysning

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 13-06-08 00:35

piaskov
de dær udyr de kan bare komme an - så får de en på skrinet

hellebirgitte
jeg elsker eventyr men tror ikke jeg kender den du nævner
,,,, måske man kan være heldig at du gir' en historie en dag

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 13-06-08 00:38

,,,,,,,,, disse fluer er lige til at få mareridt af

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-08 01:04

Det er en hesteklæg, Tabanus sudeticus

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-06-08 08:55
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-06-08 19:35

hej hellebirgitte

tak for eventyret
præcist - det kendte jeg faktisk ikke

det er fantastisk så meget almenmenneskeligt
man kan finde i eventyr

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-06-08 19:36

NÅÅÅÅååååå...

her er lidt flere billeder af "krabaten"

http://peecee.dk/upload/view/119434
http://peecee.dk/upload/view/119436
http://peecee.dk/upload/view/119437
http://peecee.dk/upload/view/119438
http://peecee.dk/upload/view/119439

dova
jeg tror også, at det er en hesteklæg, Tabanus sudeticus !!
den har ikke nogen talje som gedehamsen og
vingerne ser også helt anderledes ud - synes jeg !!!

(glæder mig til at få nyt kamera en skønne dag
- medion md7425 er godt nok noget l..t
når der er lys til at tage billedet - må jeg næsten tage det i blinde !!!
og mit gamle nikon fe er desværre ikke digital )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-08 19:53
Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 17-06-08 21:00

Det er en gedehams.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-06-08 21:07

hyldeborg

hvorfor tror du det???
min har jo ikke talje som gedehamsen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-06-08 21:08

hej refi

ja grin du bare

jeg forstå at du også har set dinusaurer
det er godt nok en speciel oplevelse
jeg er normalt ikke bange for ret meget
men det her får de små hår til at rejse sig på mig

,,,, eller er det en okseklæg ???
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/klaeger.htm

,,,,,,gad vide om klæg og bremse er det samme ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-08 21:16

Klæg og bremse er ikke det samme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-08 21:22

Prøv at "lege" lidt videre i linket - der er mange billeder og oplysninger.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-08 21:24
Kommentar
Fra : pve

Dato : 17-06-08 22:38

Øv vi bliver også invarderet af nogle rimeligt store bæster ind i mellem. I aften er der ekstra mange af dem og de er faktisk rimelige uhyggelige. Er sikker på jeg fik klasket en, men tror jeg venter til det bliver lyst og dens venner er smuttet til at se nærmere på den i morgen.

MissBee de ligner meget dem du har i dine link og kommer kun frem ved aftentid.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-06-08 07:41

hej igen
(sorry men jeg klaskede altså bare lige omkuld i går )

dova enig...
nej - klæg og bremse er ikke det samme
jeg kan også se at munddelene er helt forskellige
..>bremsen lægger æg på værtsdyret
..>klægen suger blod

egentlig synes jeg det er fantsatisk morsomt
at vi som er så forholdsmæssigt større dyr
rent faktisk kan få os et gys af at kigge på disse væsener

gad vide om det næsten er bygget ind i vores gener at gyse
ved at kigge på dem
jeg kan jo aldrig mindes at være blevet bidt af disse 'flyvere'
men alligevel reagerer man med en slags angst
-om ikke andet får vi trang til at 'klaske' dem

men det hjælper mig da meget at blive klogere på dem
gyset fordamper mere og mere -
men ok - nu er min jo altså også død !!

fra havearbejde er det da ikke usædvanligt når man sveder og
ikke har så meget tøj på
at der pludseligt kommer gang i 'bidende' fluer
specielt hvis man går lidt i skygge
men
altså ikke noget der giver anledning til "traumatiske oplevelser"
svarende til det 'gys' jeg får af at kigge på dyrene
og behovet for at klaske

mindre klæg er jeg sikker på har bidt mig tidligere
altså i forbindelse med havearbejde
men ikke mere smertefuldt end et lille 'av'
som så børstes af igen

naturen er bare fantastisk og mangfoldig !!!

pve
har du ikke mulighed for at smide et billede ind af bæstet ???

