/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kemisk reaktion forsølvning
Fra : hjulmand81
Vist : 7572 gange
100 point
Dato : 12-06-08 07:34

Der var tidligere (vist 10/6) et spørgsmål om galvanisk forsølvning hvor jeg ville høre om nogen kunne hjælpe mig med kemien bag det accepterede svar da jeg ikke kan regne det ud.

Der skulle forsølves et emne, og det accepterede svar (fra Teil) lød på at man skulle tage et glas saltvand (NaCl) og et batteri som skulle forbindes til emnet som plus og en sølvgenstand som minus. Teorien skulle så være at sølv ville vandre til emnet.

Det fatter jeg bare ikke! Hvis du laver dette forsøg med alm kobber elektroder vil du jo bare lave elektrolyse af NaCl og få chlor ved plus og brint ved minus. Hvis du endelig skal have sølv til at vandre over på plus skal du have lavet Ag- ioner - som ikke lyder særligt stabile i mine ører - slet ikke i vandigt miljø... og tilstedeværelsen af Ag+ ioner bliver jo også kun en stakket frist da glasset er fyldt med chlorid og vil give bundfald.

Hvis det ikke bare er chlors blegende effekt man ser ved plussiden, men faktisk sølv håber jeg en har svaret. I gamle dage brugte man jo cyanid opløsninger til at lave forsølvning med... hvorfor det hvis man bare kunne benytte saltvand?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 12-06-08 08:25

Hej Hjulmand !
Nej du skal ikke bruge NaCl hvilket er saltet af metallet natrium, men saltet af kobber
Hvis du skal belægge eks. en øl oplukker med kobber.
Men nu er det sølv du er inde på, og så må det være saltet af sølv der skal bruges.
( I gamle dage brugte man jo cyanid opløsninger til at lave forsølvning med ) siger du.
Men det ved jeg så ikke, men jeg ved at der bruges en cyanid forindelse i forhold til at arbejde med guld.
Sølv er mugligvis en vanskeligere sag at arbejde med, går vist ind under ædelmetaller.
Under alle omstændigheder skal du ikke bruge postevand men destileret vand.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 08:36

Jamen helt enig... ville fx foreslå en sølvnitrat-opløsning, men ved at der kan være problemer med at det binder.
Blev bare nysgerrig om der var noget jeg helt havde misforstået i kemi eller Teils svar ikke kan lade gøre - for jeg kan virkelig ikke se hvordan han kan få sølv derover!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 10:02

hej hjulmand81

dine spørgsmål kan jeg ikke besvare
men disse links - måske specielt frits.dk - er de steder i dk
hvor man 'handler' alt til smykkefremstilling i 'ægte' materialer

ravstedhus.dk ligger i jylland det to andre på sjælland

tag en snak med dem - du må meget gerne fortælle hvad du kommer frem til

http://www.ravstedhus.dk/

http://www.anku-netbutik.dk/shop/default.asp

http://www.frits.dk/

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-06-08 10:04

,,, ravstedhus.dk er også meget kompetente
bl.a. afholder de kurser på højt plan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-08 12:01

Teil fik igen accepteret et helt udueligt svar.
Point scorer man ved noget sludder, som spørgeren gerne vil høre.
Det er ligesom at score unge dumme troskyldige piger.

Ved elektrolyse af kogsaltopløsning afhænger reultatet af hvor ædle elektroderne er .

Hvis der ikke sker andre reaktioner får man klor i en alkalisk opløsning og ender til sidst med en Natriumhypokloritopløsning. Sådan laver man sin egen klorin.

lapis alene ville principielt give sølvudfældning, men det bliver ikke et pænt jævnt lag, men som store løse krystaller.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-08 12:03

Citat
Teil fik igen accepteret et helt udueligt svar.
Point scorer man ved noget sludder, som spørgeren gerne vil høre.
Det er ligesom at score unge dumme troskyldige piger.

Det svar siger kun noget om din forstand og viden om sagen,
det er lig med nul.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 12:08

transor - jamen helt enig... alle andre udfældninger jeg kender beror på en væske med et salt af det pågældende metal samt en elektrode af dette metal. Med sølv er der imidlertid problemer med jævne lag som du siger så man har anvendt giftige cyanidopløsninger...

og man får altså ikke bare sølv eller andre ædelmetaller i vandig opløsning!
Hvis Teil har set en kobbermønt skifte farve ved at gøre dette tror jeg altså det er pga chlor og ikke at der er sølv på!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-08 12:23

Teil skriver ud fra fri fantasi og manglende kemisk forståelse.

Det er løgn at han har lavet forsølvning på den måde.

Det hører til basal kemisk viden på folkeskoleniveau, at man ikke kan have sølvioner i en kloridopløsning. Alle har vel prøvet at påvise klorid i selv drikkevand ved at fælde det med sølvnitrat (lapis ) .

Det gælder generelt at hvis man vil lave galvanisering, skal man næsten altid ud i både nogle giftige og miljøfarlige kemikalier.
Jeg har professionelt haft med sikkerhed i den slags anlæg at gøre.
I dag er der styr på det, men bare for 20 år siden kunne man se nogle meget slemme ting.

Man skal ikke bare have anlæggene sikret og beskyttelsesudstyr. Det er mindst lige så vigtigt at samtlige medarbejdere har en dybere forståelse af kemikaliernes virkning.

En af de basale krav, er at der ikke må være almindeligt kloakafløb fra sådan en virksomhed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-06-08 12:33

Citat
Det er løgn at han har lavet forsølvning på den måde.

Hold da kæft din idiot

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 12:34

transor - endnu engang enig... nu vil jeg da gerne krybe til korset og sige at forud for dette spørgsmål var jeg 99,9% sikker på at dette ikke kunne lade sig gøre på Teils måde - og du lyder til at have lært de samme kemi-regler som jeg

Det fantastiske er faktisk at Teils metode heller ikke ville virke i en lapis opløsning da han vil have sølvpladen som minus - og som jeg skrev bliver det ikke let at lave Ag- ioner i vandig opløsning. For så synes jeg vi skal indstille Teil til en form for ærespris.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-08 13:01

Her er noget om sølvnitrats egenskaber.
Man kalder det også Lapis og her Helvedessten. men helvedessten er noget ande - ætsnatron - kaliumhydroksid og det har ikke noget med forsølvning at gøre.
læs her.
http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8lvnitrat

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-06-08 13:09

>valde: Helvedessten er altså ifølge ældre kemibøger det samme som sølvnitrat. Spørg gerne henne på apoteket.
Ætsnatron er det samme som "caustic soda"

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-06-08 14:08

Med ønsket om at have chloridioner og sølvioner i vandig opløsning uden at der fås bundfald tilfalder pointene transor

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-06-08 15:19

Du vrøvler pbpet!
Helvedessten har jeg købt mange dange på apoteket.
Caustisk soda er natriumhydroxid.