/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ny på elguitar
Fra : minila
Vist : 388 gange
10 point
Dato : 06-03-03 11:51

Jeg er ny på området, og vil høre om der er nogle som kan forklare hvad følgende betyder (på dansk) eller om der nogle som kender et opslagsværk hvor folk som mig kan hente hjælp.

Chorus
Compressor
Overdrive
Distortion
Digital delay

Hvad kan I ellers fortælle en nybegynder?
Tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 06-03-03 11:59

Chorus er en art svingende tidsforsinkelse der eftergør de gamle Leslie-højttalere til orgel (roterende højtalere = "stereo" og bredde). Flanger ligner ivrigt.

Compressor = Dynamikbegrænsning. Dvs forskellen mellem høj lav mindskes. Du får længere sustain, altså hvorlænge tonen klinger. Man "presser" det sammen. Ved at fifle med attack kan man få guitaren til at "smække" i anslaget (country) .

Overdrive: Forvrængning. Laver egentlig det samme som sustain, men ved overstyring. Og forvrænger naturligvis tonen. Blev oprindelig lavet ved at gaine forstærkeren så meget så indgangen forvrængede, eller simpelthen ved at overstyre hele amp'en.

Distortion: se ovenfor

Digital delay = Ekko, lavet vha af digital sampling af musikken, og efterfølgende afspilning med en eller anden forsinkelse (opgives i millisekunder)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-03 12:01

En god bog biblioteket har, er iøvrigt "Praktisk Elektroakustik". Den er god og givende.

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 06-03-03 13:07

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : minila

Dato : 06-03-03 16:19

Er der nogle som kan anbefale nogle gode øvenumre til elguitar for begyndere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-03 08:29

Kim Larsen er altid godt (og nemt at synge med på). Tekster og noder kan du få på biblioteket.