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-06-08 09:57

Jeg må se om jeg ikke kan finde bæstet når jeg er hjemme igen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-06-08 15:45

Det ligner en Hesteklæg

Gedehamse er ikke så aggresive som alm. hvips Vi havde for år tilbage et gedehamsebo på loftet Det var en halv meter bredt for oven og gik så indad til en 15 cm for neden Højden var også en ½ meters penge og så var det også tykt for oven og blev tyndere for neden hvor ind og udgangshul var Når de fløj fra og til huset foregik det oppe i 3 meters højde og de kom aldrig ned og generede os ved havebordet som alle de andre irriterende småhvepse En dag sidst i august hvor vi holdt fest og at der af den grund var elektrisk lys tændt i indgangspartiet og hoveddøren stod åbent til langt ud på natten skete det underlige at gedehamsne åbenbart blev forstyrret dels af den høje musik og af lyset De fløj ind i gangen og kilede sig fast mellem skærm og pærer og de sad som frø på en solsikke ???? indtil der ikke ku være fler så cirklede de om i hele gangpartiet En af gæsterne der var lettere overrislet gik til angreb m,ed et spækbræt og fik slået de fleste ihjel,men en af dem fik han desværre slået ind i ærmet på en af kvinderbes jakkeærme og hun blev stukket flere timer efter på vej hjem i taxa Jeg kunne efterfølgende studerer dem da de jo var døde og enkelte af dem vennen havde dasket havde deres brod fremme og den mindede om en knappenål i tykkelse Uhadada

Kommentar
Fra : pve

Dato : 18-06-08 21:16

De er åbenbart mere sejlivede end jeg troede. Krybet er væk.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-06-08 21:28

pve
det var da heldigt - så slap du da for det bøvl

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-06-08 21:30

hej sune

naaaaj for sxxxn en historie
det var dog den værste gyser
et stik er for meget
men måske nådigt sluppet i den sammenhæng
men at have dem inde i huset - føj for den lede !!!
godt du slap af med dem !!!
ja, de dér "svirrende boer" skal man vist helst slippe af med
medens de er små

det var dog fantastisk at din ven hjalp med at få dem væk
dejlig at have sådanne en ven

,,,,, det er nok ikke nogen helt dum ide at blive klog på
hvad man sådanne har flyvende rundt...!!!
men stort set
er vi i danmark jo heldigvis ikke plaget af meget "kryb"
stort set
kan myggene stikke lidt - og det er godt nok trælst
og en sjælden hveps i ny og næ - når den overraskes
men
selv humle-bien er jo venlig
hvis man har rolige slow-motion bevægelser
kan man da saktens tage den op på en finger fra en blomst
(ps. på eget ansvar selvfølgelig!!)

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 18-06-08 22:06

det bare en der lever fra siste År af
elleers er det en LUS fra klumme___

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-06-08 22:26

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 18-06-08 22:28

,,,,,,,,,,her er en anden voksen fætter
jeg fik besøg af denne for ca. en måned siden - en sen aften -
der var en hel sværm - jeg satte den fri efter lidt fotografering...
det er oldenborre :
http://peecee.dk/upload/view/113451
http://peecee.dk/upload/view/113452

den (de/ sværmen) fløj utrætteligt på ruden lige så længe lyset var tændt
lampen blev nok forvekslet med pinsesolen !!

i en af mine bøger står at oldenborren's larve lever 4 år i jorden
og at den bliver op til 5 cm lang
og tyk som en lillefinger.
og den skulle 'sværme' hvert 4. år
OG
de hverken bidder eller suger på dyr /mennesker
på planter ja -
spiser lidt rødder som larve
og blade som bille
--- den er da meget sød ??? ik??

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 19-06-08 08:05

nu er vi vist ved at være ved vejs ende
men den får lige lov at køre en tur til
hvis nogen har lyst til at læse / kommentere eller anden pludren
og så går den til trine
der var den første der førte i retning af klæg

til andre med lidt sans for humor
kan jeg oplyse
at min helsteklæg
nu er monteret på en hvid lampeskærm
med et par knappenåle fra bagsiden
det ser meget livagtigt ud

lidt trofæ-jæger har man da lov at være

Godkendelse af svar
Fra : MissBe

Dato : 20-06-08 12:17

Tak for svaret Trine08.

,,, og stor tak til alle andre - glæder mig allerede til næste gang