/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lave maling af rå linolie.
Fra : rover600_valby
Vist : 5374 gange
100 point
Dato : 12-06-08 11:07

Jeg vil gerne lave en transparent "pine" blanding til mit træværk udenfor, jeg ved at man skal bruge rå linolie og terpentin men hvad skal give farven "pine" og hvor meget skal der blandes i for at få den rigtigt farve???
Håber nogen kan hjælpe….

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 11:21

du kan så vidt jeg ved få et bestemt pulver i byggemarkedet...
MEN pas på - den blanding af rå linolie og terpentin vil ikke uden videre være særligt vejrbestandig overfor alger eller svamp. Ved godt der er mange skoler inden for linoliemaling, men her vil der jo overhovedet ingen additiver være i til bekæmpelse af uønskede vækster.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 12-06-08 11:23

skal man ik bare ta noget atemon i ???

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-06-08 11:38

Tror du skal passe på med at blande for mange produkter af forskellig art. jo mere forskellige de er, jp sværere bliver det at lave en homogen blanding.

Jeg tror nu du kan købe bejdsen færdigblandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-08 11:50

En maling bare med linolie og laserende pigment giver ingen beskyttelse af træet og holder kun ganske kort tid. Lyset går igennem og nedbryder træet . Mikriberne elsker olien og den bliver til sort bakterie og svampekoloni.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 11:52

Jeg bruger da bare rå linolie til havemøblerne de er 14 år gamle nu og uden råd og svamp De fåe en tur en gang om året Lige en centersliber med korn 100 og så olie Der er vist en blanding der hedder noget med Finsk blanding

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 12-06-08 11:56

Her er lidt om emnet fra borup kemi side

JOMFRU LINOLIE
Naturlig Rå Koldpresset. En fed tørrende olie, der fremstilles ved presning af hørfrø.

Anvendelsesmuligheder:

Behandling af træflader: Borup Jomfru Linolie anvendes til at behandle alle træflader af fortrinsvis mørke træsorter, der enten er ubehandlede eller nyslebne, f.eks. trægulve, bordplader, trærammer m.m.

Havemøbler: Behandling af havemøbler kan med fordel ske med Koldpresset Lindolie tilsat en lille smule Atamon. På den måde undgår man svamp i træet. Sørg for at olien og Atamonen blandes godt sammen.

Diverse andre muligheder:

Koldpresset Linolie kan anvendes til naturmalinger, træolie-blandinger eller tilsat Borup Finsk Trætjære, hvis man vil blande sin egen træbeskyttelse efter de gamle opskrifter til bl.a. bevaringsværdige bygninger. Ved blanding med Borup Vegetabilsk Terpentin skal forholdet være 3 dele Borup Jomfru Linolie og 1 del Terpentin.

Brugsanvisning: Inden brug skal træet enten slibes eller renses med Borup Malerens eller Trærens. Herefter skal træet have lov til at tørre mindst 1 døgn.

Olien fordeles med en pensel, gummiskraber el.lign. og poleres efter med klud.

Ved meget sugende flader påføres olien 2 gange, hvorefter al overskydende olie fjernes. Til sidst poleres overfladen med rene, tørre bomuldsklude.

Bemærk:

Pas på! Klude, der er brugt til koldpresset Lindolie, kan selvantænde! Det anbefales, at kludene brændes straks efter brug.

RÅ LINOLIE
Fed tørrende olie, fremstillet ved presning af hørfrø.

Anvendelsesmuligheder:

Behandling af gulve: Klinker, sten, marmor, granit, terrazzo, linoleum og lignende kan behandles med Rå Linolie.

Trægulve hovedsagelig af hårdtræ, d.v.s. bøg, eg, eksotiske træsorter og lignede, kan behandles med Rå Linolie hvis de tidligere har været olieret.

Hvis gulvet før har været lakeret, skal dette først slibes.

Hvis Linolien ønskes fortyndet, kan dette ske med terpentin eller petroleum i forholdet 1 del Rå Linolie og 2 dele Terpentin/Petroleum (både mineralsk, lugtfri og vegetabilsk Terpentin eller lugtfri Petroleum kan benyttes).

Behandling af møbler: Rå Linolie kan anvendes på både skifferplader, teaktræ og andre typer hårdtræsmøbler. Husk altid at afrense eller slibe inden brug af Linolie.

Behandling af træværk: Rå Linolie er fortrinlig til behandling af udendørs træværk. Blot skal træet renses helt i bund og være fri for f.eks. begroninger (brug Malerens/Afrenser). Bemærk samtidig at Linolie ikke har nogen svampedræbende virkning, hvorfor det især er vigtigt, at fladerne er helt fri for eventuelle svampe!

Rå Linolie kan også blandes i maling og Finsk Trætjære. Kan også bruges som træbeskyttelse efter de ”gamle” opskrifter. (Se Borup Finsk Trætjære).

Bemærk: Husk altid at aftørre den overskydende olie, når fladerne er mættet, da der ellers kan fremkomme en fedtet overflade, som er meget lang tid om at tørre.

NB: Klude anvendt til Rå Linolie er selvantændelige! Opbevar dem derfor i lukket metalspand, eller afbrænd dem umiddelbart efter brug.

LINOLIE-FERNIS
Med Tørrelse.

Linolie-Fernis er en Linolie kogt op med tilsætning af Tørrelse (Siccativ). Har en lys gylden farve.

