/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Olie dryp fra variatordæksel
Fra : scootergrisen
Vist : 1156 gange
100 point
Dato : 12-06-08 02:48

Lige siden jeg har købt min scooter fra ny af har den dryppet olie langsomt i bunden af variatordækselet.
Hvis jeg har kørt en tur og stopper op og sætter scooteren på støtteben så er det ret almindeligt at der lige lå en stripe oliedråber på jorden.
Nu er naboerne begyndt at klage over det og jeg vil jo også gerne selv have fundet en løsning fordi den taber heletiden lidt olie.

Først troede jeg det var fordi jeg havde fyldt for meget gearolie eller motorolie på men det er jeg næsten helt sikker på det ikke er for når jeg tager variatoren af kan jeg se at olien er kommer ud ved akslen og den brune olieforsegling ved kuglelejerne eller ved skruen lige ved siden af op til højre som også havde lidt olie på sig. Men olieforseglingen ser ud til at sidde rigtigt men jeg har ikke haft den taget af. Kan se olien har kommet herfra også er den løbet ned og endt i den anden ende af variatordækslet hvor der er et hul det kan løbe ud af.

http://mentos.homepage.dk/scooterhjemmeside/billeder/cvt005.jpg

Hvis jeg tørre olien af inden i variatoren så går der et par dage så kommer olien ud igen.

Hvad kan det skyldes ?
Og hvordan løser jeg det ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 09:39

Det kommer fra pakdåsen skift den

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-08 10:31

Skal man skille motoren ad for at skifte den pakdåse altså have cylinder af og akslen før man kan skifte den.

Billed af det hele : http://mentos.homepage.dk/oliedryp/123.gif

Nu har det været sådan lige fra starten så det skal være på garantien men jeg vil bare ikke have mit scooter til at stå på et værksted i et par uger mens den bliver lavet og ridset så vil jeg hellere selv lave det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 14:17

Ja der er ingen vej udenom da den skal presses ud

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 14:18

Ps. varm olie under lidt tryk er tyndt og presses lettere ud ved evt.utætheder

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-08 18:01

Nu er det jo ikke en supermaskine
Kwang Yang Motor COmpany limited

o-ringen der ligger i rillen, er nok ikke problemet, da det samtidig er en bolt der spændes.
Problemet er nok simmerringen (Pakdåsen som du selv er inde på)

Grunden til at der kommer olie ud, kan jo være:
Pakdåse defekt. Eller:
Forkert tynd olie, eller overfyldt ?
0,8 (0,85 ifølge klistermærke på motor) Liter (0,7 Liter ved olieskift) - SAE 15W-40 (API : SF)
F.eks Castrol GPS
SAE 10W-40 (API : SG) ifølge dansk manual måske på grund af det koldt i danmark.

Pakdåsen bør kunne skiftes udefra, og foregår sådan:
En tynd skarp skruetrækker slåes skråt ind i den tæt ved akselen, og pakdåsen vrikkes ud.
Pakdåsen har en fjeder, meget tæt ved akselen, som ikke skal smadres og falde ind, den må med ud.
Akselen må ikke ridses.
Ny pakdase, smøres med olie eller fedt, og presses lige ind, evnt. bruges en ring af stål, som trykker tæt på dåsens stiveste del, som er tæt på akselen. Små slag på stålringen, men hele tiden skal dåsen komme lige ind.
Hvis der ikke er et bryst i pakdåsehullet, som pakdåsen skal slåes ind imod, skal pakdåsen kun 1 mm inden for krumtaphusets overflade.

MEN JEG VIL DA STÆRKT FRARÅDE AT DU BEGYNDER SELV AT SKILLE MOTOREN AD, DU MISTER ALT GARANTI, OG BRUGER SELV FLERE UGER PÅ DET, HAR IKKE NYE PAKNINGER, VÆRKTØJ MM.