Anvendelsesmuligheder:

Oliemaling: Linolie-Fernis anvendes til grunding før oliemaling og som tilsætning til oliemaling.

Følg altid brugsanvisningen på malingen.

Trætjære: Linolie-Fernis kan også bruges til fortynding af Borup Trætjære. (se Borup Trætjære).

Bemærk:

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 11:59
Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-08 12:05

Med ægte vegetabilsk terpentin og trætjære , er det en anden sag . Men så bliver det også noget giftigt noget.
husk beskyttelse af hud og åndedræt. Ikke til møbler man skal sidde i . Trætjære er vist kraftfremkaldende.
God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 12:25

Rå linolie og atamon prøv at læse alt og lad være med dit selvanelige klogeåge ævl trans

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 12:26

or

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-06-08 12:41

Du kan finde alt (eller næsten) om linoliemaling på raadvadcenteret http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/spm_linoliemaling.pdf

Tidligere havde de også opskrifter på gør-det selv blanding af linolie- og trætjæremaling, det så jeg ikke lige i farten, men kig omkring på deres side og links

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-08 12:53

Nå og hvis du læser hvad Rådvadcenteret skriver må man ikke komme atamon i eller andre vandopløselige stoffer i olien.

De skrriver ogaså at linolie ikke kan brænde . Det er lodret forkert, så jeg ved ikke hvor meget man skal tro på det andet de skriver.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-08 13:03

når det er til udendørs brug og noget du ikke skal spise af, så brug bare koldpresset linolie. Hvis det sidder et sted som ikke tørrer af sig selv (konstruktiv træbeskyttelse) så hæld en sjat (5-10 %) GORI22 i. Og drop det med terpentin. Hvad skal det være godt for? Det får i hvert fald ikke olien til at trænge længere ind, snarere tværtimod.
Jeg maler i øvrigt selv med koldpresset linolie håndrørt med olierevne pigmentermed en smule sikkativ i og til udendørs en sjat GORI22
Det med Gorien har jeg både fra Søren Vadstrup og fra Søren Vasegaard, som begge har mange års erfaring med bygningsbevarelse, selv om de er arkitekter.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-08 13:04

hvis dit træ er fyr eller gran, får det automatisk farven "pine". Det er altså ikke noget, du skal blande i; oliebehandling gør altid træ mørkere.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 13:42

,,,,, jeg kan 100 % bekræfte transors erfaring med rå lindolie udendørs
at.... " Mikriberne elsker olien og den bliver til sort bakterie og svampekoloni. "

men nabo har fået terassebrædderne ødelagt - det er sort og rådnende at se på !!!

en anden nabo har ødelagt træ havemøbler efter samme opskrift !!!

jeg har fulgt en del med i deres (naboernes) erfaring, da jeg også gerne ville undgå pesticider !!

men jeg afstår !!! foddi jeg gerne vil undgå råd i mit træværk !!!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 13:50

,,,, jeg tror mere på pbp_et 's løsning med at iblande færdiglavet træbeskyttelse
for at tilføre olien pesticid

gori programmet er vist ved at blive ændret -

men ellers måske en anden transperant færdiglavet træbeskyttelse
jeg tror dog at jeg ville vende proportionerne om - altså 10% olie i træbeskyttlsen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 14:10

Ja det er da godt nok utuligt at mine havemøbler er så fine som nye efter 14 år men Jae hva' ska man sige borup kemi ved jo nok ikke noget om kemi det er jo dem der foreskriver at man kan blande atamon i lindolie ....men det har de jo nok ikke forstand på .tsk. tsk.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 14:11

utroligt sku' der stå

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 12-06-08 15:37

Nu vil jeg ikke læse hele tråden igennem, men rådvadcenteret er det eneste rigtige sted at søge kvalificeret rådgivning efter min mening.

http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=190

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-06-08 09:32

Jeg kan se at nogen har erfaring med at det bliver sort og ubehageligt at se på. Det sker når man ikke har sat sig ind i metoden - der må smøres på, men også tørres af igen, ellers bliver det harsk.

Man har kunnet bevare træværk i flere hundrede år ved brug af linolie og andre naturlige materialer, der ikke skader vores natur. At moderne mennesker ikke har tålmodigheden til at være grundige og bruge ordentlige materialer gør, at vi nu har nye vinduer der holder i et par årtier, mens fx vinduer lavet i 1800 holder længere, giver bedre indeklima og ser smukkere ud...

At anfægte at rådvadcenteret skulle et dårligt bud på en videnscentral, må være tegn på uvidenhed.

Man kan være Arkitekt på mange måder - det handler om hvilken uddannelse og efteruddannelse man har taget. Ind til for kort tid siden var der en særlig uddannelse i restaurering (bygningsbevarelse), men dette er i dag en efteruddannelse.
Man kan godt blive træt at "kandu" fordi så mange ikke kan - det de udtaler sig om.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 13-06-08 23:23

citat:
" Jeg kan se at nogen har erfaring med at det bliver sort og ubehageligt at se på. Det sker når man ikke har sat sig ind i metoden - der må smøres på, men også tørres af igen, ellers bliver det harsk."

,,,,,,,, gad vide om jomfruane har drukket for mege linolie ????

Godkendelse af svar
Fra : rover600_valby

Dato : 25-07-08 20:44

Tak for svaret Sunowich.