Gear olie (Hentet på nettet)
0,2 Liter (0,18 Liter ved olieskift) - Anbefalet SAE 90
F.eks Castrol Scooting Gear Oil
Der står i manualen at man skal fylde op til kanten af hullet men dette er mere end 0,18 liter olie så jeg skrev til Nellemann&Drewsen ApS som importere Kymco og de skrev tilbage at der skal fyldes 0,18 liter olie i så det med at man skal fylde op til kantan af hullet gælder ikke på Super 8 måske har det gjort på nogen tidligere modeller eller noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-08 22:09

Ja jeg tænkte om det kunne være olien. Nu har jeg lige for 2 dage siden skiftet til den olie Castrol GPS som manualen anbefaler 158,- for en liter tak skal du ha.
Så venter jeg og se om olien holder op med at dryppe.
Før havde jeg brugt Shell helix plus.

Problemet med olie er at det står ikke på at det desideret er til scootere med mindre det er 2 takt men min er en 4 takt.
Så har jeg læst at man skal ikke bruge olie beregnet til biler i en motorcykel hvor koblingen ligger i olien fordi der er tilsat noget som gør den glat... men min kobling ligger ikke i olie så jeg regner ikke med at det var noget problem...

Citat
Nu er det jo ikke en supermaskine
Kwang Yang Motor COmpany limited

Hvad mener du ... Det er da en super maskine for MIG... borset fra det med olien

Citat
Forkert tynd olie, eller overfyldt ?

Ja måske for tynd men det er ellers 10W-40 ligesom det skal være
Overfyldt ja men den bliver ved at dryppe selv når olie nevuet er lavt.

Enten må det være forkert olie på en eller anden måde er den for tynd selv det ser da ikke ud til at løbe ud i højre side af motoren.

Jeg venter og ser hvordan det går med den nye olie og hvis det bliver ved så må jeg.... øvøvøvøvøvøvøvøvv skille motoren ad. Fuck det glæder jeg mig ikke til åh nej også skal den justeret med ventilerne bagefter. aaaaahhhhh
nå ja men måske en gode måde og lærer det på.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-06-08 03:47

Ifølge dette billed så det eller ud som om at olieforsejlingen skal installeres udefra uden at afskille motoren :

http://mentos.homepage.dk/oliedryp/222.gif

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-06-08 13:47

Ja, det er jo det jeg skriver, men er der garanti så bør forhandleren gøre det.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-06-08 20:27

Det var fordi sunowich skrev...
Citat
Ja der er ingen vej udenom da den skal presses ud

Nu jeg lidt (MEGET) mere rolig hvis jeg kan gøre det blot ved at tage variatoren af.
Nu har jeg kørt lidt med den nye olie og det ser ud som om den også kommer ud selvom det er den som bliver anbefalet i manualen så det er nok den pakdåse så må jeg op og have købt mig sådan en. Jeg ringede til sælgeren og sagde det for længe siden hvor han sagde det var normalt det dryppede. og imellem tiden jeg har selv haft variatordækslet af så det kan være han siger der ikke er garanti på men har det bedst med at gøre det selv hvis bare jeg kunne få pakdåsen gratis fordi den har jo være sådan fra ny men det går nok hvis jeg selv skal betale.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-06-08 21:28

Ja forhandleren bør omgående sende dig en ny pakdåse.
Men din garanti er ikke røget bare fordi du kigger inden for i variatorskjoldet.
Men du bør sagtens kunne finde en pakdåse ved thansen eller knallertværksted, eller hos en værktøjshandler. Men så bør du havde den gl. med og helst målene på aksel og hus, målt med skydelære.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-06-08 21:29

Køb 2 pakdåser, enten fordi du ødelægger den første eller du vil gemme til den anden side som nok også er lidt defekt.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-06-08 22:20

Tak for svaret pallebhansen.
Ville have delt pointne mellem jer 2 som svarede men det lader til man ikke kan gøre dette...